سینماسینما: همراهان و مخاطبان سایت سینماسینما میتوانند از طریق دایرکت اینستاگرام ما به آدرس cinemacinema.ir@ مطالب و دیدگاههای خود را درباره سینما و تئاتر با ما به اشتراک بگذراند تا در صورت تایید و صلاحدید به اسم خودشان در سایت منتشر شود.
در همین راستا مرتضی بیک بیاتی یکی از مخاطبان سایت سینماسینما نوشتهای را درباره فیلم «بیحسی موضعی» برای ما ارسال کرده است که در زیر میخوانید:
فیلم سینمایی «بی حسی موضعی» به کارگردانی و نویسندگی حسین مهکام و تهیه کنندگی حبیب رضایی پس از مدتی اکران در سینما به صورت اکران آنلاین در پلتفرم های فیلیمو و نماوا اکران آنلاین خود را به پایان ببرد و توانست در همین مدت زمان کوتاه، به فروش قابل توجهی برسد.
این فیلم چهارمین تجربه کارگردانی مهکام است که در این فیلم قصد دارد ماجرای یک شب عجیب که همه کاراکترها آن شب خاص را می گذرانند، به تصویر بکشد.
فیلم، داستان جلال دانشجوی سابق فلسفه ای را روایت می کند که به اختلال روانی دوقطبی خواهرش پی می برد. خواهر جلال با مرد ثروتمندی به نام شاهرخ ازدواج می کند که این مرد به شرط بندی و قمار، بازی فوتبال اعتیاد دارد.
در ادامه فیلم، جلال با عصبانیت خانه را ترک می کند و به خانه دوستش بهمن می رود. بهمن هم آهنگساز زیرزمینی است. جلال در مسیر رسیدن به خانه بهمن با راننده تاکسی ای به نام ناصر آشنا می شود.
این فیلم همان طور که از نام آن پیداست به لحاظ نشانه شناسی با تمی سروکار دارد که بی حس بودن، منفعل و بی تفاوت بودن کاراکترهای فیلم نسبت به رخ دادن هر اتفاق در داستان و رویدادهای پیرامونشان را رقم میزند. با این مقدمه می توان گفت فیلم حاضر فاقد داستانی مشخص است و اتفاقات داستان چندان توالی منسجمی ندارند. البته جا دارد که بگویم هوشمندی و زاویه دید نویسنده در نوشتن و به دست دادن جریان روایی که پتانسیل غافلگیر کردن چندباره مخاطب را دارد، شبی عجیب و غریب و پر حادثه را رقم میزند. از دیگر ویژگی های برجسته این اثر ابزورد اما ابزورد ناقص، داستان قابل پیش بینی درباره انسان های مختلف است. مواجهه دانشجوی سابق فلسفه، بیمار مبتلا به اختلال روانی دوقطبی، مرد ثروتمند شرط بند بازی فوتبال، آهنگساز زیرزمینی و راننده تاکسی با موقعیت های مختلف را میبینیم که هر کدام از این کاراکترها واکنش پوچی نسبت به آنها دارند. دیالوگ های ناهماهنگ و بی ارتباط و پوچ موید این ادعاست. به طوری که هر لحظه تماشاچی به زبان جاری ساختن دیالوگ ها را از بازیگران انتظار دارد. از طرف دیگر خونسردی و بی تفاوتی و بی حسی این افراد به ایفای نقش های خود، فضای حاکم بر فیلم را خاص و جذاب کرده و طنز موقعیت را در برخی از صحنه ها به وجود آورده است و از این حیث ساختار و شالوده فیلم مورد نظر را یکدست و یکنواخت کرده و با همین رویکرد توانسته است یکی از متمایزترین فیلم های این چند سال اخیر باشد و مخاطب را با روایت غیر خطی داستان تا پایان هفتاد و پنج دقیقه فیلم به اصطلاح میخکوب و مجذوب خود بسازد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران مسترکلاس برگزار میکنند
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- نسخه ویژه نابینایان «لیلی با من است» با صدای حسن معجونی منتشر میشود
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- توضیح ساترا درباره حذف سکانسی از «در انتهای شب» چند روز پس از انتشار
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار