سینماسینما، رضا صائمی؛
«تاکشو»ها در همه جای دنیا یکی از بهترین آیتمهای برنامهسازی است که گاهی جذابیت آن بیش از تماشای یک فیلم یا سریال است. برنامه ۲شات یک تاک شو با محوریت پرداختن به زوایای پنهان و روحیات درونی و مگویِ هنرمندان و چهرههای شناخته شده ایرانی است که کارگردانی و اجرای آن با علی میرمیرانی است و برنامه در استودیو فیلیمو تهیه میشود. در هر قسمت از ۲شات، مهمان هم درمورد زوایای مختلف زندگی خود و هم درباره سایر همکارانش نظراتی صریح و بیپرده را مطرح میکند. ضمن اینکه تاک شو به واسطه ماهیت گفتوگو محورش نسبت دور و نزدیکی با فرهنگ ایرانی دارد. یکی اینکه ایرانیان به دورهمی و گپ زدن با هم علاقه دارند که از این حیث میتوان سویه نزدیک فرهنگ ایرانی با ماهیت برنامه تاک شویی را تبیین کرد اما از سوی دیگر به گفتوگوی اثربخش چندان عادت ندارد و اغلب گفتوگو به ویژه آنجا که اختلاف نظری درباره موضوع گفتوگو وجود داشته باشد به بگو مگو تبدیل میشود و از این حیث شاید برنامه تاک شویی را دور از فرهنگ غالب دانست. اما دقیقا به همین دلیل ساخت برنامههای گفتوگو محور به ویژه تاک شوها فارغ از سویههای سرگرم کننده خود میتواند آگاهی بخش هم بوده و مهارت گفتوگو کردن را به مخاطب ایرانی بیاموزد.
علی میرمیرانی در حوزههای داستاننویسی، طنزنویسی، فیلمنامهنویسی، مطبوعات، کارگردانی، گفتوگو و برنامهسازی تلویزیونی سابقه دارد. او با تجربهای که در ساخت برنامه «گفتوگوهای تنهایی» در شبکه چهار بدست آورد حالا این بار با حضوری تصویری در برنامه، گفتوگوهای خوبی را با چهرههای مشهور انجام داده و توانسته خیلی زود نظر مخاطب را به خود جلب کند. وایرال شدن برخی از قسمتهای دو شات در شبکههای اجتماعی نشان میدهد که این برنامه هم خوب دیده شده و هم توانسته تاثیرگذار باشد. نقطه قوت برنامههای تاک شویی به شیوه اجرای مجری و سوالاتی است که مصاحبه کننده میپرسد و اینکه چقدر توانایی دارد تا گفتوگو را مدیریت کند که مخاطب را با خود همراه سازد.
صمیمتی که در اجرای علی میرمیرانی وجود دارد یک امتیاز مهم برای این برنامه است. برنامهای که صرفا یک گفتوگوی خشک عقلانی و دو دوتا چهارتایی نیست بلکه با احساسات و عواطف مصاحبه شوندگان هم و بالطبع مخاطبان گره میخورد و تاثیرگذاری آن بیشتر میشود. در برنامه بارها شاهد اشک و لبخندها و بغض و خندههای مصاحبه شوندگان بودیم. شاید بتوان محور گفتوگوها در این تاک شو را زندگی و رازهای آن دانست که هر یک از مهمانان تجربههای زیسته خود را با دیگران به اشتراک میگذارند و از این منظر دو شات چیزی شبیه به کارگاه انتقال تجربه هم هست.
ضمن اینکه روایت زندگی چهرههای سرشناس و کندوکاو آنها همواره برای مخاطب جذاب بوده و در این برنامهها در این زمینه گفتوگوهایی خوبی انجام شده است. دقیقا همان فرازهایی از صحبتهای مهمانان که در فضای مجازی وایرال میشود به همین بخش از گفتوگو مربوط میشود. مثلا صحبتهای شبنم مقدمی از ماجرای خودکشی خودش، بغض تلخ محمد بحرانی از دلتنگی برای جناب خان، نظر بهاره افشاری درباره اثر مخرب شهرت در سن پایین، روایت دردناک مونا فرجاد از روزهای سخت سرطان مادر و خواهرش یا ماجرای شفا گرفتن امیر مهدی ژوله. یکی از بخشهای پرطرفدار این برنامه واکنش مهمانان به عکسهایی است که از مانتیور برنامه به آنها نشان داده میشود که برخی از آنها هم به شدت در بین مخاطبان مورد توجه قرار گرفتند مثل واکنش رضا کیانیان به برخی عکسهای خاص. برخی از رازهای پنهان چهرهها در این واکنشها آشکار میشود. مثل واکنش کیانیان به عکس دونفره با همسرش که او به ندامت و پشیمانی که در نگاه همسرش در این عکس دیده میشود اشاره کرد و مجری برنامه در ادامه گفت: «همسر رضا کیانیان خواهرزاده سهراب سپهری؛ شاعر و نقاش شهیر ایرانی است.»
برنامههایی مثل دورهمی یا خنداوانه را هم میتوان نوعی از تاک شو دانست یا دست کم برنامههای گفتوگو که با حضور شرکت کنندگان و آیتمهایی غیر گفتوگویی ساخته میشود اما «دو شات» یک تاک شوی مطلق است که گفتوگو ماهیت آن را تشکیل میدهد. ضمن اینکه برنامه در عین اینکه چهره محور یا مهمان محور است، موضوع محور هم است و این محتوا و جنس سوالات است که جذابیت یا نبود جذابیت هر قسمت را تعیین میکند. بدیهی است نمیتوان به نقش مهمانان برنامه کم توجه بود. قطعا خوش بیان بودن برخی مهمانان به برنامه جذابیت بیشتری میبخشد. از سوی دیگر حضور برخی چهرهها که سالها خبری از آنها نبود یا کمتر در رسانهها حضور داشتند یکی دیگر از ویژگیهای این برنامه است. مثل حضور اصغر سمسارزاده که بازتاب گستتردهای هم پیدا کرد. «دو شات» میتواند در این زمانهای که آدمها از هم فاصه گرفتند و احساس تنهایی میکنند فرصتی برای گفتوگو باشد. نه گفتوگوهایی تنهایی که گفتوگوهایی از تنهایی و برای تنهایی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- «هزار و یک شب»؛ اولین سریال بینالمللی نمایش خانگی
- مهران مدیری با «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی
- فضای ماتمزده صداوسیما شادی را از خانه مردم دور میکند
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- نسخه ویژه نابینایان «گناه فرشته» منتشر میشود
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر