بیش از پنج ماه از تغییر سکانداری بنیاد سینمایی فارابی و تمام شدن کوران دید و بازدیدها و وعدههای مشارکتی میگذرد، اما هنوز اتفاق ویژهای از تغییرات جدید علنی نشده، آن هم در شرایطی که امسال قرار است این بنیاد حداقل ۲۰ فیلم تولید کند.
به گزارش سینماسینما، از ۱۰ آبانماه سال ۱۴۰۰ که سید مهدی جوادی به عنوان مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی معارفه شد، برچند نکته در راستای مأموریتهای این بنیاد تاکید میشد که همگی نشان از سالی پرتکاپو برای این بنیاد بود.
از آنجا که یک هیأت امنای سیاسی – اقتصادی برای بنیاد سینمایی فارابی چیده شده است، به نظر میرسد برخی از این مأموریتها با توجه به ظرفیت و امکاناتی که افراد حاضر در هیأت امنا میتوانند تأمین کنند، تعیین شده است. محمد مهدی اسماعیلی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – در یکی از اولین جلسههای هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرده بود که «ما به دنبال سینمای پاک و اسلامی هستیم و هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی فرصتی مهم برای تقویت صنعت سینمای ایرانی – اسلامی است. مضامین قرآنی یکی از حوزههای مهم و تاثیرگذار سینما است و از این رو ما از بنیاد فارابی خواستهایم تا فیلمهایی با آموزههای قرآنی تولید و در جشنواره فیلم فجر سال آینده (۱۴۰۱) اکران کند.»
او همچنین زمستان سال گذشته یکی از کارهای مهم بنیاد سینمایی فارابی را هدفگذاری تولید حداقل ۲۰ فیلم در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد.
در ادامهی این تاکیدها و احتمالا با توجه به منصب هر کدام اعضای هیأت امنا، در ماههای ابتدایی فعالیت مدیران جدید سینما و فارابی تا بهمنماه و هنگام برپایی جشنواره فیلم فجر چهرههای متعدد سیاسی و اقتصادی و هنری به این بنیاد رفت و آمد کردند ازجمله اعضای هیأت مدیره انجمن فیلمنامهنویسان، امیر دریادار حبیبالله سیاری – رئیس ستاد و معاون هماهنگکننده ارتش -، امیر سرتیپ کیومرث حیدری – فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران-، محمد مهدی طهرانچی -رییس دانشگاه آزاد اسلامی-، حسین امیرعبدالهیان -وزیر امور خارجه-، حجتاله عبدالملکی -وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی- و سید احسان خاندوزی -وزیر اقتصاد و دارایی- که در این دیدارها قول و قرارهای خوبی برای گسترش تعامل یا مشارکت با فارابی مطرح شد. یکی از مشخصترین وعدههای سال قبل را هم خاندوزی – وزیر امور اقتصادی و دارایی – داد که با حضور در بنیاد سینمایی فارابی از تشکیل میز مشترک اقتصاد و سینما استقبال کرد و گفت: جلسه اول این کارگروه را اوایل اسفند ۱۴۰۰ تشکیل خواهیم داد.
نکته قابل توجه در این دیدارها این است که به نظر میرسد بسیاری از آنها براساس تغییراتی که برای بنیاد فارابی در سازمان سینمایی درنظر گرفته میشد اتفاق افتادند و محمد خزاعی – رییس سازمان سینمایی- نیز در چند جلسه شورای معاونین خود ماموریتهای جدید فارابی را تشریح کرد.
او اوایل بهمن ماه با اشاره به اینکه بنیاد سینمایی فارابی را «قلب تولید حرفهای سینمای ایران» میداند، تاکید کرد: وابستگی کامل بنیاد به بودجههای مصوب وزارت ارشاد یکی از مشکلات سالهای اخیر بنیاد فارابی و آسیبپذیر شدن آن است. در دوره جدید باید این وابستگی به بودجه دولتی کاهش یابد و همیاریهای مختلفی از نهادها و ارگانهای مختلف برای تولیدات سینمایی فراهم شود.
خزاعی همچنین گفته بود که «مدیر بنیاد فارابی در خصوص تغییر و تحولات در این مجموعه طرحهای مختلفی را ارائه کرده که حتماً تا پیش از پایان سال (۱۴۰۰) این تغییرات و طرحها را قطعی میکنیم تا بنیاد در سال آینده (۱۴۰۱) بتواند با قدرت بیشتری برای برنامهریزی تولید حرفهای، منطبق بر مأموریتهای آیندهاش حرکت کند.»
رییس سازمان سینمایی یکی از مأموریتهای بنیاد فارابی در دوران تازه را حمایت از فیلمسازان فیلم اولی اعلام کرده است که این مسئولیت بهطور کامل به این بنیاد محول شده و قرار بوده آیین نامهای هم در این زمینه تدوین و شرایط و مقررات در آن مشخص شود. همچنین قرار بوده در همین مورد یک نفر از سوی مدیرعامل فارابی به عنوان مشاور مسئولیت هماهنگی، مذاکره و پیشبرد روند امور را بر عهده گیرد.
به جز اینها، احیای خانه فیلمنامهنویسی در بنیاد سینمایی فارابی و گسترش آن در سطح شهرستانها هم از دیگر ماموریتهای تازه فارابی عنوان شده ولی نکته اصلی اینجاست که تمام این مواردی که در این گزارش به آنها اشاره و درواقع یاداوری شد، در حد ثبت در آرشیو خبرها باقی ماندهاند و اطلاعات جدیدی از یک اتفاق عملی و اجرایی در دست نیست.
بهمنماه سال گذشته مدیرعامل بنیاد فارابی با اشاره به انتصابات قریبالوقوع شوراها و برخی معاونتهای بنیاد گفته بود: «ما در حال طرحریزی برای ساختارها و فرآیندهای جدید در فارابی هستیم و حتماً تحولات ساختاری در فارابی خواهیم داشت و احتمالاً تا پایان سال مبتنی بر این تحولات، ساختارهای جدید فارابی هم معرفی خواهد شد»، اما فعلا هیچ خبری از بنیادی که در یک فقره از مأموریتهایش قرار است امسال ۲۰ فیلم بسازد نیست و به جز سیدمحمد صادقی آرمان که در همان روزهای اول مشاور مدیرعامل و دبیر کارگروه تحول و تعالی بنیاد سینمایی فارابی شد و اعلام هم نشده که تا به حال چه اقدامی در کارگروهش انجام شده، مشخص نیست مسئولیت تولید و اجرای دیگر مأموریتهای بنیاد برعهده چه کسی است؟!
پیگیریهای ایسنا برای گفتوگو با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر کارگروه تحول آن تاکنون به نتیجه نرسیده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- وضعیت سینمای کودک مطلوب نیست/ تجلیل از شکوفنده، مسعودشاهی و عمو پورنگ در جشنواره فیلم کودک
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- مدیر سابق سازمان اوج، مشاور بنیاد فارابی شد
- سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود





