به گزارش سینماسینما داریوش یاری، کارگردان سینما و تلویزیون پیرامون بحث حق نظارت ساترا روی محصولات پلتفرمها گفت: در آن مقطعی که مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب کرد تا مسئولیت نظارت بر شبکه نمایش خانگی بر عهده ساترا باشد، وزارت ارشاد کارش را به درستی انجام نداد که چنین تصمیمی گرفته شد. البته در این تغییر حق نظارت، بحث تنها به مباحث نظارتی خلاصه نمیشود بلکه در این عرصه عدد و رقمهایی جابجا میشود که برای آن هیچ حساب و کتابی نمیتوان در نظر گرفت، درصورتیکه باید در این زمینه هم چیز مشخص باشد.
او افزود: مشخص است وقتی چنین هزینههایی در پلتفرمها جابجا میشود، سرمایهگذار توقع بازگشت سرمایه نیز دارد، همین مسئله نیز باعث میشود همه چیز در خدمت درآمدزایی باشد. این در حالیست که اگر قرار باشد ساخت آثار با هدف ارتقای کیفیت صورت گیرد اینکه چه و چگونه باید ساخت اهمیت پیدا میکند. نکته دیگر اینکه استحاله شدن نیازمند زمان، برنامه، تحقیق و… است، پس وقتی چنین شرایطی فراهم نمیشود طبیعتاً نتیجه همین میشود که امروز در برخی کارهای نمایش خانگی شاهدش هستیم.
کارگردان سریال «در کنار پروانهها» در پاسخ به این سوال که آیا تلویزیون به عنوان رقیب پلتفرمها قادر است ناظر عملکرد رسانه جدید باشد؟ گفت: حقیقت امر این است که من تلویزیون را رقیب پلتفرمها نمیبینم. تلویزیون به واسطه دولتی بودن اهداف و افقگذاریهای خودش را دارد اما در شبکه نمایش خانگی ما هدف و افقی را مشاهده نمیکنیم ولی باز هم از شما سوال میکنم آیا شما نیز میتوانید هدفی برای کارهایی که این روزها در پلتفرمها شاهدیم در نظر بگیرید؟
این کارگردان متذکر شد: لازم به ذکر است پلتفرمها متولی نیز ندارند تا در زمان لزوم به عنوان مدافع عمل کند، برای همین هم وقتی حق نظارت از پلتفرمها گرفته شد سازمانی به عنوان مسئول نسبت به این اتفاق عکسالعمل نشان نداد. آیا جامعه نیازمند حرفها و موضوعاتی است که هم اکنون در پلتفرمها مطرح میشود؟
یاری در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه حالا که دولت با مجلس و سیما همسو شده است آیا بهتر نیست حق نظارت پلتفرمها به ارشاد باز گردانده شود؟ چنین توضیح داد: بیاید در این حوزه یارکشی انجام ندهیم، چون فرقی نمیکند که طیف و گروه سیاسی روی کار است، آنچه اهمیت دارد داشتن برنامه و سیاستگذاری مشخص است تا بدانیم در این رابطه چگونه میخواهیم عمل کرده یا اینکه چگونه درصدد هستیم تا برنامهریزی انجام دهیم؟ آیا در برنامهریزیهایی که انجام میشود ارتقای منزلت کیفی جامعه، جایی در تصمیمگیری ما دارد؟
این فیلمساز در انتها تاکید کرد: در خاتمه باید تاکید کنم که در نهایت حق نظارت بر پلتفرمها باید به ارشاد بازگرداننده شود ولی این وزارتخانه نیز با به وظیفه خود به درستی عمل کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خوابِ شیرینِ درختِ سیب های سرخ!/ نگاهی به فیلم «شور عاشقی»
- سادهانگاری؛ فصل مشترک مجموعههای تلویزیونی
- پخش سریال محرمی «در کنار پروانهها» از امشب از شبکه دو
- پوستر دوم فیلم سینمایی «لیلاج» رونمایی شد
- رونمایی از پوستر فیلمی با بازی مهران احمدی و حامد کمیلی
- سریال «مجلس حیرانی» برای پخش در ماه صفر آماده میشود
- تنها سلبریتیهای دست به اسلحه حمایت میشوند/ موفقیتِ لابیگران
- حواشی ادامهدار تیتراژ یک سریال / چرا صدای اصفهانی در «هاتف» پخش نشد؟
- روایت «هاتف» از زندگی یک خبرنگار از زبان بازیگر سریال
- حامد کمیلی در «فصل شکار» به سراغ شکار میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





