سینماسینما، محمود کلاری: درباره اصغر رفیعیجم نباید فراموش کرد که آثارش در زمان سلطه فیلمبرداری نگاتیف و با محدودیتهای این گونه فیلمبرداری ساخته شده است.
اصغر رفیعیجم از معدود فیلمبردارانی است که در مجموعِ کارهایش، نگاه و سلیقه زیباییشناسی تصویری خاص خودش را به نمایش میگذارد. او برخلاف غالب همنسلان شناخته شدهاش که عموما به نوعی قواعد ساختار تصویری سینمای اروپا را دنبال میکردند، به شکلی غریزی و تجربی شمایلی مبتکرانه از مختصات ژانر نوآر و سینمای دهه شصت و هفتاد آمریکا را دستمایه کارهایش قرار میدهد که از همان آغاز در فیلمهایی مثل «خانه عنکبوت» و … تشخص و هویت بصریاش را به نمایش میگذارد.
همین شیوه پردازش تصویری که از کنتراست بالا و هایلایتهای قوی و کنترل ماهرانه سایهها و تاریکیهای عمیق و مؤثر برخوردار است در فیلمی مثل «پرده آخر» به اوج پختگی و یکدستی میرسد و تشخص و هویت و اصطلاحا امضای کارهای رفیعیجم را در فیلمبرداری تثبیت میکند، که به گمانم همین ویژگی توجه استاد بهرام بیضایی را هم برمیانگیزد و زمینه همکاری با او در آثارمتعددی همچون «شاید وقتی دیگر» و «سگ کشی» و … را فراهم میآورد.
فراموش نکنیم که این آثار در دوران فیلمبرداری با نگاتیف در سینمای ایران ساخته میشوندکه غالبا با محدودیتهای نوع نگاتیف دلخواه و لابراتوراهای غیراستاندارد و همچنین دوربینهای قدیمی و لنزهای کهنه و فرسوده همراه بودند؛ محدودیتهای متعدی که بیش از هر بخش دیگری مستقیما بر نتیجه کار فیلمبردار تاثیر قابل توجه میگذاشتند. وضعیت آن دوران با شرایط فیلمبرداری امروز و به کارگیری دوربینهای دیجیتال و امکانات نامحدود آن مطلقا قابل مقایسه نیست و همین ارزش و اعتبار کار خلاقانه فیلمبردار بزرگی مثل اصغر رفیعیجم را به مراتب افزایش میدهد.
*به بهانه حضور اصغر رفیعیجم در کافهخبر از محمود کلاری خواستیم تا درباره او برایمان یادداشتی بنویسد. از پیشنهادمان استقبال کرد و نتیجهاش این یادداشت خواندنی شد که در حین گفتوگو به دستمان رسید و با خواندن آن لبخندی به لبان رفیعیجم فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران آمد.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- بهترین راه برای ورود به تصویر عکاسی است/ روایت کلاری از دلشوره اصغر فرهادی برای «جدایی نادر از سیمین»
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- موزه سینما میزبان «محمود کلاری» میشود
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خانه مادربزرگ/ نگاهی به فیلم «تابستان همان سال»
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- همزمان با زادروز بهرام بیضایی و سالمرگ اکبر رادی؛ «سرفصل» با یادکردی از نصرتالله نویدی منتشر شد
- بهرام بیضایی: من هزار سال بعد از مرگم هم فکر نمیکنم از ما گذشته
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- سه فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز