معاون امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی با اعلام اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر زیرمجموعه این بنیاد نشده است به توضیح درباره فعالیت های شواری عالی بین الملل سینما پرداخت.
به گزارش سینماسینما، چندی پیش شورای عالی بینالملل سینمای ایران سرفصل فعالیتهای خود در بخشهای مختلف امور سینمایی را به منظور افزایش سهم ایران در بازار جهانی مبادلات محصولات سمعی و بصری به سطح درخور در ۲۲ بند اعلام کرد که در یکی از بندهای آن آمده بود «برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر و سایر جشنوارههای لازم فیلمهای بلند و کوتاه به سبک و سیاق ۲ جشنواره سی و چهارم و سی و پنجم و با تشکیل دبیرخانه دایمی در سطح استانداردهای جهانی»
این بند که از سوی شورای عالی بین الملل سینمای ایران و درباره جشنواره جهانی فیلم فجر آنهم بدون نام بردن از دوره سی و ششم اعلام شد باعث برخی سوالات و ابهامات شد مثلا اینگونه برداشت شد که جشنواره جهانی فیلم فجر زیرمجموعه شورای عالی بین الملل سینما شده است.
از همین رو رائد فرید زاده دبیر شورای عالی بین الملل سینمای ایران و معاون امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این موضوع و این سرفصل ها گفت: در خبری که از سوی بنیاد سینمایی فارابی ارسال شد ابتدا سهوا عنوان «عنوان سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر» از قلم افتاده بود که بلافاصله تصحیحات لازم در سایت این بنیاد درج شد.
وی افزود: البته این رئوس برنامه های جامع بین الملل سینمای ایران است که توسط دوستانی که از قبل فعالیت می کردند نوشته شده بود به همین دلیل نگارش آن قبل از برگزاری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر صورت گرفته بود. ضمن اینکه در خبر ارسالی آمده بود که برگزاری این جشنواره به سبک و سیاق دوره های سی و چهارم و سی و پنجم باشد که همین امر به مجموعه ای از استانداردهای رعایت شده اشاره می کرد و منظور در نظرگیری همان استانداردها برای برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر بوده است.
فریدزاده با اعلام اینکه در آن خبر کلیاتی از مجموعه سرفصل هایی ذکر شد که باید در حوزه بین الملل سینما مورد توجه قرار گیرد، توضیح داد: بخش زیادی از این برنامه ها در حال اجرا است و تنها بهینه سازی روش ها، نظارت مستمر بر آنها و درنظرگیری چارچوب یک برنامه جامع مورد توجه و دغدغه دوستان در شورای عالی بین الملل است و این اصلا بدان معنی نیست که جشنواره جهانی فیلم فجر قرار است توسط بنیاد سینمایی فارابی و یا شورای بین الملل اجرا شود.
معاون امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: شورای بین الملل، جشنواره برگزار نمی کند و تنها افق ها، راهکارها، زیرساخت ها و مسیرهایی را که برای برگزاری جشنواره در قالب طرحی مدون ارایه شده باشد، مورد بررسی قرار می دهد. ضمن اینکه رضا میرکریمی به عنوان دبیر جشنواره عضو این شورا است و در آنجا این مساله در یک فضا و ساحت کلان تری که تمام زیرمجموعه های فعالیت های بین المللی انجام می شود به بحث گذاشته می شود.
فریدزاده اظهار کرد: طبیعتا سرفصل های کلی این برنامه جامع مربوط به این نیست که متولی اجرایی هر بند چه موسسه ای است و باید درباره این موضوعات صحبت و فکر شود زیرا هر کدام از سرفصل ها، نیازمند برنامه ای جداگانه است. پس باید آیین نامه های متناسب تدوین و راهکارها و ساختارها و مجری آن تعیین شود.
وی ادامه داد: شورا هنوز متولی برنامه ها را معرفی نکرده است، بلکه در رئوس برنامه ها تبیین کرده است که اگر افق بین الملل سینمای ایران در نظر گرفته شود، می توان درباره مجموع کارها به اجماع رسید از همین رو، هر یک از این سرفصل ها، فصل هایی مجزا می طلبد.
فریدزاده در پایان بیان کرد: هنگامی که شورای عالی بین الملل سینما تشکیل شد، دبیرخانه شورا به معاونت بین الملل در بنیاد سینمایی فارابی منتقل شد و دلیل آن این است که از ساختارهای موجود استفاده بهینه شود به همین دلیل در مقطع کنونی مجرای انتشار اطلاعات بنیاد سینمایی فارابی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- نصیریان: سینما را از مهرجویی آموختم/ اولین حضور رئیس جدید سازمان سینمایی در میان هنرمندان
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند