بهنوش بختیاری ضمن اظهارنظر درباره ماجرای اقتباسی بودن نقاشی تهمینه میلانی، او را یکی از ۴۰ زن تاثیرگذار پس از انقلاب دانست.
به گزارش سینماسینما، بهنوش بختیاری بازیگر سینماوتلویزیون با انتشار تصویری از تهمینه میلانی در اینستاگرام، درباره حواشی که برای این هنرمند به واسطه تقلید نقاشیاش از یک هنرمند خارجی پیش آمد، نوشت: «نقاشی آنقدر ساده بود که کار به تقلید کشید و تهمینه هم فکر نکرد که چنین اثری میتواند یک مدعی مهم پیدا کند. بر حسب اتفاق جستجوی عکس یا تصویر در جهان دیجیتال برای نقاشی از روی آن بسیار رایج شده است. حتی تصویر یک اسب برخاسته بر دو پا در یک آفیش تبلیغاتی شرکت نفت بی پی به همان شکل در ساختن برخی مجسمههای بزرگان جنگ مورد استفاده قرار گرفت. بامزه تر این که، یک مراکشی عکس قدیمی یک جوان یونانی را پروفایل خود کرد، با این تصور که این عکس مال قدیم است و صاحب ندارد و کمی هم به او شبیهه است. اما پسر صاحب عکس هفته بعد او را به خاطر دزدیدن عکس پدرش شکایت کرد و فیسبوکش را بست.
نقاشی تقلید شده توسط تهمینه هیچ چیز خاص و مهمی نیست. نقاشی تهمینه از روی آن هم کار ویژهای نیست. این ها سادهترین ایدههایی هستند که در این جهان بغرنج میتوان یافت. در سوئد گفته میشود اینگونه کارها مخلوق امضاها هستند. یعنی، امضا است که مهم است نه خود اثر. مثل آن کاغذهای سفید امضا شدهای که دانهای صد دلار توسط سالوادور دالی فروخته شد تا خریدار بتواند روزی تابلویی از او را روی آن چاپ کند و به ارزشی برسد! برخی از همان کاغذها امروزه هزاران دلار قیمت دارند در حالی که هیچ چیز با ارزشی نیستند مگر سندی در حرص و ولع سالوادور دالی برای پول.
بر این پایه، به نظر نمیرسد که تهمینه قصد تقلید و کپی یک تابلو مهم و کسب اعتبار از آن طریق را داشته است. چنین چیزی خیلی پایین تر از حد دانش روشنفکری چون اوست. احتمالا او به دلیل نشناختن بازار تصاویر دیجیتالی و مهم نشمردن آن نقاشی آن را زمینه بیان ایدهی خود کرد. در مورد دو نقاشی کمابیش تقلید شده، علیرغم هر دلیلی، انتقاد از خود او را درست میدانم اما توضیحاتش را کامل نمیدانم و حالت دفاعی او را نمیپسندم. اگر بخواهیم در این چهل سال عمر جمهوری اسلامی چهل زن پیشتاز را انتخاب کنیم او میتواند یکی از آنها باشد. او سهم خود را هم در هنر و هم در سیاست و تعهد اجتماعی ادا کرده است. به احترام او بلند میشوم و میگویم: غمگین نباش بانوی گرامی! این فرهنگ هنوز چیزهای زیادی باید از شما بیاموزد.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- پرتاب شدن به جهان تلخ زنان زجر کشیده تهمینه میلانی
- بازخوانی مطلب طنز شهرام شکیبا درباره تهمینه میلانی به بهانه تولد او: به امید نابودی نسل مردها!
- «آتش بس ۳» و دو فیلمنامه دیگر پروانه ساخت گرفتند
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
- جریان شناسی نمایشگاه نقاشی دو کارگردان مطرح سینمای ایران
- واکنش تهمینه میلانی به بیلبوردهای شهرداری در حمایت از دروازه بان تیم فوتبال بانوان
- عکسی قدیمی از سه فیلمساز زن ایرانی
- میلانی :امیدوارم با واکسینه شدن اهالی سینما، ساخت سریال میانبر را بطور جدی آغاز کنیم
- ادمین فن پیچ بهنوش بختیاری به قتل رسید
- «آقای سانسور» در اکران آنلاین میلیاردی شد/ اتمام اکران در هفته آینده
- «سارقین عتیقه» به پایان فیلمبرداری رسید/ شروع مراحل پس از تولید
- کامنت تند بهنوش بختیاری درباره همکارانش/ پست اینستاگرامی سوسن پرور در حمایت از بازیگران نقشهای فرعی
- برشهای کوتاه/ تصاویری از هجدهمین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





