سینماسینما -فرزانه متین: تحلیل فیلم «ما همه با هم هستیم» مانند راه رفتن روی لبه ی تیغ است که یا از این سمت سر می خوری یا از طرف دیگرش.
در کل فیلم های نماد گرا در سینمای ایران همیشه اختلاف برانگیز و به قولی تفرقه انداز بوده و حد وسطی نداشته یا به مذاق مخاطب خوش آمده یا نه. این سبک فیلم ها دچار ایپدمی است که هر مخاطبی بنا به سلیقه اش به تحلیل های عجیب و غریب و گاها خنده داری می پردازد.به نقل از کمال تبریزی که میگوید: «من نمی گویم که نماد در این فیلم نیست ولی انقدر بی در و پیکر که برخی نماد سازی هم می کنند، نیست.»
عنوان فیلم تبریزی، تداعی کننده شعاری است که مخاطبان زیادی را به سمت خود کشانده چرا که فکر می کنند حتما جریاناتی از آن زمان در فیلم دیده می شود و در نهایت دست خالی بر می گردند و زیرکی تبریزی در این است که که کل ماجرای زیر پوستی فیلم با این شعار گره خورده است . صاحب اثر مارمولک همه ی در و دل های سیاسی اش را در این فیلم گنجانده است از این رو گاهی اغراق آمیز می شود اما نمی توان منکر وضعیت اقتصادی، معیشیتی و سیاسی این دوران شد و باید اذعان داشت که فیلمش در بهترین زمان، اکران شده است. باید به این نکته اشاره کرد که «ما همه با هم هستیم» نه در ژانر کمدی بلکه نوعی طنز سیاسی و تلخی است که حتی وبال جامعه را گرفته است؛ افسردگی، ناامیدی، به ته خط رسیدن و…
داستان فیلم از جایی شروع می شود که صاحب شرکت هواپیمایی با بازی متفاوت لیلا حاتمی برای منفعت و نجات از ورشکستگی شرکتش تصمیم به سقوط هواپیمایش می گیرد تا از بیمه پول دریافت کند از این رو به دنبال مسافرینی می رود که از زندگی ناامید شده و با رضایت خودشان می خواهند، بمیرند و حتی در قبال مرگشان که حتمی باشد ، ضمانت نامه هم می خواهند تا این که مسافری با بازی پژمان جمشیدی به اشتباه سوار این هواپیما می شود و با فاش شدن خودکشی دسته جمعی در صدد منصرف کردن مسافران است.
هواپیما حکم یک قلمرویی دارد که برای منفعت کسی و یا عده ای باید نابود شود. صحبت های پژمان جمشیدی برای منصرف کردن مسافران از مرگ یک بار به نعل می زند یک بار به میخ و ما را یاد برخی از مسئولان می اندازد او هم به دروغ متوسل می شود و هم گزافه گویی می کند.
از این رو نمادها و بیشتر دیالوگ ها برای مخاطب عام معنا ندارد آن ها منتظر تماشای یک فیلم سرگرم کننده هستند اما « ما همه با هم هستیم» فیلمی سرگرم کننده نیست بلکه بیشتر تفکر برانگیز است.از این رو مخالفان این فیلم، آن را به نام های فیلمی بی سر و ته، فاجعه تمام عیار، فیلم وامانده،اثری کاسب گرایانه و…در نهایت اثری است که قضاوت کردنش سخت اما نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت. تمامی بازیگر ها نماینده قشری از جامعه هستند بدون کاراکتر و تنها در یک تیپ فرو رفته اند.
فیلمی که عنوان پر بازیگرترین فیلم دو دهه اخیرسینمای ایران را یدک می کشد خالی از نقاط ضعف نیست.طولانی بودن فیلم، مخاطب را به ستوه می آورد، سکانس های مربوط به کابین هواپیما و گنگ بودن بازی جواد عزتی برای مخاطب خسته کننده است.از طرفی دیگر وجود بازپرس و به قول برخی منتقدان خدای زمینی، کش دار و خوردن بیش از حدش لوث و چندش آورست
در نهایت کمال سینمای ایران، در آخر توانست سیاسی ترین فیلمش را بسازد اما نه برای مخاطب عام.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
- گذر از کفتارها/ نگاهی به فیلم «داستان دستانداز»
- مدیران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- درخواست کمال تبریزی از هنرمندان
- فراخوان نخستین جشنواره ملی «فیلم اقوام ایرانی» منتشر شد
- پوستر جشنواره فیلم اقوام ایرانی رونمایی شد
- پوستر نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی رونمایی میشود؛ کمال تبریزی دبیر جشنواره شد
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- جایزه فرانسویها برای «در سرزمین برادر»
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد