سینماسینما، محسن جعفری راد:
هیچ شکی نیست که پیمان معادی یکی از بهترین بازیگران یک دهه اخیر سینمای ایران است که غیر از کار بازیگری ،در مناسبات اجتماعی هم دغدغه های اثرگذاری دارد.به خاطر همین توقع از حضور معادی در یک برنامه تلویزیونی که برای اولین بار اتفاق می افتد، انقدر بالاست که مخاطب انتظار حرکات دم دستی و تمسخر آمیز از او را ندارد.
معادی که در برنامه خندوانه شرکت کرده بود قرار شد که مهمترین دیالوگ فیلم ابد و یک روز را به چند شیوه اجرا کند که برای این کار خودش را در قالب فرد خجالتی،پلیس و کهنه بخر! قرار داد.
شوخی و بازیگوشی با چنین موقعیت هایی می تواند جذاب و مفرح باشد اما تنزل دادن مناسبات زندگی در چنین خانواده ای به دم دستی ترین چیزها طبعا با شوخی مغایرت دارد.آن هم از طرف کسی که بازیگر اصلی این فیلم است و غیر از خلاقیت در بازیگری، در نوشتن فیلمنامه هم نویسنده موفقی است.
اولا جایگاه سه شخصیتی که درگیر این دیالوگ ها در فیلم هستند یعنی برادر و خواهر و مادر در چنین طبقه ای، به تمسخر گرفته می شود.ثانیا تاکید دارد به دم دستی بودن و بی اهمیت بودن این دیالوگ ها و چنین مناسباتی.ثالثا در حد اجرای نمکی و کهنه بخر! به ریشخند گرفتن احساسات مستتر در این سکانس به عنوان مشت نمونه خروار چنین فیلم هایی است.
علاوه بر اینها سواد و بینش یک بازیگر خلاق را زیر سوال می برد. طبیعی است که با بسیاری از فیلمهای مهم سینمای جهان و سکانس های ماندگار بارها و بارها شوخی شده و به هجو کشیده شده اند اما استفاده از رنج و درد و اندوه و بدبختی یک خانواده در یک فیلم برای خنداندن مخاطب حاضر در سالن که مثل یک ربات با دگمه رامبد جوان شروع به شادی و فریاد می کنند یک کار غیر فرهنگی و دور از شان یک هنرمند محسوب می شود.
خندوانه با خارج شدن عروسک جناب خان ، عملا دچار حفره های پرناشدنی شده و سعی می کند با دعوت از مهمان های مشهور و کنجکاوبرانگیز این خلا را پرکند اما این پر کردن بیشتر از نوع فیزیکی است! تا اینکه معنا و دغدغه و مفهومی پشت آن باشد.
از طرفی دیگر کسانی که حتی مخاطب تلویزیون نیستند وقتی با خبر حضور معادی در یک برنامه مواجه می شود مشتاق دیدن آن برنامه هستند و عملا تمام ریزنگری و نگاه ژرفی که از بازیگر مورد نظر انتظار دارند مخدوش می شود و به ایم ترتیب تلویزیون علاوه بر بی توجهی به مخاطب همیشگی اش که در حد ربات آنها را در نظر گرفته،مخاطب مقطعی و تازه خودش زا از دست می دهد تا تلگرام و اینستاگرام به شکل پررنگی به رسانه هایی فراگیر تبدیل شوند و تلویزیون همچنان سیر قهقهرایی خود را طی کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در هیاتی به ریاست کارگردان سازنده «انگل»؛ پیمان معادی، داور جشنواره مراکش شد
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- «کارناوال» در یک چهارم نهایی
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- با اعلام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ سازندگانِ «در سایه سرو»، روستایی و معادی عضو آکادمی اسکار میشوند
- «کارناوال» رامبد جوان به زودی در شبکه نمایش خانگی
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- در آستانه آغاز اکران؛ پوستر «بیسروصدا» رونمایی شد/ روایتی بیپرده از یک داستان بیسروصدا
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد






من خیلی دوست دارم بدونم برای برداشت شخصی یک نفر از حضور یک بازیگر در برنامه ای سطح پایین (واقعا نیاز به تحلیل و مطلب داره؟!!) آیا ایشون حق التحریر هم میگرین؟!