مریم مقدم و بهتاش صناعیها کارگردانان مشترک فیلم «قصیده گاو سفید» در گفتگو با ورایتی چگونگی شکل گیری داستان فیلم را شرح داده اند.
به گزارش سینماسینما، نشریه سینمایی ورایتی همزمان با حضور فیلم «قصیده گاو سفید» در بخش مسابقه فستیوال فیلم برلین مصاحبه ای با کارگردانان مشترک فیلم مریم مقدم و بهتاش صناعی ها انجام داده است. در ابتدای مصاحبه ورایتی با این دو سینماگر آمده است: مریم مقدم یک شخصیت همه فن حریف در سینمای ایران است او آخرین بار به عنوان بازیگر در فیلم «پرده» به کارگردانی جعفر پناهی و کامبوزیا پرتوی حضور پیدا کرد. فیلم «پرده» در سال ۲۰۱۳ در جشنواره برلین برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد.
مریم مقدم حالا با ایفای نقش قهرمان در فیلم «قصیده گاو سفید» به کارگردانی و فیلمنامه نویسی مشترک خودش و بهتاش صناعی ها به جشنواره برلین آمده است. فیلم «قصیده گاو سفید» یک کاراکتر مرکزی قوی به نام مینا دارد که مادر یک دختر ناشنوا است شوهر مینا نیز به دلیل جرمی که مرتکب نشده اعدام شده است.
در اینجا گفتگوی کامل ورایتی با مریم مقدم و بهتاش صناعیها را که به صورت اینترنتی از تهران انجام شده است، می توانید بخوانید:
*چه چیزی شما را به سمت این داستان کشاند؟
-مریم مقدم: داستان از مادرم و زندگی او الهام گرفته شده است. ما این ایده را توسعه دادیم و در مدت ۹ سال با یکدیگر (بهتاش صناعیها) نوشتیم. این داستان خیلی از مردم است، برخی از آنها را در ایران و کشورهای دیگری که مجازات اعدام دارند، می شناسیم.
-بهتاش صناعیها: ما با افرادی که وضعیتی مشابه داشتند، مصاحبه کردیم. سالها تحقیق کردیم و با قضات و وکلا مصاحبه کردیم. ما فیلمنامه را می نوشتیم و بازنویسی می کردیم.
*مینا یک شخصیت قوی است که با عواقب مجازات اعدام که فراتر از، از دست دادن شوهرش است مبارزه میکند، آیا موافق هستید؟
-مریم مقدم: زنان ایرانی، برخلاف آنچه مردم کشورهای دیگر ممکن است فکر کنند، بسیار قوی هستند، حتی قویتر از مردان ایران. در یک سطح مینا یک زن ایرانی معمولی با یک کار در کارخانه است اما او یک زن مجرد و یک بیوه است که در جامعه زن ستیز زندگی میکند و این جنبه اغراقآمیز نیست. بنابراین همه چیز برای او پیچیدهتر میشود زیرا لایه سنتی جامعه ما در مورد زنان مجرد گرایش به کنجکاوی دارد تا ببیند آنها چه میکنند. آنها بررسی میکنند که ببینند این زن ها رابطه با مردان غریبه دارند یا نه. با این حال او قربانی نیست. دو عنصری که ما میخواستیم این بود که او قدرت و وقار خود را داشته باشد.
-بهتاش صناعیها: ما تصمیم گرفتیم که یک نوع زن ایرانی متفاوت در فیلم خود نشان دهیم. در برخی از فیلمهای ایرانی، شما زنانی را میبینید که ضعیف هستند و تحت فشار قرار دارند و قربانی میشوند اما ما کسی را میخواستیم که قوی باشد. کسی که بتواند برای خود و دخترش مبارزه کند، کسی که منتظر نیست ببیند چه اتفاقی میافتد، بلکه برای آینده و سرنوشت خودش مبارزه میکند.
*درباره هنرپیشه جوان فیلم که نقش دختر ناشنوا را بازی میکند صحبت کنید، چطوری او را پیدا کردید؟
-بهتاش صناعیها: ما نزدیک به ۱۰۰ تست بازیگری داشتیم، از تعدادی از دخترانی که واقعا ناشنوا بودند آزمون گرفتیم و سرانجام آوین (پوررئوفی) را انتخاب کردیم که ناشنوا نیست، اما والدینش ناشنوا هستند. بنابراین زبان اشاره را بسیار خوب میشناسد. مادرش به مریم زبان اشاره یاد داد، آنها شیمی عالیای داشتند.
منبع: صبا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- اولین دوره جایزه آرونا واسودف و یک نامزدی دیگر برای «کیک محبوب من»
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- «کیک محبوب من»؛ کیکی که نصیب ما نشد
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- «کیک محبوب من»؛ روایت سهل و ممتنع تنهایی
- با ۳ جایزه برای سینماگران ایرانی؛ برندگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- ساخته مقدم و صناعیها در راه ۳ جشنواره؛ «کیک محبوب من» دو جایزه بینالمللی گرفت
- گفت و گو با لیلی فرهادپور/ من در سینما یک مشاهدهگر هستم
- آغاز اکران عمومی «کیک محبوب من» در انگلستان و سوئد/ رونمایی از پوستر سوئدی فیلم
- جایزه ویژه جشنواره بلغارستان به «کیک محبوب من» رسید
- ملبورن، ادینبورو، کلگری و نیوزیلند؛ «کیک محبوب من» در چهار جشنواره بینالمللی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی