فیلم «گوزنها» به کارگردانی مسعود کیمیایی در خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد.
به گزارش سینماسینما، در سیصد و هفتاد و ششمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه ۲۳ مهر فیلم «گوزنها» به کارگردانی مسعود کیمیایی در تالار استاد ناصری به روی پرده رفت. در ادامه نیز نشست نقد و بررسی فیلم با حضور امیر پوریا و کیوان کثیریان برگزار شد.
پوریا در ابتدای صحبتهایش گفت: آن چیزهایی که موجب تفاوت و تقابل برخی از فیلمها مانند «گوزنها» و «کندو» در دل موج نو سینمای ایران با سینمای فارسی میشد معمولا نادیده گرفته میشود و این سوال را پیش میآورد که پس تفاوت چنین فیلمهایی با فیلمفارسی چیست؟ به همین دلیل اصرار دارم که این فیلمها را از نوستالژی منها کنیم و بهعنوان یک فیلم با آنها مواجه شویم. این بدان معنا نیست که پس زمینه تاریخی فیلم و تاثیراتش را نادیده بگیریم. مثلا تعابیری از دل فیلم «گوزنها» که به بازیابی عزت نفس و لذت انتقامجویی از پدیدهای که خود را نسبت به آن محق میدانیم، در زیان و زیست ایرانی جاریاند. تا جاییکه برخی افراد حتی فیلم را ندیدهاند و این تعابیر را بهکار میبرند.
این منتقد سینمایی اضافه کرد: تثبیت این عناصر که به تاریخ تبدیل شدهاند امری متفاوت است از بسنده کردن به نوستالژی. مسعود کیمیایی خود در فیلم «گوزنها» با مشهور شدن مونولوگ بهمن مفید در «قیصر»شوخی میکند تا بگوید قصههای پابساطی چیز مهمی نیست و چرا مردم به این قسمت از فیلمها چسبیدهاند و فکر میکنند در آن حقانیت و ارزشی وجود دارد؟ اگر با مراتب تحلیلی و شناخت روایت و ساختار و همینطور بحثهای مضمونی و انسانی با فیلم مواجه شویم، خواهیم دید که نوستالژی نیز معنای جدیدی پیدا میکند؛ به معنای تثبیت بخشی از عناصری که در تاریخ سینمای ایران الگوساز شدهاند.
وی در پاسخ به سوال کثیریان درباره دلیل تاثیرگذار نبودن گذر زمان بر «گوزنها» گفت: وقتی یک فیلم به الگو تبدیل میشود چنین اتفاقی میافتد. مثلا پس از «قیصر» چندین فیلم مبتنی بر انتقام ساخته شد و این فیلم به یک الگو در سینمای ایران تبدیل شد. «قیصر»در لحظه شکلگیریاش بهطور کامل یک شخصیت است با تمام ویژگیهای منحصربهفرد. به این معنا، شخصیت با کلیات تیپیک همخوانی ندارد. در فیلمهای پس از «قیصر» الگوی انتقام تکرار نمیشود، فقط نوع سرکشی و عصیانگری قیصر تکرار میشود. حالا نوع شخصیت قیصروار خلق کردن شبیه به یک تیپ شده است و بعد از انقلاب نیز بازیگرانی را میبینیم که الگوی بازیشان شخصیت قیصر است. پس چیزی که زمانی بیهمتا بوده و بهعنوان شخصیت خلق شده است، بعد بهتدریج شبیه به یک تیپ میشود. من اینها را تیپهایی میدانم که در دل خود تاریخ سینما شکل گرفتهاند؛ نه تیپ به معنای شغلی در جایگاه اجتماعی و رفتاری آن میشناسیم. پس از تبدیل شدن به تیپ، گام بعدی میتواند تبدیل شدن به کلیشه باشد.
پوریا افزود: آنچه باعث عدم تاثیرگذاری زمان بر «گوزنها» میشود، اینست که اگر شرایط ساخت فیلم بازتر هم بود و کارگردان میتوانست میزان مبارزهگری کاراکتر «قدرت» را مطرح کند، «گوزنها» باز هم با همین رفتار اقتصادی و صرفهجویانه درباره آشکار کردن پسزمینه چریکی ساخته میشد. نباید آب به آسیاب سانسور بریزیم و بگوییم محدودیت خلاقیت میآورد، اما به نظر من صرفا آن محدودیت عامل این نوع نهانگری فیلم و تبدیل نشدنش به شعاری مشخص نیست.
این منتقد سینمایی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: این تصور اشتباه است که وقتی فیلمی کوچه و خیابان و آدمهای بیپول را نمایش میدهد، پس حتما باید کوپن دست آنها بدهیم تا فیلم واقعگرا شود. نمیتوان چنین چیزی را به دامنه قضاوت و ارزیابی حقانیت فیلم تبدیل کرد. فراموش نکنیم یکی از مهمترین فیلمهای اجتماعی که چهار سال پس از «دزد دوچرخه» توسط ویتوریو دسیکا ساخته شد، «معجزه در میلان» است که مطلقا به نئورئالیسم محدود نمیشود. در این فیلم آدمها پرواز میکنند. پس تخیل هم در سینمای اجتماعی وارد میشود و لازم نیست تمام عناصر فیلم با واقعیت محض همخوان باشد و از یک واقعیت قابل استناد گرفته شده باشد. سینمای اجتماعی میتواند مانند بخشهای کاملا تمثیلی «گوزنها» که جاهایی تحمیل شده به میزانسن به نظر میرسد، واقعگرای مطلق نباشند. کاملا واضح است که «گوزنها» در ستایش مطلق طبقه محروم و غمخواری با آن نیست، بلکه کاهلی آنها را نیز نشان میدهد.
وی درباره شخصیتهای «قیصر» و «سید» توضیح داد: «قیصر» الگو نداشت و آدمی بسیار کم حرفتر و عملگر بود. فیلم «قیصر» خیلی بیشتر به فردیت قیصر متکی است و به همین دلیل هم اسم قهرمان و اسم فیلم یکی است. اسم «گوزنها» اما نمیتواند قدرت یا سید یا «قدرت و سید» باشد، چون اساسا فیلمی نیست که آنقدرها به شخصیت این دو نفر متکی باشد و آنها را الگو قرار دهد. ویژگی کلیدی «گوزنها» ساختار مدرن آن است و در سینمای ایران فیلمی بدون قهرمان واحد، شخصیت اصلی و کنش اصلی نبوده و تا سالها پس از «گوزنها» هم نبود.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- شب وقایعنگاری بخارا
- گرامیداشت «لیلی افشار» در خانه هنرمندان ایران
- اختتامیه بیستمین جشن تصویر سال برگزار شد؛ مرور ۲۰ سال رویایی/ نیاز به پوست اندازی داریم!
- نمایش فیلمتئاتر «مکبث» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- بزرگداشت محمدرضا اصلانی و رونمایی از کتاب «اصلانی به روایت اصلانی»/ محمدرضا اصلانی: آنچه حاصل این سالهاست نه حاصل یک رنج بلکه حاصل یک جنگ عظیم اس
- فیلمتئاتر «دیکته»؛ داوود رشیدی هیچگاه زیر بار سانسور نرفت/ امید تنها راه نجات ما نیست، باید حرکت کنیم!
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- نسخه مرمت شده «موشِت» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- در «یک سهشنبه کوتاه» مطرح شد: عوامل با فیلم کوتاهیهای کار اول سخت همکاری میکنند
- سیفالله صمدیان: با وجدانتان به «تصویر سال» بیایید
- آغاز «جشن تصویر سال» با نمایش مستند «کیارستمی مشغول کار است»
- شب محمدرضا اصلانی در خانه هنرمندان ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور