سینماسینما ، علی پاکزاد _ نگار جواهریان بازیگر فیلم «نگار» معتقد است که باید به جشنواره جهانی زمان داد تا روز به روز به ایده آل های مورد نظر نزدیک شود.به گزارش سینما سینما ، نگار جواهریان بازیگر فیلم «نگار» در سالهای اخیر گزیده کار شده است. او با اینکه کمتر بازی می کند اما آثار قابل قبولی را از خود ارائه داده است. نگار جواهریان امسال با فیلم «نگار» در جشنواره جهانی حضور پیدا کرده است. با او پیرامون جشنواره فجر و اهمیت آن گفت و گو کردیم.
امسال در جشنواره جهانی حضور دارید و ازنزدیک در ارتباط هستید. شرایط اماده سازی و مراحل کار را چگونه دیدید؟
زود است که درباره جشنواره اظهار نظر کنم. افراد زیادیبرای برگزاری هرچه بهتر این رویداد تلاش کرده اند که این موضوع بسیار ارزشمند است. این جشنواره فقط برای سینماگران جذابیت ندارد بلکه مردم هم از آن لذت خواهند برد. جشنواره جهانی فیلم فجر یک جشن بسیار مهم و حرفه ای است. سه سال است که جشنواره بین المللی از بخش داخلی یا همان ملی جدا شده است؛ بخصوص در این دو سال مدیریت جشنواره جهانی را با خود سینماگران بر عهده گرفتند حمایت دولت و به خوبی هم تا امروز پیش رفته است.
با اینکه سه سال از برگزاری جشنواره جهانی می گذرد باز هم کسانی هستند که اعتقاد دارند که نباید جشنواره جهانی از بخش ملی جدا می شد. به نظر شما ضرورت شکل گیری جشنواره جهانی چیست؟
جشنواره جهانی نیاز به زمان دارد. قطعا با گذر زمان جشنواره به ایده ال های پیش بینی شده نزدیک می شود.هر پروژه ای در ابتدا نقص هایى دارد .اما زمانکافی باعث بهبود وضعیت خواهد شد. ما عموما افرادی هستیم که وقتی به چیزی عادت می کنیم برایمان سخت است که از آن جدا شویم و رهایش کنیم. اما هزاران دلیل وجود دارد که بخش بین الملل از قسمت داخلی جدا شده است. یکی از دلایل آن تاریخ برگزاری فجر ملی بود. زمان جشنواره فجر ، با جشنواره مهمی مانند برلین در تداخل بود. اما درباره اینکه تا چه حد حضور جشنواره بین المللی سینما به صورت مستقل در ایران ضرورت دارد باید بگویم که حتماً نیازمند چنین رویدادی هستیم.سینما آن چیزى ست که امروز در اکثر جاهاى دنیا ایران را با آن به یاد مى آورند. و به آن احترام می گذارند. پس چرا نباید چنین جشنواره ای داشته باشیم. خیلی با ارزش است کشوری مانند ایران که سینمای شناخته شده ای دارد فستیوال جهانى با اعتبارى داشته باشد. ضمناً حتماً چنین جشنواره اى می تواند جایگاه ایران را در دنیا از لحاظ اجتماعی و سیاسی تغییر دهد.
جایگاه جشنواره جهانی را اکنون بین جشنواره های دیگر چگونه ارزیابی می کنید؟ عملکرد جشنواره را در دوسال اخیر چطور دیدید؟
آقای میر کریمی گزارش ویژه ای را در خصوص عملکرد جشنواره بین المللی در دو سال اخیر ارائه دادند. درباره جایگاه جشنواره جهانی توضیحات مفصلى را ارائه کردند. پیش تر عده ای معتقد بودند که نباید جشنواره ملی از بین المللی جدا می شد. آقای میر کریمی با مهر و دوستی بسیار زیادی به دوستان سینماگر مسائل را توضیح دادند. باز هم می گویم که جشنواره جهانی نیاز به زمان دارد تا جایش را به خوبی بیابد. باید منتظر باشیم و ببینیم که چه اتفاقاتی در روزهای آتی رخ می دهد. مهمان های ویژه ای در جشنواره حضور پیدا خواهند کرد. آنها به دلیل سینما آمده اند و تمام برنامه ریزی ها در حوزه فرهنگ و سینما برای آنها صورت گرفته است. تعداد افرادی که همراه جشنواره هستند و برایش زحمت مى کشند نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است. بسیاری از سینماگران امسال درگیر این جشنواره هستند و تاثیر می گذارند. فکر مى کنم مى توانیم به این جشنواره دل ببندیم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- ساخت نسخه ویتنامی فیلمی با بازی پیمان معادی و نگار جواهریا
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- نمایش «مخاطب» رفع توقیف شد
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- با بازی نگار جواهریان، لیلی رشیدی و علی باقری؛ «مخاطب» در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود
- «خاتون» و زنده کردن حس وطن پرستی
- پرسش بیپاسخ درباره ایران/ نگاهی به سکانس آخر سریال «خاتون»
- تهرانی که اشغال بود/ ادای احترام «خاتون» به بهرام بیضایی
- سویههای تمجیدنشدنیِ سریال «خاتون»
- خاتون خیالی
- طراحی هنری «خاتون»؛ تحسین برانگیز و هویتمند
- حماسهی زنانه / «خاتون»؛ عاشقانه زیستن و شجاعانه جنگیدن
- چه عاشقان بینشانی که پای درد تو نشستند!/ نگاهی به قسمتهای اولیه سریال «خاتون»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟