فرزانه متین-سرانجام خانه پدری بعد از سالها به عنوان یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران به اکران درآمد.
اکران فیلم حاشیه ، قیل و قال زیاد داشت آن هم بدین دلیل که در سال ۱۳۹۳ در همان روز نخست از پرده پایین کشیده شد و برای مخاطب این سوال پیش آمده بود که این فیلم چه داشت و چه چیزی را میخواست به بیننده نشان دهد که جلوی اکران آن گرفته شد.کیانوش عیاری اما کوتاه نیامد، ننشست و با هر جان کندنی که بود سرانجام این اثررا بار دیگر در آبان ماه جاری بر روی پرده ی نقره ایی آورد.
خانه پدری ، داستان اتفاقات یک خانه قدیمی از اوایل دهه ۱۳۰۰ تا اواخر دهه ۱۳۷۰ را روایت می کند که بایکی از هولناک ترین صحنه ها در تاریخ سینمای ایران شروع می شود و یک جنایت را رقم می زند، جنایتی که تا انتها گربانگیر اعضای خانه می شود. پدری که به همراه پسر ده، دوازده ساله اش، دخترش، ملوک را می کشند و در زیر زمین خانه ای که در آن ساکن هستند، دفن می کنند و این راز قرار است بین چند نفرباقی بماند اماهیچگاه خورشید پشت ابر باقی نمی ماند و به تدریج اعضای خانواده از این واقعه ی شوم باخبر می شوند.پنهان کاری، دروغگویی، دوری از انسانیت و اخلاقیات، تعصبات کورکورانه،باورهای غلط،تم اصلی این فیلم است. در فیلم خانه پدری ما با استاندارهای بین المللی و قاب های خاص و حتی موسیقی منحصربفردی روبه رو نیستیم چرا که دغدغه عیاری این بوده که مخاطب را وادار به اندیشه کند.خانه پدری اثری تیره و تلخ،خشن،آزاردهنده و هولناک است اما در صدد سیاه نمایی و نشان دادن جامعه ای تیره و تار اکنون نیست.فیلم عیاری متعلق به زمانی است که تعصبات و قتل های ناموسی چندان هم عجیب نبود وهنر او ، نشان دادن این ظلم در اپیزودهای مختلف اثرش است . تعصبات نا به جا و در اصل ظلم به زنان در طی هفت دهه از مهمترین موضوعات این فیلم است که برای مخاطب خانه ی امن پدری را شرح نمی دهد بلکه قبرستانی نشان می دهد که همه ی این ها را در دل خود نگه داشته است.اگر بنا به سیاه نمایی باشد چرا مخالفان و منتقدان سرسخت این فیلم، مغزهای کوچک زنگ زده هومن سیدی را فراموش کرده اند که یک سال پیش اکران شد.و در آن سه برادر ، خواهرشان را به جرم نشان دادن مویش به پسر غریبه را زنده به گور کردند.
این نکته را فراموش نکنیم خانه پدری دست بر روی مذهب نگذاشته است. او به نابرابری جنسیتی در در دهه های پیش و مظلوم واقع شدن زن در دوران های پیشین اشاره کرده است.این فیلم مهندسی شده از منظر مضمون کاملا موفق عمل کرده است .دو دیالوگ فیلم فراموش نشدنی است، جایی که همسر برادر قاتل می گوید:« خون به ناحق ریخته شده تا اخر عمر گریبانتان را می گیرد» و در انتها عروس برادر قاتل می گوید:« حاضر نیستم در خانه ای که جنازه در آن دفن است، زندگی کنم» که هر دو دیالوگ نشان از اخلاق مداری دارد.
باید هنر کیانوش عیاری را ستود چرا که کل فیلم در یک لوکیشن(خانه پدری) فیلمبرداری شده و متغییر در اینجا ، تنها زمان است و مخاطب را خسته نمی کند.
فیلم افراط گرایی ندارد و باید از منتقدان سرسخت اکران شدن خانه ی پدری پرسید، تا چه حد از تعصبات و نابرابرهای جنسیتی صد سال پبش با خبرند؟ چقدر در این زمینه مطالعه داشته اند که این گونه تیشه بر ریشه این فیلم می زنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- بازیگر اثرگذار اما همیشه مهجور/ نگاهی به بازیهای نازنین فراهانی به بهانه حضورش در فیلم «مصلحت»
- تجدد و تحجر/ نگاهی به «خانه پدری»
- همین است که هست؟!/ بازخوانی قتل رومینا در خانه پدری
- کیانوش عیاری: «خانه پدری» را دوباره بهخاطر مردم و حفظ امنیت و سلامت روان جامعه اکران کنید
- کنایه تند مازیار میری به مجری هفت به خاطر واکنشش در زمان اکران خانه پدری
- رسول صدرعاملی: کیانوش عیاری عزیز، طعنه چرا؟ شفاف و زلال حرف بزن!
- واکنش کیانوش عیاری به خبر قتل یک دختر نوجوان توسط پدرش
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۱)/ کیانوش عیاری
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ افزایش دو میلیاردی فروش
- پایان اکران «خانه پدری»/ بازگشت به صندوقخانه
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ «مطرب» و «چشم و گوش بسته» میفروشند!
- به بهانه رفع توقیف «خانه پدری»/ توفیق پس از سه توقیف!
- دیالکتیک ناخوشایند توقیف برای توقیفکنندگان
- واکنش محسن امیریوسفی به اظهارات محمدحسین لطیفی درخصوص خانه پدری
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درخشش «سوزن» و «پیچ تاریخی» در چین/ ۴ جایزه جشنواره کولیوود هند برای «پریسان»
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده/ کاهش مخاطب سینما در هفتهای که گذشت
- نمایش «مادرکشی» در مستندهای ایرانشناسی
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد