این روزها که بسیاری از برنامههای فرهنگی و هنری به دلیل گسترش ویروس مرگبار کرونا تعطیل شده است، انتشار چند عکس در فضای مجازی از سردیس برخی از هنرمندان نامآور کشورمان، انتقادهای زیادی در پی داشته است.
به گزارش سینماسینما به تازگی تصاویری منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از مسئولان شهرداری و البته شورای شهر با حضور در باغ هنر، سردیس تعدادی از هنرمندان کشورمان را در فضای مقابل خانه هنرمندان ایران نصب کردهاند، اینکه این اتفاق در این مقطع زمانی چقدر ضرورت داشته، یک بحث است ولی مبحث مهمتر، کیفیت این سردیسهاست. به طوری که اغلب آنها شباهت زیادی به آن چهره هنری ندارند و بدون خواندن نام آن چهره، نمیتوان تشخیص داد که این سردیس ِکدام هنرمند است.
یکی از این سردیسها متعلق به داود رشیدی است که در مقایسه با تعدادی دیگر، شاید شباهت بیشتری به این هنرمند داشته باشد. با این حال درباره کلیت این ماجرا با احترام برومند همسر این هنرمند، گفت و گویی انجام دادیم.
برومند در این زمینه میگوید: در موقعیتی که بسیاری از مردم درگیر کرونا، تنگناهای اقتصادی و هزار و یک مشکل دیگر هستند، کمی سخت است که درباره موضوعی مانند کیفیت و چند و چون سردیس هنرمندان و نامآوران صحبت کنیم.
این هنرمند ادامه میدهد: متاسفانه روزهای دشواری را سپری میکنیم. از سویی بخش زیادی از مردم بویژه آنان که از نظر اقتصادی ضعیفتر هستند، درگیر بیماری شدهاند و از سوی دیگر هر روز خبر درگذشت یکی از همکارانمان، کام ما را تلخ میکند. ولی این سردیسها هم گوشهای از زندگی ما در تهران و ایران هستند و درباره ساخت آنها نکاتی وجود دارد که شاید مطرح کردنش، نتیجهای در پی داشته باشد.
او نصب سردیس و مجسمه چهرههای تاثیرگذار را در شهرهای مختلف، رسمی خوشایند میداند و اضافه میکند: این اتفاق به خودی خود، رسم زیبایی است که در هر شهری، سردیس یا مجسمه چهرههای تاثیرگذار آن شهر نصب شوند.
برومند توضیح میدهد: توجه به چهرههای نامآور کشورمان اتفاقی شایسته است ولی برای انجام چنین کاری که نیت خیری پشت آن است و فکر و بودجه و انرژی هم صرف آن میشود، باید پروسهای درست و حرفهای طی شود تا نتیجهای قابل قبول داشته باشد.
او درباره سردیسهایی که به تازگی در مقابل خانه هنرمندان ایران نصب شدهاند، میگوید: درباره سردیس هنرمند خاصی صحبت نمیکنم ولی به طور کلی برخی از این سردیسها به صاحبانشان شباهتی ندارند. در حالیکه لازم است شخصیت آن چهره در سردیس او کاملا مشهود باشد چراکه هر شخصیتی ویژگیهای خاصی دارد که در چهرهاش نمایان است و میتواند نگاه، لبخند یا اخم آن چهره خاص باشد.
برومند تاکید میکند: برای اینکه ساخت سردیسها به درستی رخ بدهد، سازنده یا باید با آن چهره آشنایی و نزدیکی زیادی داشته باشد، یا اینکه درباره او تحقیق و پژوهش کافی انجام دهد، به بررسی آثار او بپردازد و از همه مهمتر اینکه از روز نخست با خانواده یا یکی از نزدیکان آن شخصیت در ارتباط باشد چون وقتی ساخت سردیس به نقطه خاصی رسید، دیگر امکان تغییر عمدهای در آن نیست.
این هنرمند با تاکید بر اینکه لازم است ساخت سردیس و مجسمه چهرههای شاخص به هنرمندان توانمند سپرده شود، توضیح میدهد: مایه خوشحالی است که هنرمندان جوان در این زمینه دست به کار شوند اما به این شرط که پروسهای حرفهای شکل بگیرد و از مشورت و کمک استادان مجسمهسازی و هنرهای تجسمی، استفاده کنند.
او اضافه میکند: نمیدانیم ساخت سردیسها بر چه اساسی به مجسمهسازان سپرده میشود اما ای کاش بر اساس عُلقه، نزدیکی و احساس خاص آن مجسمهساز به آن هنرمند صورت بگیرد.
احترام برومند در پایان تاکید میکند: هنوز هم برای جبران اشتباه دیر نشده و میتوان بعضی از این سردیسها را که شبیه صاحبانشان نیستند، کنار گذاشت و مجددا ساخت آنها را به کسانی سپرد که از کارشان مطمئن هستند. خوب است مسئولان این امر از نظرات مشاوران خود استفاده کنند و سردیسهای جدیدی با تامل و وسواس بیشتر بسازند. هر زمان که آدمی در پی اصلاح اشتباهش بر بیاید، نه تنها ایرادی ندارد، بلکه خیلی هم خوب است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمتئاتر «دیکته»؛ داوود رشیدی هیچگاه زیر بار سانسور نرفت/ امید تنها راه نجات ما نیست، باید حرکت کنیم!
- نمایش فیلمتئاتر «دیکته» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- ایدهای بکر که در سطح ماند/ نگاهی به فیلم «عروسی مردم»
- بابک برزویه به خانه ابدی رفت/ بدرقه یک عکاس هنرمند و مسئولیتپذیر تا قطعه هنرمندان
- احترام برومند خبر داد؛ چاپ کتابی درباره داود رشیدی
- از ۱۴ اردیبهشت؛ «الد سانگز: عشق روزهای کرونا» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود
- گرامیداشت یاد علی حاتمی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ نعمتالله: پا جای پای سنتهای فیلمسازی علی حاتمی گذاشتهایم که پیش میرویم
- احترام برومند: آقای رشیدی بر تئاترهای خیابانی و اجرا در فضای باز تاکید داشتند/ توصیهای مناسب برای روزهای کرونایی اهالی تئاتر
- «عروسی مردم» در انتظار فرصت مناسب برای اکران
- احترام برومند: تعیین حریم، عملیترین راه برای امن کردن فضای اطراف تئاتر شهر است
- در آستانه سالروز درگذشت علی حاتمی؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی مادر با صدای احترام برومند
- واکنش علی نصیریان به سردیسی که از او در باغ هنر نصب شده
- نشان داود رشیدی به صحنه و اهالی آن تقدیم شد + ویدئو
- احترام برومند مطرح کرد/ نشان داود رشیدی امسال اهدا نخواهد شد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- تایید حکم ۸ سال حبس برای رسولاف
آخرین ها
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- نگاهی به ظاهر جدید؛شنل پیروز می شود یا دیور؟
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- تایید حکم ۸ سال حبس برای رسولاف
- فیلم کوتاه «یک روایت دقیق» در جشنواره ایتالیایی
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- فراخوان چهاردهمین دورهی جوایز ایسفا منتشر شد
- جایزه نتپک به «گیج گاه» رسید
- حضور «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانههای ایران مشخص شدند
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
چرا در این مملکت مجسمه اى که شبیه صاحبش باشه ساخته نمیشه؟ مشکل کجاست