سینماسینما، محمد حقیقت:
چهارمین فیلم جعفرپناهی بعد از اینکه بیست سال محکوم به فیلم نساختن شده بود حالا در مسابقه جشنواره کن دربخش مسابقه بنمایش در آمده است. درشب نمایش در کاخ جشنواره یک صندلی خالی به اسم او در سالن رزرو شده بود. تا حداکثرتبلیغاتی ممکن را برای فیلمش بکنند و دل تماشاگران و داوران را بدست آورند.
البته که این جوربرنامه ریزی ها هنوز جواب میدهد و عدهای هم استفاده میکنند. جشنواره کن جدا ازارزش های هنری اش یک بازار مکاره غریبی است که میشود استفادههای گوناگون کرد.
اسم فیلم جعفرپناهی «سه رخ» است اما از ابتدا تا انتهای فیلم شما دو رخ بیشتر نمیبینید. رخ کارگردان که با وام گیری بیش از حد از کارهای کیارستمی سعی دارد همان روش را بکاربرد اما به هوشیاری و متانت او نیست و رخ دوم، رخ یک هنرپیشه که گویا بسیار مشهور است و حتی در کوره دهات ایران هم او را همچون هنرپیشه های بزرگ هالیوود میشناسند. رخ سوم غایب است که شهرزاد رقصنده فیلم قیصر است و اسم رسمی داشته وشاعر و نقاش هم شده و بعد از انقلاب دیگر نتوانسته کارکند.
البته رخ چهارمی در کار است که بهروز وثوقی است ! بهروز وثوقی که دربارهاش حرف میزنند و پوستر تنگسیر او را به هم نشان میدهند. درفیلم قرار است دختر جوانی که در حوالی بانه خودکشی کرده چون نمیتوانسته به ارزویش (هنرپیشه شدن) برسد؛ از خودش یک ویدئو درست میکند و خطاب به هنرپیشه مورد علاقه اش میفرستد. که به دست کارگردان معروف، «جعفرپناهی» میرسد.
هر دو ناراحت به سوی دهکده دختر مورد نظر به راه می افتند تابه ماجرا پی ببرند. به سبک «زندگی ودیگر هیچ» کیارستمی و دیگر فیلمهایش فیلم شروع میشود و بارها و بارها تماشاگر یاد «طعم گیلاس»، «باد ما را خواهد برد» و «زندگی ودیگر هیچ» می افتد.
البته صحنه های گاه جالب در فیلم دیده میشود و کلا نسبت به آخرین ساخته های پناهی، شسته و رفته تر کار شده است. گاه صحنه هایی که کارگردان با پیرمرد دهکده اینجا و آنجا سرحرف را باز میکند، کشدار و بیهوده بنظر میآید و گاه مثل سکانس آخر که دخترک دهاتی به دنبال هنرپیشه مشهور میدود تا با وی دهکده خود را ترک کند از صحنههای قوی این اثر است.
باید اضافه کرد که در پایان نمایش رسمی این فیلم که با حضور فرزندان جعفر پناهی و دو هنرپیشه زن فیلم در کاخ جشنواره بود، تماشاگران فیلم را بسیار آنرا تشویق کردند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- یادداشتی بر «یک تصادف ساده»/ جماعت! من دیگه حوصله ندارم
- سه جایزه برای دو فیلمساز ایرانی؛ برندگان جوایز آسیا پاسیفیک ۲۰۲۵ اعلام شد
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- فروش بالای فیلم پناهی؛ «یک تصادف ساده» در آستانه رکوردشکنی در فرانسه
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- فهرست اولیه BIFA اعلام شد؛ فیلمهای جعفر پناهی و سپیده فارسی در جوایز فیلم مستقل بریتانیا
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- به دلیل صادر نشدن ویزا؛ جعفر پناهی از نمایش فیلمش در جشنواره نیویورک بازماند
- فیلم پناهی در سکوی نخست باکس-آفیس؛ بیش از ۵۰ هزار تماشاگر برای «یک تصادف ساده» در اولین روز اکران
- هفتاد و سومین جشنواره سن سباستین برگزیدگانش را شناخت
- جشنواره بوسان برگزیدگانش را شناخت/ سه جایزه برای سینماگران ایرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





