سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد دبیر سیونهمین جشنواره فیلم فجر در نشست رسانهای آخرین جزییات از کیفیت برگزاری این دوره را تشریح کرد.
به گزارش سینماسینما، نشست رسانهای سید محمدمهدی طباطبایینژاد دبیر سیونهمین جشنواره فیلم فجر بعدازظهر امروز شنبه ۱۱ بهمنماه در برج میلاد برگزار شد.
این نشست به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی بهصورت زنده از بسترهای ارتباطی جشنواره در فضای مجازی پخش شد.
طباطبایینژاد در آغاز این نشست ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر گفت: امیدواریم جشنواره فیلم فجر آغازی برای ورق خوردن تقویم سینمایی و همه چیز بر وفق مراد باشد. زمانی که میخواستیم جشنواره را برگزار کنیم، با کاهش آمار درگیر شدگان به کرونا و مبتلایان، شرایط کشور به بهبودی رفت و سینماها باز شدند و امروز این امکان را داریم که در سطح صاحبان آثار و منتقدان و مردم، جشنواره فجر را برگزار کنیم. در تهران هفتاد سالن سی استان و پنج منطقه آزاد جشنواره به طور کامل برگزار میشود.
تلاش برای برگزاری جشنواره ایمن و بانشاط
وی افزود: سالهای گذشته ما فیلمهای جشنواره را به تفکیک برای استانها میفرستادیم و بر هر استان ده فیلم ارسال میشد امسال در یک شرایط عادلانه همه علاقهمندان میتوانند همه آثار را در همه استانها ببینند و در آرای مردمی شرکت کنند. همه تلاشمان را کردیم که جشنوارهای ایمن و با نشاطی داشته باشیم.
دبیر جشنواره فیلم فجر ادامه داد: ما ۱۶ اثر را برای نمایش انتخاب کردیم و از ابتدا گفته بودیم فیلمها برای سیمرغ مورد داوری قرار میگیرند مثل هر سال نیست و طبق زمانبندی که داشتیم باید دو روز را کمتر میکردیم جمعبندی ما این بود که این میتواند حسن داشته باشد و دو روز آخر را به بهترین فیلم اول و بهترین فیلم جشنواره اختصاص بدهیم و این فیلمها مرور شود تعداد آثار به گونهای نبود که ده روز پر شود.
طباطبایینژاد درباره فروش بلیت گفت: همه تمهیدات در سمفا انجام شده است فروش از دیروز برای کارتهای مهمان شروع شده شرایط لازم و آنچه که باید به لحاظ بهداشتی تمهید میکردیم انجام شده است دوستان ما در سمفا و سامانههای فروش فعالیت اجرایی را پیش میبرند.
فرآیند اخذ آرای مردمی
دبیر سیونهمین جشنواره فیلم فجر درباره آرای مردمی این دوره هم گفت: آرای مردمی جمع آوری میشود تمامی کسانی که وارد سامانه میشوند، کدی دریافت میکنند بعد از سانس هم برای آنها کدی میآید و با رجوع به سمفا میتوانند به فیلم موردنظر خود رای بدهند.
وی درباره فرصت دادن به فیلمهای خارج از مسابقه برای اکران در ایام جشنواره هم گفت: اگر میخواستیم آثاری را خارج از مسابقه به نمایش بگذاریم باید کار را از صبح شروع میکردیم چون زمان ناهار و اقامه نماز دوستان دچار مشکل میشد از این جهت باید صبح سانسی را مقرر میکردیم که این امر از نظر پروتکلها مشکل داشت ضمن اینکه انتخاب آثار جامانده از بخش مسابقه کار دشواری بود هر کاری انتخاب میکردیم باز عدهای معترض میشدند. بهتر است از این کار صرف نظر کنیم.
جشنواره نباید به «اکران» تبدیل شود
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره شرایط اقتصادی نامطلوب سینماداران هم بیان کرد: سالنهای زیادی در فضای جشنواره حضور دارند در استانها هم این چنین است در تهران حدود نود اکران در سینماها رخ میدهد البته برخی نسبت به همین تعداد انتقاد میکنند اینکه جشنواره را به اکران بدل کنیم موضوع درستی نیست.
وی درباره ترکیب هیات داوران جشنواره در بخشهای مختلف هم اظهار کرد: در بخش فیلمهای مستند داوران از پیشکسوتان و از چهرههای حوزه خود هستند. در فیلم کوتاه هم چنین است. یک ترکیب کامل و موفقی بودند در هیات داوران فیلمهای داستانی ترکیبی جوان و همدل و کوشا کنار جشنواره قرار گرفتند اگر ترکیب دیگری بود شاید فیلمها به این دقت داوری نمیشد خدا را شکر میکنم و شهادت میدهم مجموع داوران ما کار خود را به شایستگی انجام دادند و ترکیب قابل دفاعی داشتیم. نتیجه قابل دفاع و ارزشمند است.
شرایط اکران «قاتل و وحشی» فراهم شود استقبال میکنیم
طباطبایینژاد درباره مشکل شرعی «قاتل و وحشی» و امکان صدور مجوز نمایش آن تنها برای بانوان بیان کرد: این در حوزه تصمیم جشنواره فجر نیست اگر اداره کل نظارت و سازمان سینمایی امکان نمایش فیلم را در جشنواره فراهم کنند به هر شکلی که ممکن باشد استقبال میکنیم ولی شرط این است که مجوز را به ما بدهند. این موضوع در اختیار من نیست.
وی در بخش دیگر گفت: خوشبختانه امسال نیمی از آثار حاضر در سودای سیمرغ، فیلم اولی هستند البته این به معنی آن نیست که تازه وارد باشند، برخی از آنها سالها فعالیت سینمایی داشتهاند. فیلمسازان جوان و خلاق به جمع سینمای ایران اضافه میشوند. به زعم من کیفیت آثار از معدل بالایی برخوردار است نمیخواهم بگویم که یک سال بی نظیر داریم ولی سال خوبی برای سینمای ایران است و آثار میانگین کیفی بالایی دارند. امیدوارم امسال یکی از سالهایی باشد که مخاطبان راضی باشند و با من در کیفیت آثار هم نظر باشند امسال همه فیلمها با دلیل محکم به جمع آثار پیوستهاند. هر کدام در بخشی نامزد شدهاند. من به آنچه انتخاب شده امیدوارم و فکر میکنم یک مجموع قابل دفاع کنار هم چیده شده است.
وی درباره بودجه این دوره جشنواره بیان کرد: حامی مالی جشنواره با نیمی از حضور، شهرداری تهران است غیر از شهرداری حامی دیگری نداریم. هزینهها در یک سال اخیر افزایش داشته ولی تلاش میکنیم با کمترین هزینه جشنواره را برگزار کنیم. برای اکران فیلم در شهرستانها ۱۶ فیلم بالغ بر یک میلیارد باید به تهیهکنندگان بپردازیم، نزدیک به یک میلیارد هزینه جوایز است. بعد از جشنواره مجموع هزینههای جشنواره را اعلام میکنیم.
طباطبایینژاد درباره تضمین رعایت پروتکلهای بهداشتی هم اظهار کرد: از پروتکلها همه دوستان مطلع هستند ما هم به سینماها درباره این موضوع اطلاع دادهایم، تب سنجی، الزام استفاده از ماسک، ضدعفونی سالنها، تغییر هوا در بین سانسها از این موارد است در برج میلاد هم صندلیهای یک در میان را خارج کردهایم و مبلمانها با فاصله با هم قرار دارند.
وی درباره فیلمهای مستند و کوتاه هم گفت: تلاش ما این بود که بتوانیم آنها را به نمایش بگذاریم اگر میخواستیم این کار را کنیم باید روز بیست و دوم را هم پر میکردیم از طرفی تمام فیلمهای مستند یکی دو ماه پیش در پلتفرمها به نمایش درآمدهاند برخی فیلمها چهل هزار بار دیده شدهاند. فیلمی با این آمار چرا باید برای چهارصد نفر نمایش داده شود، فیلمهای کوتاه هم یک هفته پیش نمایش داده شده است. ضمن اینکه نگران سانسبندی و استقبال هم بودیم چون قبلاً به نمایش درآمده بود و برای ما درست نبود تماشاگران کمی داشته باشد.
طباطبایینژاد درباره پیشنهاد به تهیهکنندگان برای برگزاری آنلاین جشنواره هم گفت: ما پیشنهاد دادیم البته میدانستیم نمیپذیرند من دبیر کل ستاد صیانت بودم و میدانستم احتمال سرقت است خودم هم قبول نمیکردم یک سرمایه در فضای مجازی به سرقت برود به هر حال سیستم نظارتی چندانی در کشور ما نیست پلتفرمهای بزرگ دنیا هم دچار همین مسأله هستند ریسک بالایی بود نه ما و نه هیچ تهیه کنندهای حاضر به این ریسک نبودیم. در حوزه فیلمهای سینمایی اکران آنلاین معنایی ندارد در حوزه مستند و فیلم کوتاه تمایل به سرقت کمتر است ولی در فیلم داستانی بلافاصله سرقت اتفاق میافتد و طبیعی بود از این کار اجتناب کنیم.
امکان اکران همه فیلمهای بخش سودای سیمرغ وجود ندارد
وی درباره امکان به نمایش گذاشتن همه فیلمهای راهیافته به بخش سودای سیمرغ برای منتقدان و صاحبنظران گفت: اینکه ۵۷ فیلم را اکران کنیم، طبیعتاً امکانش وجود ندارد. آیا امکان سئانسبندی هست؟ اما اینکه خود علاقمندان و منتقدان با تهیهکنندگان ارتباط بگیرند و آثار موردنظر خود را ببیند در دستور کار ما نیست و به خود تهیهکنندگان برمیگردد. ما از ابتدا اعلام کردیم صرفاً فیلمهای نامزد شده را اکران میکنیم. آن زمان حتی این امکان مطرح بود که همین تعداد ۱۶ فیلم هم امکان اکران نداشته باشند. همه ۵۶ اثر مورد داوری قرار گرفتند و کاندیداهای نهایی دوستان داور بیش از این ۱۶ فیلم نبود و نمیتوانستیم تعداد را بالا ببریم. برای اضافه کردن فیلمها بحثهایی هم میان داوران در گرفت اما بیشتر کردن این آثار تبدیل به چالش برای سئانسبندی میشد. اگر میشد جشنواره را در طول یک ماه برگزار کرد شاید میشد همه ۵۶ فیلم راهیافته به بخش سودای سیمرغ را اکران میکردیم.
مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره در این بخش با اشاره به آغاز فروش بلیتهای مردمی جشنواره از ساعت ۱۴ امروز شنبه، اعلام کرد: تا الان ۶ هزار قطعه بلیت فروش رفته است. زدن ماسک برای همه افراد اجباری است و در گیشه سینماها حتی یک بلیت هم فروخته نخواهد شد.
طباطبایینژاد در پاسخ به سوال دیگری درباره امکان اکران فیلمهایی غیر از ۱۶ فیلم اعلام شده بار دیگر تأکید کرد: در سینماهای مردمی سه سانس نمایش داریم زمانبندی به دلیل کرونا به گونهای نیست که فیلم دیگری اضافه کنیم اجمالا این موضوع از نظر جشنواره منتفی است و تنها همین ۱۶ اثر به نمایش درمیآیند.
جشنواره میتواند فضای اکران را پررونق کند
وی درباره جدیتر شدن مشکل اکران بهواسطه برگزاری جشنواره هم گفت: جشنواره مشکل اکران را بیشتر نمیکند اتفاقاً یکی از معضلات اصلی ما این است که فیلمی برای اکران داده نمیشود امیدواریم جشنواره رونقی ایجاد کند که صاحبان آثار فیلمها را در نوبت اکران قرار بدهند. گمان نمیکنم جشنواره به فضای اکران لطمه بزند بلکه فکر میکنم جشنواره میتواند فضای اکران پر رونقی را ایجاد کند.
طباطبایینژاد درباره اختلال بهوجود آمده در فرآیند خرید بلیتهای مردمی هم گفت: ما سه سینما را در آخرین لحظات به ناوگان اکران اضافه کردیم اختلال کمی با سالنهای جدید وجود داشت. ولی الان مرتفع شده است.
امکان راستیآزمایی تکتک آرای مردمی وجود دارد
وی درباره آرای مردمی و نقش خانه سینما بیان کرد: بلیتها بر اساس شماره تماس خریداری میشود. خانه سینما در داوری مداخله دارد ولی به شیوه سالهای قبل نیست بلکه سامانه به صورت الکترونیکی کار داوری را انجام میدهد همه کدها در سامانه ثبت میشود و تمام رایها را میشود ردیابی کرد پس نیازی به شیوه سالهای قبل نیست. در شیوه جدید امکان راستی آزمایی هم وجود دارد ولی خانه سینما هم میتواند نظارت کند.
طباطبایینژاد درباره دلیل حذف هیات انتخاب در این دوره از جشنواره هم گفت: ما ابتدا که جشنواره را شروع کردیم گمان میکردیم تعداد فیلمها کم باشد، برای اینکه همه فیلمها مورد داوری قرار بگیرند امسال استثنا قایل شدیم ولی رفتهرفته دیدیم تعداد فیلمها افزایش پیدا کرد شرایط نمایش هم فراهم شد اما زمان رفته بود و دیگر نمیشد هیات انتخاب قرار بدهیم. از این جهت تنها فیلمهای نامزد دریافت جایزه برای نمایش انتخاب شدند. البته که این کار دشوار بود. من خودم به عنوان یک همراه از کار هیات داوران راضی هستم ولی از فیلمهای خوبی که جا ماندند اظهار تأسف کردم آنها هم میتوانستند باشند ولی گاهی بحث سلیقه است.
وی در پایان درباره مخالفت یکی از اعضای شورای شهر با حمایت مالی شهرداری تهران از جشنواره امسال هم گفت: شهرداری حامی ماست و نکتهای پیش نیامده است یکی از دوستان معتقد بود حمایت از فعالیت فرهنگی نباید در اولویت شهرداری باشد ولی شهرداری حامی ماست.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- پشتپرده حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر؛ از سهمخواهی تا حملات تلفنی و پیامکی به دبیرخانه
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- پیام تبریک انجمن بازیگران به برندگان بخش بازیگری جشنواره فجر
- اختتامیه جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بهترینهای جشنواره فیلم فجر ۳۹ از نگاه منتقدان و نویسندگان سینماسینما
- تَپه جنزدههایِ لَکدار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش