گفتوگوی تلفنی مهرشاد کارخانی با امیر نادری قرار بود حول موضوع ساخت فیلم انجام شود٬ اما درنهایت به یک گپ دوستانه و صحبت از برخی دلتنگیها انجامید.
به گزارش سینماسینما، مهرشاد کارخانی به مناسبت اکران فیلم سینمایی کوه در گروه هنر و تجربه با امیر نادری کارگردان فیلم گفتگو کرده است. متن گفتوگو به شرح زیر است:
نادری: مهرشاد این تلفنت هی قطع میشه، چی میخوای بپرسی از من؟
کارخانی: یه چیزی درباره فیلم «کوه» و اینکه چی شد در این سالها رسیدی به موضوع این فیلم، این کوه از کجا مییاد؟
نادری: اینا رو نمیتونم بگم، اینا خیلی چیزه پیچیده ایه…
کارخانی: یه خطی راجع بهاش بگو…
نادری: اینا رو خودت فیلمو نگاه کن بگو دیگه!
کارخانی: باشه فیلمو که ببینم حتما این کار رو میکنم، ولی دوست داشتم خودت درباره فیلم «کوه» یه حرفی بزنی به خاطر نمایش اون در ایران. خوبه که یه چیزی بگی…
نادری: (عجله دارد) من اصولا در مورد فیلمهام حرفی نمیزنم…
کارخانی: میفهمم چی میگی نادری، اما..
نادری: خودت منو میشناسی، فیلمهای منو دیدی، دربارهاش خوندی، خودت باید برداشت کنی.
کارخانی: همه اینارو میفهمم، اما میخوام یه صحبتی کوتاه فقط درباره «کوه»… فقط چند خط…
نادری: (کلافه میشود) حرف خاصی ندارم، هیچی نمیتونم بگم فعلا. اینکه از کجا اومده، چه جوری اومده، تم فیلمهای من همیشه همینه دیگه. خودت میدونی دیگه…
کارخانی: آره، تمش رو میدونم، ولی اینکه تو فضای کوهستانی فیلمبرداری شده، داستان و موضوع ظاهرا ربطی به امروز نداره باید تو کارهات متفاوت باشه…
نادری: به نظرم اگه تو هم هر وقت فیلم میسازی راجع بهاش حرف نزن، اصلا نباید من چیزی بگم، من الان در این لحظه نمیتونم راجع بهاش حرف بزنم. فقط میتونم بگم چهار سال براش وقت گذاشتم، چهار سال تمام کار کردم، نمیتونم تو دو دقیقه در موردش بگم…
کارخانی: مشکله واقعا، و ما همیشه تلفنی درباره فیلمهات صحبت کردیم و همیشه تو عجله داری و میدونم چقدر گرفتاری و کار داری و از همون قدیم کوتاه صحبت میکنی، خودم هم با تلفنی حرف زدن درباره یک فیلم موافق نیستم.
نادری: اینقدر به خودت فشار نیار مهرشاد! (هر دو بلند میخندیم…) تو برو با تماشاچی فیلمو ببین. منم که میشناسی، هر برداشتی خودت داشتی اون درسته. از قول من به تماشاچیها سلام برسون که اومدن فیلمو ببینن. همین.
کارخانی: من خیلی خوشحالم که بعد از سالها یکی از فیلمهای تو در ایران نمایش داده میشه. ای کاش این اتفاق زودتر از این میافتاد، برای همه فیلمهای خوبی که به سختی در خارج از ایران ساختی و اینجا دیده نشد.
نادری: منم خوشحالم که فیلم «کوه» در ایران نمایش داده میشه و دوست دارم بچه جوونها بیشتر ببیند، بیشتر از هر چیز دوست دارم جوونها این فیلم رو ببینن. به هر حال این خودش یه راهیه برای اونها، تاثیرش روی اونها مهمه. حالا دیگه نمیدونم شاید یکی خوشش بیاد یکی نیاد…
کارخانی: یه سئوال کلیشهای خودت نسبت به فیلمهای دیگری که ساختی فیلم «کوه» رو چقدر دوست داری؟
نادری:ای بابا (بلند میخندد) معلومه که آدم بچهاش رو دوست داره. همه چی اونجاست، همه چی تو فیلمه…
کارخانی: نمایش افتتاحیه فیلم روز دوشنبه است..
نادری: کجا؟
کارخانی: تو موزه سینما. باغ فردوس
نادری: کجاست اینجا که میگی؟
کارخانی: سالن موزه سینما نرسیده به تجریش.
نادری: این سالن چند نفر جمعیت میگیره؟
کارخانی: شاید نزدیک به دویست نفر
نادری: خوبه. مرسی ازاینکه حواست به من هست.
کارخانی: من همیشه حواسم به تو بوده و هست…
نادری: خودت بعد از آخرین فیلمات که من دیدم قرار بود یه فیلمی بسازی چی شد؟
کارخانی: «دو لکه ابر» بود که تمومش کردم. هنوز شرایط مناسبی برای اکرانش پیدا نکردم. راجع بهاش پارسال حرف زدیم…
نادری: آره یادم اومد. داستان اون فیلم آخرت «دربست آزادی» رو دوست داشتم. همون شکل ادامه بده، راه خودتو برو. کوتاه نیا.
کارخانی: من مطمئنم فیلم «کوه» تکان دهنده و…
نادری: نه بابا تکان دهنده که نیست. ولی فیلم بدی نیست…
کارخانی: برای من اینکه هنوز با عشق و انرژی داری کار میکنی خیلی مقدسه.
نادری: همین مهمه، کات! خداحافظ. سلام به همه برسون.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- «لاله کبود»؛ دوستی با رنگ و فرم
- رستاخیزی در کار به عقب راندن فراموشی/ نگاهی به فیلم «لاله کبود»
- رونمایی از پوستر بینالمللی «لاله کبود»
- پیام تصویری امیرنادری برای مراسم هفتمین شب قتل مهرجویی و محمدیفر
- «ساز دهنی» در بخش «ونیز کلاسیک» جشنواره ونیز به نمایش در میآید
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- آثار کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنیاعتماد و… در ایتالیا اکران میشوند
- بالن نقرهای جشنواره سه قاره برای «درب»
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- در قالب نسخه ترمیمشده؛ «دونده» پس از ۳۸ سال روی پرده میرود/ اکران ویژه در آمریکا
- سینما و بازنمایی آسیبهای اجتماعی؛ کودکان کار
- نفسهای خاک آلود در عصر جدید /چگونه هوای تهران خاطره تماشای «آب، باد، خاک» را زنده کرد؟
- سینمای سیاسی، از نمود تا ماهیت
- کامران شیردل: پازولینی چشم من را به دنیا باز کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش