هفته فیلم هاى مستند جنگ ایران و عراق، به همت انجمن فرهنگی الفبا و با همکاری فستیوال مدیترانه، مجله بخارا، انجمن مطالعات جوامع فارسی زبانان و مرکز فرهنگی پالاتزو مِرولانا از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۹ در شهر رم- ایتالیا- برپا خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، در این رویداد فرهنگی، فیلم های جستجوی ۲ (امیر نادری)، بازگشت (محمد تهامینژاد)، کشتی نوح (سودابه باباگپ)، رافائل (بهمن کیارستمی)، تو ناگهان گم شدی (مهدی باقری)، ماشین قیامت (سودابه مرادیان)، زمناکو (مهدی قربانپور)، آندو (ماجد نیسی)، شهدا (کامیلا کومو)، سپیده دمی که بوی لیمو میداد (آزاده بیزارگیتی) به نمایش درمی آیند.
عنوان برنامه رویای صلح است و پریسا نظری و آزاده بیزار گیتی دبیران این هفته فیلم هستند که به همین مناسبت متنی را به نگارش درآوره اند که در زیر می آید:
در این لحظه تاریخى که سخن سرایى با استفاده از واژه هایى کمابیش فریبنده در مورد مقوله جنگ بسیار آسان به نظر مى رسد، چگونه مى توانیم به صلح پایدار بیندیشیم؟ چگونه میتوانیم جلوی جنگ را بگیریم و در خوشبینانه ترین شکل، با دعوت از سیاستمداران جهان به « گفتگو» به جای «جنگ»، این رسم ناخوشایند را براندازیم؟
خیره شدن به چشمان اندوهبار زندگی از پى جنگ، از خلال مستندهایی که زندگی پس از جنگ را به خوبی بازنمایی کردهاند، به نظر ما بهترین راه بود.
بهترین راه برای آشنا شدن با چهرهی ویرانگر جنگ و اندیشیدن به صلح از راه مواجه با این آثار.
آثار مستندی که در واقع به نحوی، خود کنشگران صلحاند و تلاش میکنند، همچون شاهدان عینی ، با حقانیت انسانمدارانهای ما را با ویرانگریهای جنگ، کشتار ناروای غیرنظامیان، رنجهای اندوهبار ناشی از بمباران های شیمیایی و …آشنا کنند.
حقیقت این است که این آثار مستند، به شیوهای متفاوت گفتمان صلح را پیش میکشند؛ انگار.
شاید همین حقیقت بود که ما را برآن داشت پس از افتتاحیهی این هفتهی فیلم با نمایش مستند خوب « جستوجو» از امیر نادری، باقی نمایش ها را به آثار مستندی اختصاص دهیم که برای نشان دادن چهرهی واقعی جنگ در سالهای پس از جنگ تلاش کردهاند.
مستندسازانی که دریافتهاند جنگ که تمام میشود، تمام نمیشود انگار. در فقدان، غم از دست دادن عزیزان، در دستها و پاهای بریده، جانهای ویران شده با حملات بیرحمانهی شیمیایی و در زندگی رنجآور جانبازان اعصاب و روان تا نسلها ادامه مییابد…!
در حالی که جنگافروزان جهان فراموششان میکنند و حین صرف صبحانه در کاخهایشان، مشغول دسیسهای برای شروع بیرحمانهی جنگى دیگر اند …!
حقیقت این است که تلاش ما برای تماشای این آثار در کنار هم، دیدن منظرههای دیدنی و شکوهمندی از جنگ نبوده و نیست؛ آنگونه که سیاستمداران جهان نمایش میدهند. هدف ما از بازنمایی عواقب جنگ تحمیلی دولت عراق علیه ایران، دریک هفتهی فیلم، بیدارکردن وجدانهای خفتهی بشریت است.
هدف ما برانگیختن همدلی سیاستمداران و همهی شهروندان جهان برای مقابله با وقوع مصیبتی مشابه در همه جای جهان است؛ «حتا جایی که قربانیان جنگهایاش ، هموطنان ما نباشند.»
هدف ما تحقق رؤیاهای صلح است؛ در سیارهی زمین. تلاشی برای ساختن جهانی بهتر.
کنشی کوچک اما از دل و جان، از سوی دبیران این هفتهی فیلم برای تحقق یک رؤیا . رؤیای صلح. صلحی پایدار. رویدادی که تقدیم میشود به همهی آنها که قربانیان بیگناه جنگافروزانند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- مستند مرکز گسترش در اکران نوروزی یک پلتفرم/ از کیارستمی تا رزاقکریمی
- نمایش مستند بهمن کیارستمی درباره «طعم گیلاس»
- پیام تصویری امیرنادری برای مراسم هفتمین شب قتل مهرجویی و محمدیفر
- در چهارمین شب از رویداد «سیستان؛ مشقت زیستن» مطرح شد: باید به حال مردم این زمان و سرزمین گریست
- «ساز دهنی» در بخش «ونیز کلاسیک» جشنواره ونیز به نمایش در میآید
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- آثار کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنیاعتماد و… در ایتالیا اکران میشوند
- بالن نقرهای جشنواره سه قاره برای «درب»
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- در قالب نسخه ترمیمشده؛ «دونده» پس از ۳۸ سال روی پرده میرود/ اکران ویژه در آمریکا
- سینما و بازنمایی آسیبهای اجتماعی؛ کودکان کار
- نفسهای خاک آلود در عصر جدید /چگونه هوای تهران خاطره تماشای «آب، باد، خاک» را زنده کرد؟
- سینمای سیاسی، از نمود تا ماهیت
- کامران شیردل: پازولینی چشم من را به دنیا باز کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش