محمود کلاری در بخشهایی از مصاحبه خود با بهناز شیربانی در شرق، نسبت به از بین رفتن سینمای جدی هشدار داده است .
محمود کلاری گفته : چیزی که آلارم دارد و به ما هشداری می دهد این است که سینمای جدی تر و آنچه ما به عنوان سینما می شناختیم آرام آرام کم رنگ می شود و واقعا سخت است برای من که از این واژه ازبین رفتن استفاده کنم، ولی اتفاق افتاده است و کم رنگ تر و کم تاثیرتر و کم مخاطب تر می شود و این کمی می تواند توجه ما را به خودش جلب کند و کاری هم نمی شود کرد و این تقصیر هیچ کس نیست. اتفاقی است که در دنیا رخ می دهد. به جشنواره های معتبر دنیا نگاه کنید و آنها را با دو دهه قبل مقایسه کنید. حقیقتا انتخاب ها را نگاه کنید، جوایز را نگاه کنید و مجموعه فیلم ها را نگاه کنید، اصلا اثری از فیلم هایی که ما با آنها زندگی می کردیم و به نوعی در ما رسوب می کرد و ما مدت ها با آنها درگیر بودیم و ذهن و روح و اندیشه ما با آن درگیر می شد، آرام آرام رنگ باختند. نمی توان کاری کرد مگر اینکه یک جور امکان بیشتر برای عرضه این فیلم ها فراهم شود. نه به این دلیل که به مقابله با فیلم های پرمخاطب مرسوم بپردازد -حالا چه به شکل کمدی که به نظرم فیلم هایی که الان می بینیم واقعا کمدی نیست- ولی به هر حال برای مقابله با آنها به نظرم چنین هدفی را حداقل من از ابراز این مطلب ندارم. ولی اینکه سینما تبدیل شود به جایی که آدم فقط آنجا باشد برای اینکه ۹۰ دقیقه همه چیز را فراموش کند خوشایند نیست، این هم باز تقصیر سینما نیست، تقصیر اتفاقاتی است که در جامعه رخ می دهد. این افسردگی بیش از حدی که به جامعه قالب شده و این حال بد جامعه که می خواهند مکانی باشد یا فراموش خانه ای باشد که حداقل ۱۰۰ دقیقه، ۹۰ دقیقه همه چیز را فراموش کنند و بعد دوباره به زندگی عادی برگردند به نظرم این را حداقل باید جوری کرد که شاید زمینه برای دوام و بقای آن سینمای غیر صرفا سرگرم کننده فراهم شود و بتواند به حیات و بقایش ادامه بدهد. می دانم سخت است و کم و بیش مرز ناامیدی است، ولی به هر حال باید تقلا کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- سه جایزه جشنواره سلیمانیه برای هنرمندان ایرانی
- «آدمفروش» و یادآوری سینمایی که از دست رفته/ قصهگویی در برابر شتاب
- «آدمفروش» نوعی بازی با نور و رنگ، که آدمها در آن مهمان تصاویرند
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- افتتاح «سینمای ایران برای وطن» با فیلم «خانه دوست کجاست؟»
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- بهترین راه برای ورود به تصویر عکاسی است/ روایت کلاری از دلشوره اصغر فرهادی برای «جدایی نادر از سیمین»
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- موزه سینما میزبان «محمود کلاری» میشود
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خانه مادربزرگ/ نگاهی به فیلم «تابستان همان سال»
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





