به گزارش سینماسینما، وضع نامناسب برخی از بخشهای شهرک سینمایی میتواند به خطراتی برای بازدیدکنندگان منجر شود که گاهی ممکن است این خطرات جبرانناپذیر باشند. امروز لوکیشنهای مختلف شهرک سینمایی که اصلا مشخص نیست آیا برای بازدید عموم مناسب هستند یا خیر، به زبالهدانهایی تبدیل شده که مکان مناسبی را برای معتادان فراهم کرده است.
سؤال اینجاست که اگر این شهرک جنبه گردشگری دارد، چرا به آن رسیدگی نمیشود و اگر ندارد، چرا درهای آن را نمیبندند تا از وقوع خطرات احتمالی برای بازدیدکنندگان جلوگیری شود؟
سالهاست که شهرک سینمایی «غزالی» نه تنها میزبان پروژههای مختلفی است که تاریخ را بازسازی میکنند، بلکه درهای آنها روی علاقهمندان به بازدید از لوکیشنهای تاریخی از «خیابان لالهزار» گرفته تا «بازارچه خانیآباد» و «اورشلیم» و «شهرک سامان» و … باز است. اما مدتی است که با گذر زمان و تغییر مدیریتها برخی از بخشهای این مجموعه یا کاملاً تخریب شدهاند یا رو به تخریب هستند و به آنها رسیدگی نمیشود؛ این در حالی است که با وجود خطرات احتمالی، همچنان درهای این مجموعه فرهنگی به روی بازدیدکنندگان باز است.
شهرک سینمایی غزالی که زیر نظر سازمان صداوسیما قرار دارد، متشکل از چند بخش گوناگون است که سال ۵۸ توسط زندهیاد علی حاتمی ساخته شده است و از آن روز تاکنون میزبان سریالهای زیادی چون «سربداران»، «شیخ مفید»، «امام علی(ع)»، «مریم مقدس»، «جهان پهلوان تختی»، «کارگاه علوی»، «کیف انگلیسی»، «ولایتعشق»، «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «مردان آنجلس»، «تبریز در مه»، «کلاه پهلوی»، «سرزمین کهن»، «معمای شاه»، «شهرزاد» و آثار تاریخی دیگر بوده است.
قسمت اصلی شهرک سینمایی یعنی همان خیابان لالهزار توسط زندهیاد علی حاتمی احداث شد و با گذشت زمان بخشهای دیگری هر کدام به بهانه ساخت یک سریال در دل این مجموعه قرار گرفتند؛ برخی از آنها یاد و خاطره سریالهای خوب و خاطرهانگیز را زنده میکنند و برخی هم افسوس هزینههای زیادی که برای ساخت دکور یک سریال نه چندان مطلوب صرف شده است.
به هر حال اغلب این دکورها با وجود اینکه استانداردهای لازم را ندارند و به دلیل پراکندگی، خلوتی و نبود هیچ نگهبانی در لوکیشنها میتوانند خطرات احتمالی برای بازدیدکنندگان داشته باشند، برای بازدید عموم آزادند. اینها مشکلاتی است که فارغ از تمیز نبودن لوکیشنها، وجود تلهای آوار و زباله و باقیمانده پروژههایی که پیشتر در این محل مشغول تصویربرداری بودند، بحث بازدید عمومی از شهرک سینمایی «غزالی» را به چالش میکشاند.
طبیعی است که هزینه دریافتی از سوی بازدیدکنندگان که نسبت به گذشته با افزایش قیمت نیز همراه بوده است، باید صرف فراهمسازی حداقل امکانات بازدید برای مردم باشد تا با ورود به هر یک از لوکیشنهای شهرک، خطراتی چون ریختن بخشهای فرسوده لوکیشنها و مواجه شدن ناگهانی با معتادها یا هنرورانی که در گوشه و کنار لوکیشنها پنهان شدهاند، آنها را تهدید نکند.
در این راستا با برخی از افرادی که اخیرا از شهرک سینمایی «غزالی» بازدید کردهاند، گفتوگو کردیم تا نظر آنها را درباره تجربه بازدید از شهرک سینمایی جویا شویم.
آقایی ۴۰ ساله که به همراه همسر و دو فرزند خود در خیابان لالهزار قدم میزند، میگوید: به نظرم بخش خیابان لالهزار و میدان بهارستان از بهترین بخشهای شهرک سینمایی هستند، چون هم شیک و هم تمیزند. اما سایر بخشها که خلوت هستند و به اصطلاح در و پیکر ندارند، برای خانواده زیاد مناسب نیستند. اگر همین فضای خیابان لالهزار را که ورودی شهرک محسوب میشود، در سایر بخشها نیز ایجاد کنند، خیلی جذاب خواهد شد. اما متاسفانه فقط به همین خیابان لالهزار رسیدگی میکنند و فقط کافی است که کمی از این خیابان آن طرفتر برویم تا با تپههای آشغال و جبعههای خالی مواجه شویم.
خانمی ۲۴ ساله که به همراه دوستانش از شهرک سینمایی بازدید میکند، اظهار میکند: بازدید از بخشهای ابتدایی مثل خیابان لالهزار و بازارچه خانیآباد و میدان بهارستان که شلوغ و تمیز هستند، بسیار جالب است و واقعا تجربه خوبی است. اما برای ما که همه خانم هستیم رفتن به سایر بخشها اضطرابآور است. چون تمام بخشها خالی و خلوت است و اگر اتفاقی برای ما بیفتد شاید حتی تا غروب هم کسی متوجه نشود. فکر میکنم حداقل کار این است که برای یکی از لوکیشنها یک نگهبان بگذارند. از طرفی هم اصلا لوکیشنها تمیز نیستند و هیچ رسیدگی به آنها نشده است. همچنین هیچ توضیحی ارائه داده نشده که مثلا فلان لوکیشن کی و برای چی ساخته شده است.
خانمی ۲۷ ساله که به همراه همسرش از لوکیشن «اورشلیم» در شهرک سینمایی بازدید میکند، درباره تجریه این بازدید میگوید: جالب اینجاست که شهرک سینمایی با وجود همه مشکلاتی که دارد باز هم بازدیدکننده دارد. این نشان میدهد که اگر فقط کمی به این شهرک رسیدگی شود، حتی میتواند از مهمترین اماکن توریستی تهران نیز محسوب شود. در همه کشورهای پیشرفته دنیا لوکیشنهای اینچنینی را به عنوان یکی از مهمترین مراکز تفریحی خودشان معرفی میکنند، اما اینجا حتی آشغالها را هم از روی زمین برنمیدارند و همه جا پر شده از تخته چوبهای شکسته و لباسهای تکه پاره که به روی زمین افتادهاند.
آقایی ۴۵ ساله که به همراه دوست خود از لوکیشن «میدان ژاله» در شهرک سینمایی بازدید میکند، معتقد است که «به دلیل اینکه خانهمان در نزدیکی شهر سینمایی قرار دارد، سالهاست که هر از چندی به همراه خانواده یا دوستان از اینجا بازدید میکنیم چون حس و حال خوبی دارد. اما روز به روز به خرابیهای اینجا اضافه میشود و اصلا انگار نه انگار که از مردم هزینهای بابت این بازدید دریافت میشود. هیچ کسی این خرابهها را در لوکیشنها جمع نمیکند و گوشه گوشه اینجا پر شده است از زباله و آوار. به شخصه هرگز به فرزندانم اجازه نمیدهم که تنها یا حتی به همراه دوستانشان به شهرک سینمایی بیایند چون کاملا مشخص است که در مکانهای خلوت اینجا پر است از افرادی که خطرناک هستند و این در حالی است که هیچ نگهبان و مسؤولی هم در اطراف دیده نمیشود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کدام سریالها در شهرک غزالی ساخته میشوند؟
- «سلمان فارسی» در شهرک سینمایی فیلم «محمد» کلید میخورد
- تجربه گردشگری فیلم در میراث علی حاتمی
- سردیس خسرو شکیبایی در شهرک غزالی نصب میشود
- مجسمه پنج پیشکسوت سریال «هزار دستان» در شهرک غزالی نصب میشود
- ۱۳ پروژه در شهرک غزالی در دست تولید است/ ساخت دکورهای ماندگار
- نام شهرک سینمایی «غزالی» تغییر میکند/ تصاویر
- از حضور «لوتیها» تا ماشینهای قدیمی در شهرک سینمایی/تصاویر
- آخرین خبرها از تولید مجموعه عروسکی «شکرستان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد