به گزارش سینماسینما، وضع نامناسب برخی از بخشهای شهرک سینمایی میتواند به خطراتی برای بازدیدکنندگان منجر شود که گاهی ممکن است این خطرات جبرانناپذیر باشند. امروز لوکیشنهای مختلف شهرک سینمایی که اصلا مشخص نیست آیا برای بازدید عموم مناسب هستند یا خیر، به زبالهدانهایی تبدیل شده که مکان مناسبی را برای معتادان فراهم کرده است.
سؤال اینجاست که اگر این شهرک جنبه گردشگری دارد، چرا به آن رسیدگی نمیشود و اگر ندارد، چرا درهای آن را نمیبندند تا از وقوع خطرات احتمالی برای بازدیدکنندگان جلوگیری شود؟
سالهاست که شهرک سینمایی «غزالی» نه تنها میزبان پروژههای مختلفی است که تاریخ را بازسازی میکنند، بلکه درهای آنها روی علاقهمندان به بازدید از لوکیشنهای تاریخی از «خیابان لالهزار» گرفته تا «بازارچه خانیآباد» و «اورشلیم» و «شهرک سامان» و … باز است. اما مدتی است که با گذر زمان و تغییر مدیریتها برخی از بخشهای این مجموعه یا کاملاً تخریب شدهاند یا رو به تخریب هستند و به آنها رسیدگی نمیشود؛ این در حالی است که با وجود خطرات احتمالی، همچنان درهای این مجموعه فرهنگی به روی بازدیدکنندگان باز است.
شهرک سینمایی غزالی که زیر نظر سازمان صداوسیما قرار دارد، متشکل از چند بخش گوناگون است که سال ۵۸ توسط زندهیاد علی حاتمی ساخته شده است و از آن روز تاکنون میزبان سریالهای زیادی چون «سربداران»، «شیخ مفید»، «امام علی(ع)»، «مریم مقدس»، «جهان پهلوان تختی»، «کارگاه علوی»، «کیف انگلیسی»، «ولایتعشق»، «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «مردان آنجلس»، «تبریز در مه»، «کلاه پهلوی»، «سرزمین کهن»، «معمای شاه»، «شهرزاد» و آثار تاریخی دیگر بوده است.
قسمت اصلی شهرک سینمایی یعنی همان خیابان لالهزار توسط زندهیاد علی حاتمی احداث شد و با گذشت زمان بخشهای دیگری هر کدام به بهانه ساخت یک سریال در دل این مجموعه قرار گرفتند؛ برخی از آنها یاد و خاطره سریالهای خوب و خاطرهانگیز را زنده میکنند و برخی هم افسوس هزینههای زیادی که برای ساخت دکور یک سریال نه چندان مطلوب صرف شده است.
به هر حال اغلب این دکورها با وجود اینکه استانداردهای لازم را ندارند و به دلیل پراکندگی، خلوتی و نبود هیچ نگهبانی در لوکیشنها میتوانند خطرات احتمالی برای بازدیدکنندگان داشته باشند، برای بازدید عموم آزادند. اینها مشکلاتی است که فارغ از تمیز نبودن لوکیشنها، وجود تلهای آوار و زباله و باقیمانده پروژههایی که پیشتر در این محل مشغول تصویربرداری بودند، بحث بازدید عمومی از شهرک سینمایی «غزالی» را به چالش میکشاند.
طبیعی است که هزینه دریافتی از سوی بازدیدکنندگان که نسبت به گذشته با افزایش قیمت نیز همراه بوده است، باید صرف فراهمسازی حداقل امکانات بازدید برای مردم باشد تا با ورود به هر یک از لوکیشنهای شهرک، خطراتی چون ریختن بخشهای فرسوده لوکیشنها و مواجه شدن ناگهانی با معتادها یا هنرورانی که در گوشه و کنار لوکیشنها پنهان شدهاند، آنها را تهدید نکند.
در این راستا با برخی از افرادی که اخیرا از شهرک سینمایی «غزالی» بازدید کردهاند، گفتوگو کردیم تا نظر آنها را درباره تجربه بازدید از شهرک سینمایی جویا شویم.
آقایی ۴۰ ساله که به همراه همسر و دو فرزند خود در خیابان لالهزار قدم میزند، میگوید: به نظرم بخش خیابان لالهزار و میدان بهارستان از بهترین بخشهای شهرک سینمایی هستند، چون هم شیک و هم تمیزند. اما سایر بخشها که خلوت هستند و به اصطلاح در و پیکر ندارند، برای خانواده زیاد مناسب نیستند. اگر همین فضای خیابان لالهزار را که ورودی شهرک محسوب میشود، در سایر بخشها نیز ایجاد کنند، خیلی جذاب خواهد شد. اما متاسفانه فقط به همین خیابان لالهزار رسیدگی میکنند و فقط کافی است که کمی از این خیابان آن طرفتر برویم تا با تپههای آشغال و جبعههای خالی مواجه شویم.
خانمی ۲۴ ساله که به همراه دوستانش از شهرک سینمایی بازدید میکند، اظهار میکند: بازدید از بخشهای ابتدایی مثل خیابان لالهزار و بازارچه خانیآباد و میدان بهارستان که شلوغ و تمیز هستند، بسیار جالب است و واقعا تجربه خوبی است. اما برای ما که همه خانم هستیم رفتن به سایر بخشها اضطرابآور است. چون تمام بخشها خالی و خلوت است و اگر اتفاقی برای ما بیفتد شاید حتی تا غروب هم کسی متوجه نشود. فکر میکنم حداقل کار این است که برای یکی از لوکیشنها یک نگهبان بگذارند. از طرفی هم اصلا لوکیشنها تمیز نیستند و هیچ رسیدگی به آنها نشده است. همچنین هیچ توضیحی ارائه داده نشده که مثلا فلان لوکیشن کی و برای چی ساخته شده است.
خانمی ۲۷ ساله که به همراه همسرش از لوکیشن «اورشلیم» در شهرک سینمایی بازدید میکند، درباره تجریه این بازدید میگوید: جالب اینجاست که شهرک سینمایی با وجود همه مشکلاتی که دارد باز هم بازدیدکننده دارد. این نشان میدهد که اگر فقط کمی به این شهرک رسیدگی شود، حتی میتواند از مهمترین اماکن توریستی تهران نیز محسوب شود. در همه کشورهای پیشرفته دنیا لوکیشنهای اینچنینی را به عنوان یکی از مهمترین مراکز تفریحی خودشان معرفی میکنند، اما اینجا حتی آشغالها را هم از روی زمین برنمیدارند و همه جا پر شده از تخته چوبهای شکسته و لباسهای تکه پاره که به روی زمین افتادهاند.
آقایی ۴۵ ساله که به همراه دوست خود از لوکیشن «میدان ژاله» در شهرک سینمایی بازدید میکند، معتقد است که «به دلیل اینکه خانهمان در نزدیکی شهر سینمایی قرار دارد، سالهاست که هر از چندی به همراه خانواده یا دوستان از اینجا بازدید میکنیم چون حس و حال خوبی دارد. اما روز به روز به خرابیهای اینجا اضافه میشود و اصلا انگار نه انگار که از مردم هزینهای بابت این بازدید دریافت میشود. هیچ کسی این خرابهها را در لوکیشنها جمع نمیکند و گوشه گوشه اینجا پر شده است از زباله و آوار. به شخصه هرگز به فرزندانم اجازه نمیدهم که تنها یا حتی به همراه دوستانشان به شهرک سینمایی بیایند چون کاملا مشخص است که در مکانهای خلوت اینجا پر است از افرادی که خطرناک هستند و این در حالی است که هیچ نگهبان و مسؤولی هم در اطراف دیده نمیشود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کدام سریالها در شهرک غزالی ساخته میشوند؟
- «سلمان فارسی» در شهرک سینمایی فیلم «محمد» کلید میخورد
- تجربه گردشگری فیلم در میراث علی حاتمی
- سردیس خسرو شکیبایی در شهرک غزالی نصب میشود
- مجسمه پنج پیشکسوت سریال «هزار دستان» در شهرک غزالی نصب میشود
- ۱۳ پروژه در شهرک غزالی در دست تولید است/ ساخت دکورهای ماندگار
- نام شهرک سینمایی «غزالی» تغییر میکند/ تصاویر
- از حضور «لوتیها» تا ماشینهای قدیمی در شهرک سینمایی/تصاویر
- آخرین خبرها از تولید مجموعه عروسکی «شکرستان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد