سینماسینما، یاسمن خلیلی فرد
«شمشیرباز» فیلمی محصول کشور فنلاند و به کارگردانی کلاوس هارو است. «شمشیرباز» را می توان جزو آن دسته از آثار بی ادعایی به شمار آورد که اتفاقا پرقدرت و مهم ظاهر می شوند و مخاطب را به چالش می کشند.
روایت درام دو خط سیر اصلی دارد که قرار است یکدیگر را کامل کنند. بخشی از داستان به گذشته شخصیت اصلی فیلم (اندل)، یعنی فرارش از دست پلیس مخفی شوروی بازمی گردد و بخش دیگر که موتور پرقدرتی هم در پویایی درام دارد، مربوط به آموزش شمشیربازی در مدرسه است. بخش های مربوط به شمشیربازی، فیلم را به درام های ورزشی نزدیک می کند و در عین حال به مفاهیم پرقدرت انسانی و معنوی نهفته در لایه های زیرین اثر نیز توجه دارد.
«شمشیرباز» به واسطه همین بخش های ورزشی اش ریتم سرکش و پویایی دارد و علاوه بر آن، به مناسبات اجتماعی افراد جامعه وحشت زده آن دوران نیز نزدیک می شود. کارگردان رویدادها را متناسب با ظرف زمانی فیلم کنار هم قرار می دهد و همین انتخاب درست باعث می شود درام بی جهت کشدار نشود. از طرفی، صحنه های ورزشی فیلم و خصوصا سکانس های مسابقه به لحاظ تقطیع نما، ضرباهنگ، تعلیق و زمان بندی ماهرانه پرداخته شده اند. کارگردانی هارو ساده و روان است و ادعایی درآن دیده نمی شود، اما درعوض از پس حفظ تعلیق و طرح میزانسن های کار به خوبی برآمده و اثبات می کند فیلمساز کاربلدی است. آن چه البته فیلم را تاحدودی تکراری جلوه می دهد، فیلمنامه آن است. فیلمنامه «شمشیرباز» سوژه تازه ای ندارد و با این که خوب قصه اش را تعریف می کند، اما رخدادهایش به شدت قابل پیش بینی اند و البته پیرویِ محض و وفادارانه فیلمنامه از روایت پردازی کلاسیک- که باعث می شود عناصر درام و رویدادهای آن به راحتی قابل حدس باشند- و حتی بُردِ تیمِ کم بضاعت اندل در مسابقات لنینگراد دست کم به زعم من به شدت دور از باور است. این مسئله در طرح رابطه عاشقانه اندل با کادری، معلم جوان مدرسه، نیز به چشم می خورد و از همان ابتدا که کادری را می بینیم، متوجه می شویم او قرار نیست حضور قابل اهمیتی داشته باشد جز به منظور شکل گیری رابطه عاطفی با اندل. اما نباید فراموش کرد که از جهتی دیگر همین منطبق بودن بر نظام روایت گری کلاسیک تاحدودی داستان را از افتادن به دام حفره هایی که می توانند به واسطه تجربه گرایی و اعمال تغییرات ریسک پذیر ایجاد شوند، مصون نگه می دارد و باعث می شود داستان درجا نزند.
منطق قهرمان پروری هالیوودی در فیلم به چشم می خورد و اندل بی تعارف یک قهرمان است با خصوصیات قابل انتظار و متقاعدکننده یک قهرمان. تقابل جامعه و نیروهای شر با قهرمان به شکلی نامحسوس به موتیفی تکرارشونده در بطن اثر تبدیل می شود و همان طور که پیش تر نوشتم، بازداشتِ قهرمان از سوی نیروهای شوروی حدسی کاملاً محتوم است.
«شمشیرباز» تعداد قابل توجهی بازیگر کودک و نوجوان دارد که بازی های به اندازه و یکدستی دارند. مارت آواندی، بازیگر نقش اصلی فیلم، نیز یک بازی خوب و متناسب با مختصات نقش ارائه می دهد.
منبغ: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- ابوالفضل جلیلی: مشکل فیلمهای من این است که مردم را به فکر میاندازد
- آئین دیدار با عوامل فیلم «یلدا» برگزار شد/ گپی با فروغ قجابگلو بازیگر فیلم مسعود بخشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
آخرین ها
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب