به گزارش سینماسینما، بهمن عبداللهی در کافه دونده نوشت: وقتی اسم «جشنواره» بر یک رویداد هنری می گذاریم انتظار می رود به قاعده جشنواره بودنش شاهد آثاری باشیم که از آخرین نوآوری ها، فرم های خلاقانه و داستان های متفاوت بهره برده باشند. اما خب در جشنواره فیلم فجر ظاهرا استانداردهای هنری چندان مورد وثوق برگزارکنندگان نیست و بیشتر درگیر مضمون و محتوای آثار شرکت کننده هستند. برای همین عجیب نیست که «هناس» در میان ۲۲ فیلم بخش مسابقه قرار دارد. فیلمی که نه کیفیت سینمایی دارد و نه درامی قوی و استخواندار. تنها یک موضوع به نام «همسر شهید داریوش رضایی نژاد» دارد که حول محور آن ماجراهایی از مشکلات زندگی مشترک، فعالیت های وی با همسرش و دیگران تعریف می شود.
«هناس» در بهترین حالت یک فیلم تلویزیونی (تله فیلم) است، مناسب پخش در روزهای مناسبتی. طبیعی است تماشاگری که قرار است وقت بگذارد و به سالن سینما بیاید در انتظار روایت، داستان و ماجراهایی است که در تلویزیون نمی تواند ببیند. به نظر می رسد نویسندگان فیلمنامه چنین سوژه پرتعلیق و جذابی را تبدیل به یک داستان ملال آور کرده اند. کارگردان هم با انتخاب های ضعیف و روش های دم دستی همان داستان نیم بند را به هدر داده است. حضور بازیگری مثل مریلا زارعی در نقش همسر مردی با استایل و چهره بهروز شعیبی بیشتر شبیه مادر و فرزند است تا زوج پرشور. در فیلم دو صحنه اکشن هست که هر دو به ابتدایی ترین شکل اجرا شده اند و البته کوچکترین همذات پنداری با تماشاگر ایجاد نمی کنند.
ماجرای فیلم بخش هایی از زندگی شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی نژاد (از دانشمندان هسته ای و دانشجوی دکترای مهندسی برق) است و در تیتراژ بر واقعی بودن داستان تاکید می شود. اما برای تماشاگری که چیزی از واقعیت نمی داند چه اهمیتی دارد داستان برگرفته از واقعیت باشد یا زاییده ذهن نویسنده. اگر هدف ساخت چنین فیلم هایی تاثیر گذاری است، پس اصل مهمتر بیان دراماتیک و قوی برای رسوخ در ذهن مخاطب است. برای اینکه استاندارد درام زندگینامهای با چنین مضمونی را پیدا کنید توصیه میکنم «یک ذهن زیبا /ران هاوارد /۲۰۰۱» را تماشا کنید.
امتیاز: بدون ستاره (بی ارزش)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش