لی مارشال از منتقدان سینمایی حاضر در جشنواره فیلم برلین، در نقدی که پس از نمایش فیلم مانی حقیقی در جشنواره برلین نوشته به بررسی این فیلم پرداخته است.
به گزارش سینماسینما به نقل از اسکرین دیلی، هر از چند گاهی فیلمی از راه میرسد که به همان اندازه که گیجکننده است، قابل توجه هم هست. پنجمین فیلم مانی حقیقی کارگردان ایرانی یعنی «اژدها وارد میشود!» چنین فیلمی است: یک داستان کارآگاهی متا-سینماتیک که در دهه ۱۹۶۰ ایران به وقوع میپیوندد و پر از اشاره به ضدفرهنگها و رئالیسم جادویی است. این فیلم به خوبی جذابیت روشنفکران دوران قبل از انقلاب این کشور و جوی از ترس و وحشت که توسط رژیم سرکوبگر شاه به وجود آمد نشان میدهد.
کارگردان از گسترهای از حقههای سینماتیک پستمدرن استفاده میکند، از مصاحبههای مضحک گرفته تا پرش زمانی، لباسها و طراحی صحنه باحال (مخصوصا یک شورلت ایمپالای نارنجی)، تا یک آهنگ بلند الهامگرفته از ژانر راک که توسط کریستف رضایی برای فیلم نوشته شده است. زرق و برق و خودنمایی سبک فیلم بعضی مواقع حواس ما را از خط داستانی پرت میکند و احتمال دارد ۱۰ بیننده مختلف، ۱۰ نظر مختلف درباره اینکه چه اتفاقی در فیلم افتاد، داشته باشند. اینکه این گمراهی روایتی باعث شود مخاطبان فیلمهای هنری خارج از ایران نخواهند به تماشای این فیلم بنشینند یا خیر، هنوز معلوم نیست. مسلما این یک پکیج خوشقیافه است، پروژهای که بیشتر از هر پروژه دیگر حقیقی تا امروز، وجهه سینمایی پر زرق و برقتری دارد.
اگر بخواهیم به مرکز ماجرا نگاه کنیم، این (احتمالا) داستانی درباره سه مرد است که سال ۱۹۶۵ به جزیره دورافتاده و رهاشده قشم سفر میکنند تا درباره پرونده خودکشی یک زندانی سیاسی تحقیق کنند. یکی از آنها بابک حافظی (با بازی امیر جدیدی) است؛ یک کارآگاه کلاهلبهدار به سر و عینکآفتابی بهچشمزده که مستقیم از یکی از فیلمهای گدار بیرون آمده است. او کارآگاه پلیس مخفی شاه است که در فیلم با عنوان «سازمان» از آن یاد میشود اما به نظر میرسد انگیزه ماموریت او کنجکاوی شخصی باشد: او شب را در لاشه زنگارزده یک کشتی میگذراند که به نحوی در یک دره صحرایی به گل نشسته است. نزدیک این کشتی گورستانی قرار دارد که هر وقت کسی در آن دفن میشود، زمین میلرزد. او، دو نفر را همراه خود میبرد تا این معمای زمینلرزهای را بررسی کنند. یکی از آنها، کیوان حداد (گودرزی) صدابرداری مرموز است که موها و لباس هیپیوارش حتی اگر در اوایل دهه ۱۹۶۰ آمریکا هم بود، جلوتر از زمان و هوشمندانه به نظر میرسید. نفر دوم هم بهنام شکوهی (غنیزاده) زمینشناسی است که میتواند با چشیدن مزه سنگها با آنها ارتباط برقرار کند.
سوالهایی درباره مرز همیشه در حال تغییر بین حقیقت و خیال، تنها یکی از بحثهایی است که این فیلم بیقرار که بیش از حد خط داستانی دارد، اما هرگز چیزی کمتر از فیلمی سحرآمیز به نظر نمیرسد، مطرح میکند. این فیلم ممکن است تمثیلی از ایران معاصر و شکافهای تاریخی، فرهنگی که در گذشته اخیر آن وجود داشته هم باشد. شاید اژدهایی که نام فیلم را به آن میدهد و این قدرت را دارد که میتواند کاری کند مردم به زبانهای خارجی صحبت کنند، نمادی از این شکافها باشد.
مشخصات: نوشته و کارگردانی مانی حقیقی. محصول ایران. ۲۰۱۶. ۱۰۷ دقیقه
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تصمیمگیری صاحبان «زد و بند» برای اکران طی روزهای آتی/ مانی رهنما خواننده تیتراژ شد
- مهریه عجیب مجری برنامه «به خانه برمیگردیم»
- صبا راد و همسرش کنار حسین یاری در آغاز فیلمبرداری «آتش و قداره»
- خواننده سرشناس پاپ٬ ازدواجش با مجری تلویزیون را تأیید کرد
- ازدواج مجری صداوسیما با خواننده پاپ بعد از جداشدن از همسر اولش
- گزارش سینماسینما از دهمین جشن انجمن منتقدان: کام «ابد و یک روز» باز هم شیرین شد
- مانی حقیقی: نمی خواهم فیلمساز مولف باشم/ از بیان سمبلیک در سینما بیزارم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش