فرزانه متین :سروش صحت ،با ساخت اولین فیلم بلند سینمایی اش به نام جهان با من برقص،تقریبا اثری پخته را روانه اکران کرده که نوید بخش آن است که فیلم های بعدی او غافل گیر کننده باشند.
داستان در مورد مردی به نامجهانگیر است که جهان صدایش می کنند و با دخترش پس از طلاق در شمال ایران زندگی می کند.و ی به زودی به دلیل بیماری از دنیا خواهد رفت به همین جهت دوستانش به وی ملحق شده اند تا همراه جهان آخرین شمع کیک تولدش را فوت کنند.
این ملودرام اجتماعی ما را با مرگ و ترس از مرگ آشنا می کند و علی مصفا در نقش جهان با تلخی گزنده اش در چرایی فلسفه زندگی اش معلق است که چرا باید در این سن و سال بمیرد.صحت سعی کرده است ما را اندکی از واقعیت دور کند و به فیلم جادوی سورئالیستی تزریق کند .موسیقی ذهنی جهان نیز شامل این بخش از فیلم است.مضمون فیلم تلخ است با این حال در پس آن کمدی پاک وتمییزی دارد که با لحن طنز می خواهد ما را با واقعیت مرگ روبه رو کند.جهان چون معنای زندگی را در طبیعت کشف کرده نمی خواهد بمیرد و هراس از مرگ به همین منظور است اما در پایان داستان که می توانگفت یکی از کلیشه ایی ترین پایان های سینمایی در ایران است،جهان به وضوح در نامه اش می نویسد هراسی از مرگ ندارد و آن را پذیرفته است و حتی می داند مدتی بعد دوستانش هم این جهان را ترک می کنند در واقع ما را به یاد شعر زیبای مولانا می اندازد ؛که ای هیچ بر ای هیچ ،بر هیچ ،مپیچ.
صحت در این گردهمایی دوستانه،به روایت پنهان تمامی شخصیت ها پرداخته است البته هر کدام از آن ها در یک تیپ فرو رفته اند ما با پژمان جمشیدی متفاوت یا جواد عزتی در نقش جدی اما متفاوت روبه رو نمی شویم با این حال ،کارگردان دغدغه های آنان را در فیلم نشان داده است از خودکشی دختر جهان به دلیل یک پسر روستایی،خیانت رفقا به هم،ازدواج بر پایه پول و مادیات و….تنها کسی که در یک تیپ فرونرفته همان علی مصفاست که با بازی درخشانش،مخاطب تک تک لحظات را می تواند با او همذات پنداری کند.
زیباشناسی قاب ها بسیار قابل توجه اند.موسیقی فیلمبی نظیر تا جایی که دست تماشاگر می گیرد و او را به فراعالم می برد با این حال برخی توقع موسیقی بیشتری داشتند تا اثر فیلم جذاب تر شود.
جسارت سروش صحت ستودنی است او فیلمی ساخته که خواسته یا ناخواسته مخاطب را درگیر فیلم می کند.به نظر من جذابیت وکشش فیلم به حال روحی مخاطب وابستگی مستقیم دارد پس با روحیه بالا و قوی این فیلم را تماشا کنید.
در پایان باید گفت مخاطب بعد از تماشای فیلم و بیرون آمدن از سینما،شهر و افراد برایش غریبند انگار خود تماشاگر در فیلم حضور داشته و این نبوغ کارگردان است که مخاطب را با پای خودش به فیلم دعوت می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری
- تولد ۸۱ سالگی هوشنگ مرادی کرمانی در «اکنون»
- امین حیایی در «استخر» جلوی دوربین رفت
- پیوستن علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشمهایش»
- «صبحانه با زرافهها» به اکران آنلاین رسید
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- همکاری دوباره احسان عبدیپور با سروش صحت در «اکنون»
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





