چند روز دیگر برندگان مهمترین جایزه سینمایی جهان معرفی میشوند و به همین دلیل بازار گمانهزنی درباره برندگان داغ داغ است.
به گزارش سینماسینما، اسکار مهمترین جایزه سینمایی جهان و آرزوی تمام بزرگان سینما است. شاهد و تاییدی بر این مدعا زمانی است که عوامل خلاق و بازیگران فیلم صرف تبلیغ برای بردن اسکار میکنند. به گفته ریچارد برودی منتقد فیلم نیویورکر اگر تهیهکنندگان باور نداشتند که اسکار برای فیلمشان مفید است و اگر بازیگران و تکنیسینها از تاثیر اسکار بر پیشرفت کارشان مطمئن نبودند هیچکدام شش ماه از زندگیشان را صرف کمپین برای جایزه و شرکت در فرش قرمزها و نشستهای خبری نمیکردند.
اسکار تاثیرگذار است همانطور که فعالیت حرفهای مارتین اسکورسیزی را پس از فیلم «از دست رفته» احیا کرد و بازیگرانی مثل ماهرشالا علی، وایولا دیویس و بری لارسن را در ردیف نخست ستارههای هالیوود قرار داد. نمونههای از این دست بسیار است و امسال هم نودویکمین دوره اسکار برگزار میشود. قدیمیترین جایزه سینمایی جهان.
اسکار تحت تاثیر تغییر در ترکیب اعضای آکادمی
در چند سال اخیر آکادمی علوم و هنرهای سینما به دلیل ترکیب اعضایش که اغلب از مردان پا به سن گذاشته سفیدپوست تشکیل میشد تحت فشار بود و سعی کرد با پذیرفتن هنرمندان رنگین پوست و افزایش تعداد زنان از فشارها بکاهد. همین تغییر در بدنه آکادمی نه خیلی زیاد اما باعث میشود که برندگان اسکار هم شکل و شمایل تازهای پیدا کنند.
نتفلیکس پلتفرمی تازه و جذاب برای سینماگران
سال گذشته در جشنواره کن بحثی جنجالی درباره فیلمهای ساخته شده برای پلتفرم نتفلیکس به پا شد که از نظر بسیاری سینمایی نیستند و چون روی پرده اکران نمیشوند نباید در جشنوارههای سینمایی حاضر باشند. اما در طرف مقابل این غول تازه دنیای سرگرمی باور دارد که دنیا تغییر کرده و شیوه تماشای آثار سینمایی هم پیرو آن دیگر مثل سابق نیست. هر چند استدلالهای نتفلیکس برای جشنواره کن قابل قبول نبود و با دلخوری از پرزرق و برقترین جشنواره سینمایی جهان کنار گذاشته شد اما زمان گذشت و شانس اصلی اسکار و پرسرصداترین فیلم سال از نتفلیکس بیرون آمد.
«رما» مکزیکی محبوب
«رما» به کارگردانی آلفونسو کوارون برای نتفلیکس ساخته شد و نخستین بار در جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت. این فیلم از ابتدا تحسین منتقدان را برانگیخت و با شیر طلایی ونیز پا به رقابت سخت فصل جوایز سینمایی گذاشت. این فیلم پس از آن البته برای واجد شرایط رقابت اسکار شدن اکران محدودی داشت و البته به غیر از اسکار در جوایز بسیاری از جمله گلدن گلوب و بفتا خوش درخشید.
«رما» که نماینده مکزیک در بخش اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان است در ۱۰ مورد از جمله بهترین فیلم، بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر زن نامزد دریافت جایزه اسکار و البته شانس اصلی جایزه است.
اگر بهترین فیلم را جایزه اصلی اسکار و معیار در نظر بگیریم، رقبای اصلی «رما» در این بخش فیلمهای «کتاب سبز» و «سوگلی» هستند.
بد نیست بدانیم که کوارون کارگردان، نویسنده فیلمنامه، تدوینگر و فیلمبردار «رما» است و به احتمال بسیار در رویدادی کمسابقه با چند اسکار به خانه میرود.
تاثیر سیاست بر اسکار
زیاد شنیدهایم که اسکار سیاسی است و جوایز را به فیلمهایی میدهد که بر جریانهای سیاسی روز سوار میشوند. البته بیراه هم نیست و اعضای آکادمی هم مثل باقی جامعه تحت تاثیر سیاستهای و بحثهای داغ روز قرار میگیرند. اگر به اصل توجه کنیم باید شانسی هم برای دو فیلم سیاسی اسکار امسال یعنی «معاون» و «بلکککلنزمن» در نظر بگیریم.
«معاون» به کارگردانی آدام مککی که تکلیفش مشخص است و زندگی دیک چنی معروف را به تصویر میکشد در سوی دیگر اما «بلکککلنزمن» قرار دارد که به کارگردانی اسپایک لی به موضوع داغ نژادپرستی میپردازد. موضوعی داغ که برخی حتی حاضرند برای جلب توجه از آن سوءاستفاده کنند!
شانسهای اصلی برای جوایز اصلی
بهترین فیلم
شانس اصلی به باور اکثر منتقدان و کارشناسان سینما «رما» ساخته آلفونسو کوارون مکزیکی است.
بهترین بازیگر مرد
رقابت نفسگیری است و رامی مالک برنده جایزه گلدن گلوب و انجمن بازیگران آمریکا که نقش فردی مرکوری را در «راپسودی بوهمی» به زیبایی به تصویر کشید، پیشتاز آن است.
کریستین بیل بازیگر نقش دیک چنی در فیلم «معاون» شانس دیگری است و البته در این میان برخی برای بردلی کوپر برای بازی در «ستارهای متولد میشود» شانس بالایی میبینند.
بهترین بازیگر زن
گلن کلوز بازیگر برنده جایزه گلدن گلوب فیلم «همسر» شانس اصلی دریافت اسکار است. البته او در این مسیر رقیب قدرتمندی مثل اولیویا کلمن دارد که جایزه بهترین بازیگر زن یک کمدی یا موزیکال گلدن گلوب را گرفت و بفتای انگلیسی را هم از آن خود کرد.
بهترین کارگردانی
حرفی در آن نیست. آلفونسو کوارون در این بخش یکهتاز و به احتمال بسیار برنده اسکار است. او تا اینجای کار تمام جوایز کارگردانی را درو کرده است. از گلدن گلوب بگیر تا انجمن کارگردانان آمریکا.
بهترین فیلمنامه (غیراقتباسی)
در این بخش اغلب کارشناسان سینما «سوگلی» را پیشتاز و برنده جایزه میدانند هر چند که جایزه گلدن گلوب را «کتاب سبز» از آن خود کرد.
بهترین فیلمنامه (اقتباسی)
اینجا شانس اصلی از آن «بلکککلنزمن» است که موضوعی به روز دارد.
بهترین فیلمبرداری
آلفونسو کوارون در فیلم «رما» یک تنه اغلب کارهای اصلی را انجام داده است و شانس اصلی دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری هم هست.
البته اینها همه گمانهزنی است و باید منتظر ماند و در بامداد دوشنبه ششم اسفند به تماشای مراسم اسکار نشست و دید که همای سعادت سینما بر شانه چه کسی خواهد نشست.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینی نامزدهای اسکار ۲۰۲۰
- رقابت ۲۰ فیلم برای اسکار بهترین جلوههای ویژه
- پیتر فوندا بازیگر مطرح سینمای آمریکا درگذشت
- ایناریتو از جشنواره سارایوو جایزه گرفت
- نیکول کیدمن تهیهکننده یک سریال شد/ زندگی یک زوج متخصص کشتار جمعی
- اپرایی که وودی آلن به سبک دسیکا و فلینی روی صحنه میبرد
- سیلویا مایلز، بازیگر «کابوی نیمه شب» درگذشت
- پگی استوارت، بازیگر فیلمهای وسترن آمریکایی درگذشت
- غول ژانر وحشت سینمای اسپانیا درگذشت
- موفقیت «چرنوبیل»، روسیه را مجبور به ساخت سریال کرد
- دفاع جانانه بازیگر نقش آریا استارک از پایانبندی «بازی تاج و تخت»
- جزییاتی تازه درباره پنجاه و یکمین فیلم وودی آلن
- برگزاری هفته فیلم اروپایی در هشت شهر ایران
- فروش ۵۰ میلیون دلاری قسمت جدید «گودزیلا»
- انتقاد مریل استریپ از رواج رفتارهای ضدمردانه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه