تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۲/۰۵ - ۲۱:۳۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 111194

سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد که سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی به سروش صحت برای نخستین ساخته سینمایی‌اش با نام «جهان با من برقص» اهدا شد، همچنین علی مصفا دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.

به گزارش سینماسینما، مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، عصر پنجشنبه پنجم اردیبهشت ماه با حضور اهالی سینما، مهمانان خارجی و علاقه‌مندان در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن، کلیپی از جشنواره جهانی فیلم فجر با صدای حمید محمدی پخش شد که در آن دست اندرکاران جشنواره معرفی شدند.

میرکریمی: از حامیان این حرکت ملی تشکر می‌کنم

سپس سیدرضا میرکریمی دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فجر با حضور روی صحنه، گفت: «از چهار سال پیش که من مسئولیت این جشنواره را با کمک همکاران خبره‌ام در حوزه بین‌الملل سینما برعهده گرفتم و سعی کردیم جایگاه درستی را در اندازه سینمای ایران ایجاد کنیم. امسال با تحریم‌های ناعادلانه و یکسویه که نه تنها اقتصاد که فرهنگ را نیز نشانه رفته است، مواجه بودیم اما علی‌رغم همه مشکلات به خاطر شان سینمای ایران در جهان شاهد برگزاری جشنواره‌ای باشکوه بودیم، بسیاری از دوستان سینمای ایران در سراسر دنیا ما را تنها نگذاشتند.»

او سپس با اشاره به ترانه‌ آغازین مراسم اختتامیه، تاکید کرد: «در ترانه آغازین مراسم که آذری است، بیتی بود مبنی‌بر آب و جارو کردن دل و خانه که من بسیار آن را دوست دارم؛ باید بگویم ما هم در طول یک سال گذشته کوچه‌های دلمان و شهرمان را آب‌پاشی کردیم تا مهمانان ما بیایند و یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین فستیوال‌های غرب آسیا برگزار شود.»

میرکریمی در پایان سخنانش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، وزیر ارتباطات، شهرداری تهران و همه حامیان جشنواره بابت همراهی‌شان قدردانی و تشکر کرد.

معرفی برگزیدگان نت پک، بین‌الادیان و منتقدان بین‌المللی

بخش بعدی این مراسم به معرفی برگزیدگان سه بخش نت پک، بین‌الادیان و منتقدان بین‌المللی اختصاص داشت و در آغاز نوبت به اهدای جایزه نت پک رسید و داوران این بخش که شامل اعجاز گل، لاتیکا پادگائونکار و سید غلامرضا موسوی بودند، برای اهدای جایزه روی صحنه حضور پیدا کردند و جایزه این بخش به فیلم «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست از ایران تعلق گرفت.

خوشدست پس از دریافت جایزه با تشکر از هیات داوران به ویژه غلامرضا موسوی، گفت: «دوست دارم این جایزه را در ابتدا به بچه‌های کانون اصلاح و تربیت هدیه بدهم چون این فیلم را آن‌ها ساختند. من تمام تلاشم را کردم که در طول ساخت این فیلم با آن‌ها صادق باشم و دروغ نگویم. در این فیلم تصمیم گرفتم به معجزه هنر و تئاتر بپردازم. همچنین من مطلع شدم به زودی دختردار می شوم. من از توماج دانش بهزادی نیز تشکر می کنم.»

سپس داگلاس فالسون، اینیس گیل، سید محمدحسین نواب، داوران بخش بین الادیان برای اهدای جایزه این بخش روی صحنه حضور پیدا کردند و دیپلم افتخار این بخش به «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی از افغانستان اهدا شد.

نوید محمودی که به جای جمشید محمودی برای دریافت لوح تقدیر این بخش روی صحنه حضور پیدا کرد، گفت: «به دلیل این که فیلم محصول مشترک ایران و افغانستان است، دو اسم دارد: «رونا مادر عظیم» و «شکستن هم زمان بیست استخوان». جمشید اینجا نیست و من جایزه‌اش را می‌گیرم. دو سال سخت برای ساخت این فیلم به ما گذشت. امیدوارم همانطور که این فیلم در دنیا بسیار مورد استقبال بوده است مردم ایران نیز این فیلم را دوست داشته باشند.»

در ادامه مراسم باربارا لوری، جونیت جبنویان و روبرت صافاریان برای اهدای جایزه منتقدان بین‌المللی روی صحنه حاضر شدند. دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند بخش جلوگاه شرق از دیدگاه منتقدان بین‌المللی به فیلم «اعلان» به کارگردانی محمود فاضل جوشکون از ترکیه و بلغارستان رسید.

ابراز خشنودی رضا کیانیان برای اهدای جایزه محمد امین(ص)

سپس حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی و رضا کیانیان رییس کاخ جشنواره برای اهدای جایزه صلح روی صحنه آمدند و دیپلم افتخار این بخش به فیلم «امینه» به کارگردانی ایمن زیدان از سوریه رسید.

در بخش بعدی مراسم رضا کیانیان درباره جایزه محمد امین(ص) گفت: «بسیار خوشحال هستم که برای بار چهارم برای اهدای جایزه «محمد امین» روی صحنه آمدم. این جایزه در واقع جایزه اخلاق است. بدین دلیل اسمش محمد امین(ص) است که پیامبر(ص) ما می‌گوید من نیامدم مگر برای تکامل اخلاق در جهان. هیچ فیلمی نیست که به اخلاق نپردازد حتی اگر این دغدغه کوچک باشد. این جایزه به فیلمی اهدا می‌شود که دغدغه اصلی آن اخلاق است.»

جایزه محمد امین(ص) جشنواره سی‌وهفتم به فیلم «حمید» به کارگردانی اعجاز خان از هند تعلق گرفت.

بهترین فیلم اول جشنواره سی و هفتم

در ادامه مراسم، نوبت به بخش فیلم‌های اول رسید و عمار هادی العرادی، غسان سلهب و بهروز شعیبی داوران این بخش با حضور روی صحنه تندیس بهترین فیلم اول را به «جوان روسی» به کارگردانی الکساندر زولوتوخین از روسیه اهدا کردند.

برگزیدگان جلوه‌گاه شرق

سپس روسودان گلورژیدزه و خسرو معصومی داوران بخش جلوه‌گاه شرق برای اهدای جایزه روی صحنه حاضر شدند، جایزه بهترین فیلم کوتاه آسیایی به «قربانی» ساخته مهدی محمدنژادیان از ایران تعلق گرفت.

مهدی محمدنژادیان کارگردان «قربانی» بعد از دریافت جایزه گفت: «هزاران کودک در سراسر دنیا در معرض خشونت قرار می‌گیرند. این کودکان به ویژه در جوامع سنتی صدایی ندارند من سعی کردم صدای آن‌ها باشم.»

همچنین تندیس بهترین کارگردان آسیایی به هو منگ برای فیلم «عبور از مرز» از چین رسید.

دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند آسیایی هم به فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی از کشور افغانستان اهدا شد. نوید محمودی بعد از دریافت دیپلم افتخار گفت: «من بیش از ۳۴ سال است که در ایران مهاجر هستم. مطمئن هستم همه شما در کوچه‌ها و خیابان‌هایتان مهاجران افغانستانی را دیده‌اید. خواهش می‌کنم هرچقدر که از دست شما برمی‌آید به مهاجران محبت کنید برای اینکه بی‌سرزمینی درد بزرگی است. به همه عوامل فیلم تبریک می‌گویم و امیدوارم فیلم بعدی در جشنواره ملی فیلم فجر پذیرفته شود.»

سپس تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی به «جای خالی دوست» به کارگردانی محمدعلی طالبی از کشور ایران اهدا شد، محمدعلی طالبی کارگردان فیلم که در مراسم حضور نداشت، در کلیپی که برای جشنواره ارسال کرده بود، گفت: «ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره جهانی فیلم فجر، هیات داوران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، می‌خواهم این جایزه را به نیلوفر روزبهانی که به همراه دوستش به قصد خودکشی از یک پل پرید و به طرز معجزه آسایی نجات یافت، اهدا کنم و از همه نوجوانان می‌خواهم به زندگی که می‌تواند لحظه‌های شیرینی داشته باشد بیندیشند؛ مثل همین لحظه‌ای که می‌تواند لبخند بر لبان نیلوفر بنشیند.» در ادامه نیلوفر روزبهانی با حضور روی سن، به نیابت از طالبی، جایزه را دریافت کرد.

برندگان سیمرغ‌های سیمین چه کسانی بودند؟

در نهایت بخش پایانی اهدای جوایز سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به معرفی برگزیدگان بخش بخش سینمای سعادت اختصاص داشت که وانگ ژیائوشوای، پیتر فلایشمان، مایک فان دایم، مظفر اوزدمیر،لابینا میتوسکا، نرگس آبیار و نوید محمدزاده داوری آن را برعهده داشتند و برای اهدای جوایز روی صحنه حضور پیدا کردند.

در ابتدا سیمرغ سیمین به بهترین فیلم کوتاه به «افراط منجی ماست» به کارگردانی مورگان زیورلا- پتی از سوئد تعلق پیدا کرد. همچنین سیمرغ سیمین جایزه ویژه هیات داوران به بهترین طراحی لباس برای فیلم «پرنده بهاری» به کارگردانی جینگ ژیانگ لی از چین اختصاص یافت.

سپس نوبت به برترین بازیگران جشنواره امسال رسید و نوید محمدزاده پیش از اعلام نام بهترین بازیگر مرد، گفت: «من این سیمرغی را که نشان می‌دهند، بیشتر از آن یکی که خودم قبلا گرفته‌ام دوست دارم. آقای میرکریمی یکی از این سیمرغ ها به من بدهید.»

دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به علی مصفا برای فیلم «جهان با من برقص» به کارگردانی سروش صحت اهدا شد و سیمرغ سیمین بهترین بازیگر مرد به جسپر کریستنسن برای فیلم «پیش از ژاله» به کارگردانی مایکل نوئر از دانمارک تعلق پیدا کرد.

علی مصفا پس از دریافت جایزه گفت: «ظاهرا یکی در آن بالا و یکی در پشت‌صحنه هوای مرا داشته است تا این جایزه را بگیرم! از سروش صحت برای این همکاری تشکر می‌کنم.»

همچنین سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن به مارتینا آپوستولووا برای فیلم «ایرینا» به کارگردانی نادژدا کزه‌وا از بلغارستان اهدا شد. استفان کیتانوف تهیه‌کننده فیلم که برای دریافت جایزه روی صحنه حضور پیدا کرده بود، گفت: «بسیار تشکر می‌کنم که این فیلم را دیدید. این اولین فیلم مارتینا و کارگردان آن است. دریافت این جایزه برای سینمای بلغارستان یک افتخار است.»

سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه جشنواره جهانی فجر نیز به گرنوت کرا و اولیور هافنر برای فیلم «واکرسدوروف» به کارگردانی اولیور هافنر از آلمان تعلق گرفت.

سیمرغ برای سروش صحت

در ادامه مراسم سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی به سروش صحت برای فیلم «جهان با من برقص» از ایران اهدا شد.

صحت پس از دریافت این جایزه گفت: «از هیات داوران و برگزارکنندگان جشنواره بسیار تشکر می‌کنم. بسیار خوشحال هستم. در این دو، سه روز بیشتر می‌شنیدم که همه درباره فیلم می‌گفتند که حال این فیلم خوب است. فکر می‌کنم علت این حال خوب این است که ما در طول ساخت این فیلم همگی حالمان خوب بود و مسائل را باهم حل می‌کردیم. فکر می‌کنم اگر ما هم گاهی کوچه را برای مهمانان جارو کنیم، با مهاجران مهربان باشیم، کمی خودمان، بقیه و حتی کسانی را که عقایدشان مخالف ماست دوست داشته باشیم، آن‌وقت است که جهان با ما خواهد رقصید.»

بهترین فیلم جشنواره جهانی معرفی شد

در پایان نوبت به اهدای سیمرغ زرین بهترین فیلم سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر رسید که رضا میرکریمی دبیر جشنواره و پل شریدر مهمان ویژه این رویداد نیز برای اهدای جایزه این بخش روی صحنه حضور پیدا کردند.

سیمرغ زرین بهترین فیلم جشنواره جهانی فجر به «جوان روسی» به کارگردانی الکساندر زولوتوخین و تهیه‌کنندگی ادوارد پیچوگین و الکساندر سوخوروف از روسیه اهدا شد.

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها