از فیلمهای در حال اکران در گروه هنروتجربه میتوان به مستند «این پیکان» به کارگردانی مشترک شاهین آرمین و سهراب دریابندری اشاره کرد.
به گزارش سینماسینما ،روزنامه فرهیختگان به همین بهانه با شاهین آرمین گفتوگو کرده است.
در قسمتی از این مصاحبه درباره حضور پیکان به عنوان یک شخصیت صحبت شده و آرمین در این خصوص توضیح داده است: «ما برای ساخت این مستند دست به ساختارشکنی زدیم. سراغ آدمهایی رفتیم که شاید در نگاه اول حرف خاصی درباره پیکان نداشته باشند. سراغ گرافیست، نقاش، عکاس و… رفتیم. در واقع سراغ آن حرفهایی که دوست داشتیم، درباره پیکان بیان شود، رفتیم. در فیلم «پیکان» افرادی هم مخالف و هم موافق این ماشین را میبینیم. روی فیلم هیچ نریشن و گفتمانی وجود ندارد. بیش از ۲۰ نفر در فیلم حضور دارند. در واقع این افراد یک برش از کل ایران هستند. این افراد تلاش میکنند داستان پیکان را بگویند و به جلو بروند. یک مقدار از جذابیت فیلم بهخاطر این است که ساختار تکراری مستندهایی را که در گذشته دیدهاید؛ رعایت نکردهایم.»
او در پاسخ به سوالی درباره استقبال نسل جوان از ساخت و تماشای مستند گفت:«ما برای مستند«این پیکان» مخاطبان جالبی داشتیم.این ماشین با همه به یک شکل رابطه برقرار میکند.ما دونفر این فیلم را به شکل خیلی سختی تولید کردیم.من این را برای همه هم توضیح میدهم.حداقل هشت نا ده نفر باید روی این فیلم کار میکردند.در این دوسال پیر شدیم. روی این فیلم ۱۲ تا ۱۴ ساعت کار کردیم. به نظرم جوانان و فیلمسازان نباید از ساخت چنین موضوعاتی بترسند. من یک مهندس هستم. مستند«این پیکان» اولین فیلم ماست. طیف مخاطبان فیلم ما گسترده بودند. از استادان دانشگاه و هنرمندان تا اقتصادانها و اوراقچیهای میدان شوش و پیکانبازها برای دیدن فیلم آمدهبودند.خیلی کیف کردم که توانستم با مستند«این پیکان» این همه انسان از قشرها و طبقات مختلف را دورهم و زیر یک سقف جمع کنم. برای ساخت فیلم ۲۵ ساعت فیلمبرداری کردیم. فیلم کاملی ساختیم و تمام نکتههای مهم درباره این فیلم را جلوی دوربین بردیم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





