آزاده باقری: تکراری نمیشود و همچنان هم میتواند مخاطبهای بسیاری را به سینما بکشاند و آنها را با تلویزیون آشتی دهد. این موضوع یک موضوع عجیب و جالب است که روایتهای دهه شصت به هر طریقی چطور میتواند همچنان برای مخاطبان و سازندگان آن جذابیت خود را حفظ کند؟!
دهه شصت و دورانی که در آن سالها سپری شد دهه عجیبی است. دههایست که بسیاری در آن خاطرات مشترک دارند. خاطراتی که شاید در هیچ دههای نتوان به این میزان اشتراک رسید. برای همین هم یادآوری چه تلخ و چه شیریناش محبوب است و به دلها مینشیند.
سریال «وضعیت سفید»، ساخته حمید نعمتالله شاید یکی از بهترین و جذابترین سریالهایی بود که توانست همه را با خود به دهه شصت ببرد و تا آخرین قسمت مخاطب را با خود همراه سازد.
بعد از آن هم شاید بتوان رتبه بهترین سفر زمان به دهه شصت را به فیلم سینمایی «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم داد. فیلمی که به خوبی تمام وقایع جوانهای آن دوران را یادآور شد؛ بدون آنکه لحظهای لبخند را از روی لب مخاطب بردارد.
البته لازم به ذکر است رضا عطاران بازیگر توانمندی است که در زمینه موفقیت فیلمهایی که به دهه شصت میپردازد نقش بسیار مهمی داشته و یادآوری آن دوران را به بهترین شکل ممکن پیش برده. بنابراین یادآوری و مرور دهه شصت و جذابیت روایت آن را میتوان مدیون این بازیگر هم عنوان کرد.
چون رضا عطاران بعد از «نهنگ عنبر» نیز توانست در نقشهای گوناگون بدون آنکه یادآور نقشهای قبلیاش باشد مخاطب را با خود به دهه شصت و آن دوران و خاطرات فراموش نشدنیاش ببرد.
فیلم سینمایی ابوالحسن داوودی به نام «هزارپا» از جمله آنهاست. فیلم موفقی که در زمینه پرداختن به دوران دهه شصت توانست خوش بدرخشد. و باز هم رضا عطاران در فیلم سینمایی «مصادره» نخستین کار کارگردانی شده توسط مهران احمدی نیز موفق شد به خوبی بازی کند و تماشاگر را با خود تا دهه شصت از زاویهای متفاوت ببرد.
این روزها فیلم سینمایی «فسیل» ساخته کریم امینی به عنوان پربینندهترین فیلم تاریخ سینمای ایران در سال اول اکران شناخته میشود و با فروش بیش از ۳۲۴ میلیارد تومان، پرفروشترین فیلم سینمای ایران لقب گرفت. فیلمی که باز هم بیشترین پرداختاش به سالهای دهه شصت برمیگردد و فروش بالا و استقبال زیاد از این فیلم نشان داد که همچنان موضوع دهه شصت و خاطرات آن میتواند تماشاگران را به سینما بکشاند.
به هر حال برای دمدستی نشدن این سوژه، خلاقیت در پرداختن به آن نیز بسیار مهم است و باید از ویژگی که دارد نهایت بهره را برد تا مانع لوث شدن آن شوند. آن وقت است که همچنان میتوان انتظار داشت ساختههایی بهتر از این دوران در راه باشد. کاری که در فیلم سینمایی «پرویز خان» ساخته علی ثقفی نیز رخ داد و با نگاه متفاوتی که نسبت به فوتبال دهه شصت داشت توانست عمق تازهای به این دوران ببخشد. اتفاقی که ثابت میکند این دوران همچنان جای کار دارد و لازم است تا فیلمنامهنویسها، کارگردانها و بازیگران در این عرصه به درستی گام بردارند و زاویههای جدید را کشف کنند تا خوش بدرخشند و آثار خاطرهانگیز و ماندگاری را را به ثبت برسانند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





