آزاده باقری: تکراری نمیشود و همچنان هم میتواند مخاطبهای بسیاری را به سینما بکشاند و آنها را با تلویزیون آشتی دهد. این موضوع یک موضوع عجیب و جالب است که روایتهای دهه شصت به هر طریقی چطور میتواند همچنان برای مخاطبان و سازندگان آن جذابیت خود را حفظ کند؟!
دهه شصت و دورانی که در آن سالها سپری شد دهه عجیبی است. دههایست که بسیاری در آن خاطرات مشترک دارند. خاطراتی که شاید در هیچ دههای نتوان به این میزان اشتراک رسید. برای همین هم یادآوری چه تلخ و چه شیریناش محبوب است و به دلها مینشیند.
سریال «وضعیت سفید»، ساخته حمید نعمتالله شاید یکی از بهترین و جذابترین سریالهایی بود که توانست همه را با خود به دهه شصت ببرد و تا آخرین قسمت مخاطب را با خود همراه سازد.
بعد از آن هم شاید بتوان رتبه بهترین سفر زمان به دهه شصت را به فیلم سینمایی «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم داد. فیلمی که به خوبی تمام وقایع جوانهای آن دوران را یادآور شد؛ بدون آنکه لحظهای لبخند را از روی لب مخاطب بردارد.
البته لازم به ذکر است رضا عطاران بازیگر توانمندی است که در زمینه موفقیت فیلمهایی که به دهه شصت میپردازد نقش بسیار مهمی داشته و یادآوری آن دوران را به بهترین شکل ممکن پیش برده. بنابراین یادآوری و مرور دهه شصت و جذابیت روایت آن را میتوان مدیون این بازیگر هم عنوان کرد.
چون رضا عطاران بعد از «نهنگ عنبر» نیز توانست در نقشهای گوناگون بدون آنکه یادآور نقشهای قبلیاش باشد مخاطب را با خود به دهه شصت و آن دوران و خاطرات فراموش نشدنیاش ببرد.
فیلم سینمایی ابوالحسن داوودی به نام «هزارپا» از جمله آنهاست. فیلم موفقی که در زمینه پرداختن به دوران دهه شصت توانست خوش بدرخشد. و باز هم رضا عطاران در فیلم سینمایی «مصادره» نخستین کار کارگردانی شده توسط مهران احمدی نیز موفق شد به خوبی بازی کند و تماشاگر را با خود تا دهه شصت از زاویهای متفاوت ببرد.
این روزها فیلم سینمایی «فسیل» ساخته کریم امینی به عنوان پربینندهترین فیلم تاریخ سینمای ایران در سال اول اکران شناخته میشود و با فروش بیش از ۳۲۴ میلیارد تومان، پرفروشترین فیلم سینمای ایران لقب گرفت. فیلمی که باز هم بیشترین پرداختاش به سالهای دهه شصت برمیگردد و فروش بالا و استقبال زیاد از این فیلم نشان داد که همچنان موضوع دهه شصت و خاطرات آن میتواند تماشاگران را به سینما بکشاند.
به هر حال برای دمدستی نشدن این سوژه، خلاقیت در پرداختن به آن نیز بسیار مهم است و باید از ویژگی که دارد نهایت بهره را برد تا مانع لوث شدن آن شوند. آن وقت است که همچنان میتوان انتظار داشت ساختههایی بهتر از این دوران در راه باشد. کاری که در فیلم سینمایی «پرویز خان» ساخته علی ثقفی نیز رخ داد و با نگاه متفاوتی که نسبت به فوتبال دهه شصت داشت توانست عمق تازهای به این دوران ببخشد. اتفاقی که ثابت میکند این دوران همچنان جای کار دارد و لازم است تا فیلمنامهنویسها، کارگردانها و بازیگران در این عرصه به درستی گام بردارند و زاویههای جدید را کشف کنند تا خوش بدرخشند و آثار خاطرهانگیز و ماندگاری را را به ثبت برسانند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
آخرین ها
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»