به گزاش سینماسینما، بهمن عبداللهی در کافه دونده نوشت: در اینکه مسعود کیمیایی به معنای واقعی کلمه «کارگردان» است شکی نیست. او ابزار سینما را می شناسد و در انتخاب درست قاب (خودش می گوید عکس) مهارت دارد و میزانسن را می شناسد. استفاده صحیحی از موسیقی در فیلم هایش می کند و بازیگر مثل موم توی دستش می ماند. مولفه ها و موتیف هایی نیز در همه آثارش می شود رصد کرد. با این تفاسیر یک مشکل عده در بیشتر آثارش دیده می شود که بی توجهی به اصل داستان و پراکنده گویی است. در واقع به نظر می رسد کیمیایی هر بار تصور می کند این آخرین فیلم او خواهد بود و از همین رو مجموعه ای از مفاهیم، پیام ها و گاه چند قصه را در فیلمش جای می دهد که هر کدام پتانسیل محوری یک فیلم واحد می توانند باشند.
در «خائن کشی» هم با چنین جهانی روبرو هستیم. فیلمی که تقریباً می شود گفت همه چیز آن خوب درآمده، از فیلمبرداری عالی و موسیقی درخشانش، از طراحی صحنه تا هدایت سیاهی لشکرها و عمده بازی ها. اما چیزی که فیلم را از اثری متوسط بالاتر نمی برد داستان سست و پرداخت ضعیفی است که فیلمنامه دارد.
فیلم با روز کسوف و سرقت بانک ملی آغاز می شود. گروهی وطن پرست جمع شده اند تا با سرقت از بانک پولی به دست دولت مصدق برسانند تا در شرایط سخت (که به واسطه ملی شدن نفت و تحریم خرید از ایران پدید آمده) کمک حال باشد. اما در این میان مقداری از اسکناس ها توسط یکی از افراد گروه به جای دیگری منتقل می شود و ماجراهای تازه ای پیش می آید.
قصه بدی نیست. هم می شود رفاقت را در آن یافت و هم خیانت را. اگر جای ناموس هم نداشته باشد می شود خواهری کتک خورده در آن گذاشت که بشود از او دفاع جانانه ای کرد. دهها شخصیت ریز و درشت هم در قصه بی مورد و بامورد جای داد که همه آنها قشنگ حرف بزنند و از نوع مونولوگ های خاطره انگیز بر زبان جاری کنند. چند سکانس از قهوه خانه و کاباره و قمارخانه و شیره کش خانه هم هست تا شخصیت ها به آن وارد و خارج شوند، بی دلیل و با دلیل. کاری اش نمی توان کرد سینمای کیمیایی همین است و طرفداران خاص خودش را دارد.
«خائن کشی» به سینمای کلاسیک بسیار نزدیک است و می شود روی پرده سینما از لحظاتش لذت برد و البته بازیگرانی مثل حمیدرضا آذرنگ را ستود.
امتیاز ۲ ستاره (متوسط)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- معرفی نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور