امیرمسعود حسینی کارگردان مستند «طاهر» معتقد است، ابهاماتی که درباره باباطاهر وجود داشت باعث ساخت این مستند شد.
به گزارش سینماسینما، امیرمسعود حسینی کارگردان مستند «طاهر» درباره این مستند و رویکرد طنازانهای که در آن نسبت به بابا طاهر وجود دارد توضیح داد و در پاسخ به این پرسش که چگونه به این ساختار و فرم بیانی رسیده است گفت: باید بگویم بخشی از این موضوع به شخصیت ذاتی باباطاهری که من شناختهام بازمیگردد. به هرحال قصهها و افسانههایی که درباره او وجود دارد غالبا از شخصیت «پیری» حرف میزند که رندی و شوخ طبعی در کلام و رفتار به وضوح دیده میشود؛ این شوخ طبعی و بازیگوشی در داستان ملاقات او با ابن سینا یا طغرل سلجوقی یا حتی مواجهه او با پیکر بی سر عین القضات همدانی و … نیز وجود دارد. حتی باید یگویم عریان بودن باباطاهر و شیفتهگون بودن او نیز شاید واکنش رندانه او به محیط و روزگار خودش است.
این مستندساز در پاسخ به این پرسش که آیا کمبود اسناد و مدارک درباره بابا طاهر باعث دوری یا چالشهای سخت برای ساخت چنین مستندی شد یا خیر، بیان کرد: اتفاقا فکر میکنم کم بودن منابع درباره یک شخصیت تاریخی که باعث ابهامات زیادی شده و همینطور افسانهها و قصههایی که حول این شخصیت بر سر زبانهاست، کششی برای ساخت مستندی درباره او در من ایجاد کرد. البته ساخت مستندی درباره گذشتهای دور، آن هم مربوط به حدود هزار سال پیش، به دلیل نداشتن اسناد تصویری یا آرشیوی کار دشواری است و ممکن است این کمبود منابع و مدارک باعث شود که خیلی از مستندسازان علاقهای به ساخت اثری در این حوزه نداشته باشند.
او در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه لحن شوخ طبعانه امتیاز «طاهر» است، آیا از این جسارت و واکنشهای احتمالی پس از نمایش اثر نترسیده است، عنوان کرد: در واقع باید بگویم من اصلا این کار را اقدامی جسورانه و متهورانه نمیدانم که در نهایت نگران واکنشهای احتمالی پس از نمایش آن باشم. ضمن اینکه وقتی مشغول ساخت یک فیلم هستم به کاری که درحال ساخت آن هستم فکر میکنم، نه اتفاقات پس از آن.
این کارگردان درباره اینکه چه گروهی مخاطب مستند وی هستند، گفت: من واقعا نمیتوانم طبقه بندی خاصی برای مخاطب سینما داشته باشم اما فکر میکنم هر کسی میتواند مخاطب «طاهر» باشد.
حسینی در ادامه صحبتهای خود درباره اینکه اکران آنلاین تا چه اندازه به گسترش مخاطبان سینمای مستند کمک کرده است، بیان کرد: در ابتدا باید گفت مسئله اساسی اکران آنلاین یا اکران در سالنهای سینما نیست بلکه سینمای مستند مخاطب محدودی داشته است و همچنان نیز دارد. سالهاست که تلاشهایی برای افزایش مخاطبِ سینما، چه مستند و چه داستانی، میشود، پس از شیوع ویروس کرونا نیز تا مدتی تنها راه برای نمایش فیلمها اکرانهای آنلاین بودند ولی فروش فیلمهای سینمایی و تعداد مخاطبان نشان میدهد که ما همچنان با همان مخاطبان محدود قبل روبه رو هستیم.
او افزود: ما هنوز حاضر نیستیم برای دیدن فیلم هزینه کنیم و فیلم دیدن یک تفریح مجانی است به ویژه برای دیدن فیلم مستند کسی پولی نمیدهد. آن هم در این شرایطِ افتضاحِ اقتصادی فعلی؛ مگر همان اندک مخاطبِ همیشگی جشنوارههای مستند که بخشی از آنها خود مستندسازند. نکته دیگری که باید به آن توجه شود، این است که ما هنوز فیلم مستند را سینما نمیدانیم و مستند در نظر بسیاری از افراد چیزی غیر از سینماست. مستند «چیزی» است که به صورت کاملا تخصصی در مورد موضوعی تخصصی برای عدهای که از آن موضوع اطلاعی دارند، ساخته شده است. شاید فقط مستندهای حیات وحش از این تعریف و قاعده بیرون باشند.
حسینی در پایان تاکید کرد: به هرحال اکران آنلاین و اکران حقیقت که مدتی است در مرکز گسترش شاهد روند منظم آن هستیم، تلاشهایی برای زنده نگه داشتن سینمای مستند در اوضاع و احوال فعلی هستند. اما اینکه این اقدامات تا چه اندازه موثر باشند، باید در طول زمان شاهد آن باشیم.
برچسبها: امیر مسعود حسینی, اکران آنلاین, باباطاهر, مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویانمایی, مستند «طاهر»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- ساخت مستند زندگی نویسنده و مترجم سرشناس
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- «کشیم عاشق» به فرانسه میرود
- جشنواره آلمانی به «پر» جایزه داد
- «مذهب امروز» به «ققنوس» جایزه ویژه داد
- ۲۳۱۴ مستند خارجی به «سینماحقیقت» رسید/ حضور ۱۲۳ کشور
- «پیانو» بهترین انیمیشن استاپموشن جشنواره اسپانیایی شد
- دیپلم افتخار جشنواره اسپانیایی برای «پتتیک»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- روایتی عاشقانه از زهره ومنوچهر
- فروش «گلادیاتور» به ۲۲۰ میلیون دلار رسید/ «شرور» در هفته اول اکران صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- «سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
- جایزه فرانسویها برای «در سرزمین برادر»
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا