سینماسینما، رضا صائمی؛
«تاکشو»ها در همه جای دنیا یکی از بهترین آیتمهای برنامهسازی است که گاهی جذابیت آن بیش از تماشای یک فیلم یا سریال است. برنامه ۲شات یک تاک شو با محوریت پرداختن به زوایای پنهان و روحیات درونی و مگویِ هنرمندان و چهرههای شناخته شده ایرانی است که کارگردانی و اجرای آن با علی میرمیرانی است و برنامه در استودیو فیلیمو تهیه میشود. در هر قسمت از ۲شات، مهمان هم درمورد زوایای مختلف زندگی خود و هم درباره سایر همکارانش نظراتی صریح و بیپرده را مطرح میکند. ضمن اینکه تاک شو به واسطه ماهیت گفتوگو محورش نسبت دور و نزدیکی با فرهنگ ایرانی دارد. یکی اینکه ایرانیان به دورهمی و گپ زدن با هم علاقه دارند که از این حیث میتوان سویه نزدیک فرهنگ ایرانی با ماهیت برنامه تاک شویی را تبیین کرد اما از سوی دیگر به گفتوگوی اثربخش چندان عادت ندارد و اغلب گفتوگو به ویژه آنجا که اختلاف نظری درباره موضوع گفتوگو وجود داشته باشد به بگو مگو تبدیل میشود و از این حیث شاید برنامه تاک شویی را دور از فرهنگ غالب دانست. اما دقیقا به همین دلیل ساخت برنامههای گفتوگو محور به ویژه تاک شوها فارغ از سویههای سرگرم کننده خود میتواند آگاهی بخش هم بوده و مهارت گفتوگو کردن را به مخاطب ایرانی بیاموزد.
علی میرمیرانی در حوزههای داستاننویسی، طنزنویسی، فیلمنامهنویسی، مطبوعات، کارگردانی، گفتوگو و برنامهسازی تلویزیونی سابقه دارد. او با تجربهای که در ساخت برنامه «گفتوگوهای تنهایی» در شبکه چهار بدست آورد حالا این بار با حضوری تصویری در برنامه، گفتوگوهای خوبی را با چهرههای مشهور انجام داده و توانسته خیلی زود نظر مخاطب را به خود جلب کند. وایرال شدن برخی از قسمتهای دو شات در شبکههای اجتماعی نشان میدهد که این برنامه هم خوب دیده شده و هم توانسته تاثیرگذار باشد. نقطه قوت برنامههای تاک شویی به شیوه اجرای مجری و سوالاتی است که مصاحبه کننده میپرسد و اینکه چقدر توانایی دارد تا گفتوگو را مدیریت کند که مخاطب را با خود همراه سازد.
صمیمتی که در اجرای علی میرمیرانی وجود دارد یک امتیاز مهم برای این برنامه است. برنامهای که صرفا یک گفتوگوی خشک عقلانی و دو دوتا چهارتایی نیست بلکه با احساسات و عواطف مصاحبه شوندگان هم و بالطبع مخاطبان گره میخورد و تاثیرگذاری آن بیشتر میشود. در برنامه بارها شاهد اشک و لبخندها و بغض و خندههای مصاحبه شوندگان بودیم. شاید بتوان محور گفتوگوها در این تاک شو را زندگی و رازهای آن دانست که هر یک از مهمانان تجربههای زیسته خود را با دیگران به اشتراک میگذارند و از این منظر دو شات چیزی شبیه به کارگاه انتقال تجربه هم هست.
ضمن اینکه روایت زندگی چهرههای سرشناس و کندوکاو آنها همواره برای مخاطب جذاب بوده و در این برنامهها در این زمینه گفتوگوهایی خوبی انجام شده است. دقیقا همان فرازهایی از صحبتهای مهمانان که در فضای مجازی وایرال میشود به همین بخش از گفتوگو مربوط میشود. مثلا صحبتهای شبنم مقدمی از ماجرای خودکشی خودش، بغض تلخ محمد بحرانی از دلتنگی برای جناب خان، نظر بهاره افشاری درباره اثر مخرب شهرت در سن پایین، روایت دردناک مونا فرجاد از روزهای سخت سرطان مادر و خواهرش یا ماجرای شفا گرفتن امیر مهدی ژوله. یکی از بخشهای پرطرفدار این برنامه واکنش مهمانان به عکسهایی است که از مانتیور برنامه به آنها نشان داده میشود که برخی از آنها هم به شدت در بین مخاطبان مورد توجه قرار گرفتند مثل واکنش رضا کیانیان به برخی عکسهای خاص. برخی از رازهای پنهان چهرهها در این واکنشها آشکار میشود. مثل واکنش کیانیان به عکس دونفره با همسرش که او به ندامت و پشیمانی که در نگاه همسرش در این عکس دیده میشود اشاره کرد و مجری برنامه در ادامه گفت: «همسر رضا کیانیان خواهرزاده سهراب سپهری؛ شاعر و نقاش شهیر ایرانی است.»
برنامههایی مثل دورهمی یا خنداوانه را هم میتوان نوعی از تاک شو دانست یا دست کم برنامههای گفتوگو که با حضور شرکت کنندگان و آیتمهایی غیر گفتوگویی ساخته میشود اما «دو شات» یک تاک شوی مطلق است که گفتوگو ماهیت آن را تشکیل میدهد. ضمن اینکه برنامه در عین اینکه چهره محور یا مهمان محور است، موضوع محور هم است و این محتوا و جنس سوالات است که جذابیت یا نبود جذابیت هر قسمت را تعیین میکند. بدیهی است نمیتوان به نقش مهمانان برنامه کم توجه بود. قطعا خوش بیان بودن برخی مهمانان به برنامه جذابیت بیشتری میبخشد. از سوی دیگر حضور برخی چهرهها که سالها خبری از آنها نبود یا کمتر در رسانهها حضور داشتند یکی دیگر از ویژگیهای این برنامه است. مثل حضور اصغر سمسارزاده که بازتاب گستتردهای هم پیدا کرد. «دو شات» میتواند در این زمانهای که آدمها از هم فاصه گرفتند و احساس تنهایی میکنند فرصتی برای گفتوگو باشد. نه گفتوگوهایی تنهایی که گفتوگوهایی از تنهایی و برای تنهایی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- نسخه ویژه نابینایان «گناه فرشته» منتشر میشود
- اکران آنلاین «کت چرمی» با بازی جوادعزتی
- «گناه فرشته» و داستان خون، عشق، عدالت
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- «زالاوا» به اکران آنلاین رسید
- «بی صدا حلزون» آنلاین اکران میشود
- «غریب» به اکران آنلاین رسید
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی به «آکتور» رسید
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد
- نسخه ویژه نابینایان سریال «آکتور» با صدای محسن بهرامی منتشر میشود
- «سلفی با دموکراسی» وارد شبکه نمایش خانگی شد
- سجاد افشاریان با تئاترش به خانهها میآید
- رئیس صداوسیما به رئیسجمهور نامه نوشت/ جدال بر سر «سقوط» بالا گرفت
- توزیع سه سریال در شبکه نمایش خانگی، بدون مجوز ساترا
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو
- رسولاف از ایران رفت
- اعتراض در مقابل مرکز ملی سینمای فرانسه/ جنبش می تو و جشنواره کن ۲۰۲۴
- ماهرشالا علی و تام هاردی در فیلم «خاموشی ۷۷» همبازی میشوند
- «امتزاج» در بخش رقابتی جشنواره پونای هند
- برگزاری سیودومین کنفرانس بینالمللی برق با مشارکت همراه اول
- بزرگداشت ایرج راد برگزار میشود
- جزئیات افتتاحیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اعلام آمادگی عمارت نوفل لوشاتو برای میزبانی از جشنواره تئاتر دانشگاهی
- برگزاری کنفرانس SCIoT 2024 با حمایت همراه اول
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- سریال «آمرلی» برنده هلال طلایی در عراق شد
- زنان در جشنواره کن ۲۰۲۴/ حضور پررنگ در هیات داوران، کم تعداد در میان فیلمسازان
- نظر وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسولاف
- برگزاری نخستین جشنواره فناورانه روابطعمومی کشور با حمایت همراه اول
- وعده سیمافیلم؛ آغاز تولید همین امسال/ عصای پرماجرای موسی بالاخره اژدها میشود؟
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- فوت چهره بزرگ سینمای مستقل/ راجر کورمن درگذشت
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نمایش نسخه مرمت شده «فردوسی» در موزه سینما
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد