احمد مازنی باحضور در برنامه «۳۵» از وظایف و رویکرد کمیسیون فرهنگی مجلس درباره مسایل فرهنگی و هنری توضیح داد و نظر خود را درباره فیلم «فروشنده» و نگاهی که به جامعه دارد، بیان کرد.
به گزارش سینماسینما، برنامه اینترنتی «۳۵» با اجرای فریدون جیرانی شامگاه چهارشنبه ۱۸ اسفند باحضور احمد مازنی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
در ابتدای برنامه، حجتالاسلام احمد مازنی درباره اولین باری که به سینما رفته است، توضیح داد: «من اولین بار که به سینما رفتم پس از پیروزی انقلاب بود و من فیلمهای «تنگسیر»، «اسپارتاکوس» و «محمد رسول الله» را در سینما هویزه مشهد دیدم. ما فکر میکردیم که بعد از انقلاب دیگر تفکیک مذهبی و غیرمذهبی برداشته میشود و افرادی متدین راحت میتوانند در جامعه حضور پیدا کنند اما پس از ۳۸ سال هنوز روحانیون و افراد مذهبی برای حضور در اماکن عمومی مثل پارک و سینما و … راحت نیستند. ما هم با لباس مبدل آن زمان به سینما میرفتیم و در بین طلبهها اصطلاحی داشتیم که میرویم مسجد صندلیدار.»
او همچنین درخصوص اولین قطعه موسیقی که شنیده است، گفت: «درباره موسیقی هم برای اولین بار پس از انقلاب با سرودهایی که ساخته میشد آشنا شدیم. تعبیری از دکتر شریعتی به یاد دارم که میگفت همچنان که شعر کلام موزون است، موسیقی هم صدای موزون است و این دلیل نمیشود که موسیقی را تحریم کرد.»
این نماینده در مورد دخالت مجلس در مسایل سینما گفت: «مجلس خانه ملت است، حالا چرا اهالی فرهنگ، هنر و سینما احساس میکنند که چرا مسایل خانواده خود را نباید در مجلس بیان کنند به نظر ما تجربهای است که از گذشته دارند. اوضاع فرق کرده است و الان آنجا واقعا خانه ملت است. دوستان کمیسیون فرهنگی کسانی هستند که با اهالی سینما رابطه دارند، من یکی از برنامههایم دیدار با هنرمندان است، به کنسرت آقای شهرام ناظری رفتم و طرح بزرگداشت استاد شجریان را مطرح کردم. در عین حال با اهالی دفاع مقدس، فعالان قرآنی و … هم دیدار میکنم و به نظرم این مسایل منافاتی باهم ندارد.»
او در ادامه وظایف کمیسیون فرهنگی را این چنین برشمرد: «سه وطیفه دارد کمیسیون فرهنگی؛ اول از همه قانون گذاری است، دوم نظارت بر اجرای درست قوانین فرهنگی است تا فسادی اتفاق نیفتد و به باورها و اصول جامعه آسیب نرسد و سوم هم باید از همه مسایل فرهنگی پشتیبانی کنیم. به نظرم اهالی کمیسیون فرهنگی و سردمداران فرهنگ و هنر میتوانند با رسیدن به یک تفاهم فضای فرهنگی خوبی را در جامعه ایجاد کنند.»
مازنی در پاسخ به جیرانی که پرسید «چرا از کلمه فضای باز فرهنگی استفاده نمیکنید»، گفت: «فرهنگ نمیتواند بسته باشد، اگر جایی تعریف بستهای از فرهنگ شود اشتباه است و این به انقلاب و به اسلام ربط ندارد.»
او همچنین درباره فساد از نظر اهالی کمیسیون فرهنگی توضیح داد: «بخشی از آن رانتی است که از آن استفاده میشود، بخشی هم فساد از طریق نفوذ است که جریانهای مربوط به سرویسهای اطلاعاتی بیگانه جاسوسی میکنند. یکی هم حوزه اخلاق است، کمکی که مجلس میتواند بکند در جهت حاکمیت فضای اخلاقی در جامعه است. مثلا در مورد جشنواره فیلم فجر گفتمانی که در جامعه هنری به وجود آمد، اخلاقی نبود. در کل من باید بگویم که ما به جایی برسیم که حاکمیت قانون اصل باشد و همه بنابر قانون برخورد کنند.»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در باره فشار گروههای مختلف برای اکران نشدن فیلمی که مجوز دارد، گفت: «قانون به نظر ما همان رای وزارت ارشاد است، ما دو حکومت، دو دولت نداریم، دو نظام نداریم. یک نظام تعریف شده در قانون اساسی داریم که رهبری در صدر آن است و قوا هم زیر مجموعه آن هستند. در این چارچوب هرکس حق دارد عقاید خود را داشته باشد ولی نمیتواند خلاف قانون عمل کند. اگر گروههای فشار حاکم باشند، سنگ روی سنگ بنا نمیشود.»
مازنی در واکنش به موفقیت های جهانی فیلم «فروشنده» هم گفت: «ما باید افتخار کنیم به آقای فرهادی به خاطر اینکه باعث میشود نام و سرود ایران در جهان شنیده شود.»
او در خصوص عدم واکنش مقامات رسمی به این موفقیت گفت: «مگر من غیررسمی هستم، من بخشی از این نظام هستم و خودم را جدای از چارچوب رهبری و نظام نمیبینم. اگر من به دیدار اهالی سینما و موسیقی میروم به عنوان نماینده این نظام هستم تا بگویم که شما نه تنها بخشی از این ملت هستید، بلکه گل سرسبد این مملکت شمایید. درست است که تفاوت افکار و سلایق وجود دارد. اما باید با گفت و گو مسایل و مشکلات را حل کنیم، ما به آشتی فرهنگی نیاز نداریم زیرا که قهری وجود نداشته است. روابط کمی سرد شده است که باید با هم فکری و گفتوگو بهبود یابد.»
مازنی درخصوص فیلمهایی که در جشنواره فجر دیده است، توضیح داد: «من دو فیلم «اسرافیل» و «ماجرای نیمروز» را دیدم، فیلم اول که خیلی غم انگیز بود. از آقای مهدویان قبلا فیلم «ایستاده در غبار» را دیده بودم و خیلی لذت بردم. «ماجرای نیمروز» برای ما که در آن دوره حضور داشتیم ملموس بود و من در تمامی صحنهها خودم را حاضر میدیدم، ولی من «ایستاده در غبار» را بیشتر میپسندیدم.»
او درباره فیلم «فروشنده» هم اظهار کرد: «این فیلم ژانر اجتماعی است که بسیار هم تاثیرگذار است، خاصیت هنر این است که مسایل اجتماعی را بزرگنمایی کنند تا دیده شود، ممکن است که مسئله آنقدر هم بزرگ نباشد. این فیلم هم میخواست یکسری از معضلات اجتماعی را بزرگ کند تا مسئولین و مردم متوجه مشکلات شوند.»
مازنی نظر خود را درباره معضلات اجتماعی «فروشنده» که به سیاهنمایی تعبیر میشود، گفت: «به نظر من فیلم «اسرافیل» سیاهی بیشتری نسبت به «فروشنده» دارد، هیچ کدام از این ها سیاهنمایی نیست و نگاهی است که هنرمند به جامعه خود دارد.»
او در پایان گفت: «باید اختلافات را با گفتوگو حل کنیم، سینمای ایرات نجیبترین سینمای جهان است، در عین حال که ممکن است به یک کارگردان، بازیگر و… علاقهمند باشیم نباید کاری کنیم که سایرین از جامعه رانده شوند.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسترکلاس اصغر فرهادی در موزه ملی سینمای ایتالیا
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش دوم
- روستایی با «متری شیش و نیم» در سودای شکستن رکورد «فروشنده»
- «متری شیش و نیم» رکورد «فروشنده» را زد/ مروری بر فروش هفتگی سینمای ایران
- رییس کمیسیون فرهنگی مجلس :رسانه ملی هیات امنایی می شود
- گفتوگو با وحید صداقت و تهمینه منزوی درباره مستند «درباره فروشنده» / نگاهی از بیرون به «فروشنده»
- اصغر فرهادی: من کار عجیب و غریبی نمیکنم
- هفدهمین جشن مدیران تولید سینمای ایران / گزارش تصویری
- یادداشت احمد مازنی درباره اکران «عصبانی نیستم»/ با اکران این فیلم چه اتفاق بدی افتاد؟
- نامزدهای دومین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس مشخص شدند
- ۲۰ اثر سینمایی به سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس راه یافتند
- واکنش هوشنگ گلمکانی به ایرادهای کودکانهای که از «فروشنده» فرهادی میگیرند
- اکران «درباره فروشنده» در هنر و تجربه + تصویر پوستر فیلم و تیزر مستند
- تلاش عوامل «اسرافیل» برای آزادسازی زنان زندانی ادامه دارد
- نمایش «اسرافیل» آیدا پناهنده در فستیوال زنان ترکیه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار