وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به سومین جشن مهر سینمای ایران گفت: سینما این صنعت معجزهگون ممزوج با هنر، دیرزمانی است که زبان گفتوگو، تعامل، تفاهم و وفاق میان نخبگان و مردم از یک سو و جامعه و نظام حکمرانی از سوی دیگر است.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی سومین جشن مهر سینمای ایران، متن پیام سیدعباس صالحی به شرح زیر است:
“گرامیداشت روز ملی سینما، پاسداشت فرهنگ این سرزمین و هنرمندان خوش قریحه و دغدغه مند این عرصه است که از هر پدیده ای برای بیان هنرمندانه واقعیت ها در کنار فرصت شناساندن فرهنگ و تمدن غنی ایران عزیز به شایسته ترین وجه بهره می برند.
سینما این صنعت معجزهگون ممزوج با هنر، دیرزمانی است که زبان گفت و گو، تعامل، تفاهم و وفاق میان نخبگان و مردم از یک سو و جامعه و نظام حکمرانی از سوی دیگر است. گاه این زبان به شیرینی و نیکویی، شاعرانگی ایرانیان را در دل اعصار تصویر می کند و گاه اگرچه تلخ و هشدارگونه، رنج ها و کاستی هایمان را به رخ می کشد و این مرحمت سینماست که معرفت افزایی و جهل زدایی را همچون گنجی پربها در ضمیر خود نگاه داشته است.
کشف کرامت های انسانی و مراقبت های اجتماعی که به آگاهی بیشتر نسلها میانجامد، رسالت پرریاضتی است که سینماگران به جان خریدهاند تا تسکین انسان عصر خویش باشند که این سیره سلیم، مولود مبارک همداستانی معرفت و هنر است که در جستجوی ارتقا و هدایت جامعه گام بر می دارد.
گوهره هنر زاده همین فضیلتاندیشی و فرصتسازی است. سینما و سینماگران، مسئولیت شهروندی خود را ناظر بر تولید خلاقه و حقیقتمداری هنر قرار داده اند و چه بسیار آثار قابل تاملی که ساخته و پرداخته هنرمندان ایران سرافراز است.
اکنون تداوم این مسیر مهذّب، در سایه وزیدن نسیم وفاق و همدلی، بارقه های امید را بار دیگر در چشمان منتظر اهالی سینما روشن کرده است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشی موثر در پیمودن آن بر عهده دارد.
تبیین علمی و ترسیم عملی این رویکرد، در طراحی و اجرای رویدادهایی مهم و محرّک، تعریف شده که از آن جمله میتوان به «جشن مهر سینمای ایران» که تکیه و تمرکز توجهش، استعدادهای سینمایی در استانهاست اشاره کرد.
تجربهاندوزی و سرمایهآفرینی سینمایی از جدیترین الگوهای این رویداد محسوب میشود که مقصد و مقصودی جز امکان بروز نسل نوی سینمای ایران و آمایش استعدادی هنرمندان ارجمند شهرستانها ندارد. میدان گسترده ای که آرمانش، تولید و توسعه هنر سینما در اضلاع عزتمند ایران اسلامی است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همّت و حمّیت خود را متوجه جوانان فهیم و سختکوش این مرز پرگهر نموده و بر آن است تا کاشف سفیرانی باشد که اعتبار و اعتزاز سینمای ایران را به درک و دانش و مهارت خویش دوچندان سازند. امیدوارم این آرمان متعالی که تبلور شعار “برای ایران” و موید تعمیم توجه فراگیر دولت به همه ثروت جمعیتی ایران است، تحقق و تجلی یابد.
این رویداد مبارک در ارزندهروزِ ملی سینما و با نکوداشت بزرگان هنر سینما، ستایش هنرمندان و تکریم مخاطبان سینما برگزار میشود. این همزمانی را مغتنم دانسته و آرزومند روزگاری بالندهتر برای سینمای برومند ایران هستم.
امیدوارم با همراهی و همدلی اصحاب گرانقدر سینما بتوانیم واقعیت وجودی سینمای ایران را بهتر از قبل به نمایش گذاریم.”
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نشست خبری وزیر ارشاد برگزار شد؛ مشکل شرعی، مانع «قاتل و وحشی»/ دور تازه بازگشت هنرمندان وطندوست
- انتقاد عارف از تصمیمات مسئولان در شهرستانها و ایجاد مانع برای کنسرتها و جشنوارهها
- نامه سرگشاده یک کارگردان به وزیر ارشاد
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- وزیر ارشاد: در خصوص هنرمندان ممنوع الکار تجدید نظر کلی خواهد شد
- نصیریان: سینما را از مهرجویی آموختم/ اولین حضور رئیس جدید سازمان سینمایی در میان هنرمندان
- فرزاد حسنی مجری اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران شد
- اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران شنبه برگزار میشود
- جشن «مهر سینمای ایران»؛ رویدادی برای تبدیل شدن به گفتمان
- برگزاری سومین جشن «مهر سینمای ایران» ۲۱ شهریور تا ۱۲ مهر
- صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- نظر وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسولاف
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





