سینماسینما: یادداشت فرهاد قائمیان درباره جمشید هاشمپور را بخوانید:
بازیگری، دنیایی پیچیده است، گاه پر شکوه و گاهی هراس آور. هزارتویی که شاید تنها یک بازیگر یا شیفته بازیگری که بخشی از زندگی خود را با این حرفه گذرانده متوجه دشواریهایش باشد. بازیگری میتواند تو را از خودت دور کند، میتواند تو را مجنون و مفتون کرده و پس از آنکه بهار کوتاه مدت شهرت و محبوبیت گذشت، به گوشهای تبعید کند. تنها و دور از هیاهویی که در جانت رسوخ کرده است.
در میان بازیگران، تعدادی اندک بیتوجه به ماهیت این حرفه حضور پرقدرتشان را بر این «بازی» تحمیل میکنند. در سینما و تئاتر ایران، ستارگانی از این دست درخشیدهاند، محترم و باوقار، نجیب و هنرمند. جمشید هاشمپور یکی از آنهاست. بازیگری توانا، با صدایی گرم، لحنی دلنشین و چشمانی زلال. بازیگری بااخلاق که سالهای متمادی حضورش در عرصه بازیگری، غباری بر گوهر وجودیاش ننشانده. همچنان متواضع، شیفته تجربه کردن، آموختن و هنوز مردمی.
بازیگری محبوب، بسیار محبوب. نه تنها برای یک نسل. نه برای آنان که در دهه هفتاد فیلمهایش را روی پرده می دیدند، حتی برای جوانانی که امروز کمتر اقبال دیدنش روی پرده سینما را دارند، اما حضور غافلگیرکننده اش در «پرده آخر»، «هیوا»، «قارچ سمی» و درخشش در «مزرعه پدری» را از نو درک می کنند، با نقش آفرینی شیرینش در «مادر» می شناسندش و به او دل میسپارند.
بسیار خوش اقبال بودم که در «هیوا»، «سفر به فردا» و «قارچ سمی» کنارش بودم و بسیار از او آموختم. از اخلاق و برخورد حرفهای و شخصیت محترم و آداب دان او فراتر از بازیگری و همکاری یاد گرفتم. از تلاشی که برای اجرای درست نقش داشت و همراهیاش با بازیگر مقابل، درس گرفتم. آقای جمشید هاشم پور، بازیگری است برازنده، سالم و باهوش. بازیگری است بی حاشیه که سینما را زندگی میکند و درگیر گرداب هایش نمی شود. حضوری بیش از پنجاه سال در سینمای ایران داشته و انبوهی فیلم پرفروش در کارنامه دارد، با کارگردان ها و بازیگرانی از نسلهای مختلف کار کرده، در مقطعی ستاره ای بوده که فروش فیلمهایش چرخ این سینما را چرخانده. اما انعطاف در بازیگری هنوز در او وجود دارد، تکراری نشده و با نقشهای تازه قابلیتهایش را دوباره به رخ کشیده است.
بعضی بازیگران جوهری دارند که آنان را همیشه در اوج نگه می دارد. مهم نیست چند ساله اند، هر سال چند فیلم بازی می کنند یا چه تعداد جایزه نصیبشان شده. مهم این است در هر نقش قابل قبولند و در بعضی آثارشان درخشان و به یادماندنی. آقای جمشید هاشمپور، دومان از نفس افتاده «قارچ سمی»، جمال خوش قد و قامت «مادر»، زینال بندری جذاب «تاراج»، ابوعون «مسافر ری»، آقا رحیم باصفای «هیوا» شما و نقشهایتان تا همیشه در دل ما میمانید. برقرار باشید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دو سال پس از رونمایی در جشنواره فجر؛ «شین» از چهارشنبه روی پرده میرود
- قهرمانها را چه شد؟
- حال عمومی جمشید هاشم پور خوب است
- عکسی نوستالژیک از جمشید هاشمپور
- حقایقی درباره جمشید هاشم پور به بهانه سالروز تولد او
- مجموعه داستان «تهران، قلهک، کوچه آفتاب» منتشر شد
- فیلم سینمایی «مصلحت نظام» آماده نمایش شد
- «گیجگاه» در مرحله ضبط موسیقی
- صداگذاری «گیجگاه» به پایان رسید
- «شیشلیک» در آخرین مراحل فنی/ انتشار اولین عکس از فیلم مهدویان + عکس
- بزرگداشت سه سینماگر شاخص دفاعمقدس در اختتامیه جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- فرهاد قائمیان از رسول ملاقلیپور گفت/ سینمایی که درک نشد
- همکاری فرهاد قائمیان با یک انتشارات/ حمایت از نویسندگان جوان
- دیدار مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با جمشید هاشمپور
- به بهانه برگزاری آیین «نشان رسول» صورت گرفت/ رونمایی از دو دستخط دیده نشده از مرحوم رسول ملاقلیپور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





