سینماسینما، علی پاکزاد – علیرضا شجاع نوری مدیر نشستهای علمی سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر معتقد است جشنواره جهانی عملکرد مناسبی داشته و در سالهای آینده تغییرات زیادی خواهد کرد.
به گزارش سینماسینما ، علیرضا شجاع نوری در جشنواره سی و پنجم مسئول نشست های علمی بود. شجاع نوری تاثیر بسزایی در شکل گیری کارگاههای آموزشی در جشنواره جهانی داشت.
علیرضا شجاعنوری درباره عملکرد جشنواره جهانی گفت: «جشنواره جهانی سی و پنجم را در مجموع قابل قبول ارزیابی میکنم. یک سال فکر کردیم که در این هفته چه اتفاقاتی صورت بگیرد. سعی کردیم بهترین عملکردمان را ارائه دهیم. امسال در انتخاب فیلمها و دعوت از مهمانان جشنواره و برنامهریزی بازتر عمل کردیم. البته به قول آقای میرکریمی برای برگزاری یک جشنواره حرفهای یک سال و نیم زمان لازم است که این کار را ما در یک سال انجام دادیم.»
او دامه داد: «افق و آرمانهای ما برای برگزاری یک جشنواره ایدهآل بسیار دور است. ما خیلی دور را نگاه می کنیم به همین دلیل در بحث زمان کمبود داریم. اما اگر بخواهیم با جشنواره سال قبل مقایسهای داشته باشیم. باید بگویم امسال خیلی بهتر بود. پارسال اولین تجربه ما در برگزاری این جشنواره بود٬ ولی امسال التهاب نداشتیم زیرا دومین تجربه ما در برگزاری این جشنواره بود. به نوعی امسال زانوی شتر را بسته بودیم. اما آن گونه که دیگران تعریف میکنند به چشم خود ما نمیآید. چون خود ما بیش از هرکسی از کاستیها و کمبودها اطلاع داریم و راه درازی را در پیش داریم.»
شجاع نوری درباره حضور مهمانان خارجی در جشنواره و برنامههایی که در نظر گرفته شده٬ گفت: «طبق برنامهای که داشتیم پیش رفتیم. یعنی تا جایی که مهمانان ما شرایط را دارا بودند از تجریبات آنها استفاده کردیم، و ظرفیت به وجود آوردیم. یکی از مشکلات ما کمبود فضا بود. یعنی ما واقعا یک کاخ جشنواره احتیاج داریم. اگر ما برای مثال شانزده سالن در یک کاخ داشتیم آن زمان میتوانستم بگویم چه اتفاقاتی صورت میگرفت؛ در حد بضاعت چارسو، سینما فلسطین و سینما فرهنگ پیش رفتیم. بسیاری از کارگاههای آموزشی ما در سینما فلسطین برگزار شد. اگر همه این برنامهها در یک مجتمع برگزار می شد قطعا ایده آل تر بود. حجم ترافیک و مسائل دیگر باعث میشد که خیلی مهمانانمان را اذیت نکنیم.»
مدیر نشستهای علمی جشنواره درباره ایجاد یک کاخ جشنواره در سالهای آینده گفت: «ما مکاتبات زیادی در این زمینه داشتهایم یعنی آقای میر کریمی پیگیر این موضوع هستند. میرکریمی نیز با وزیر محترم در این زمینه صحبت کردهاند و قول مساعد گرفتند. البته آن چیزی که ما می خواهیم از امکانات وزیر فرهنگ بیشتر است و ما درباه این موضوع خرده نمیگیریم. اگر عنایت بیشتری به بخش فرهنگ صورت میگرفت و اگر میدانستند سینما میتواند بسیاری از مشکلات ما در حوزههای دیگر را بر طرف کند٬ قطعا شرایط بهتری را به وجود میآوردند.»
بازیگر فیلم «محمد رسول الله» درباره جشنواره پیش رو گفت:«ما به زودی کارمان را شروع می کنیم.اگر عمری باشد و من هم زنده باشم با همین تیمی که تا به امروز کار کردهام ادامه خواهم داد. برای سال آینده تغییرات زیادی خواهیم داد. زیرا جشنواره در سنین رشد است و سال به سال تغییر خواهد کرد.»
علیرضا شجاعنوری درباره جایگاه جشنواره جهانی فجر گفت: «جشنوارههای زیادی رفتم. به جشنوارههایی رفتم که در سینما حرف اول را میزدند و به جشنوارههایی رفتم که مصرف کننده بودند.همه گونه جشنوارهها را دیدهام. به نظر من اصلا مقایسه دو جشنواره با هم مناسب نیست. جشنواره ما تفاوت اساسی با جشنوارههای دیگر دارد. مقایسه کردن این موضوع خود ما را دچار انحراف میکند. ما در نظر داریم جشنواره بومی شده خودمان را برگزار کنیم. جشنوارهای که برای سینما، مردم و فرهنگ ایران دستاورد داشته باشد و بتوانیم روی سینمای دنیا تاثیر بگذاریم. به همین خاطر رنگ و بوی جشنوارهای که به جلو میبریم مانند تابلوی نقاشی است که هنوز هیچکس آن را نکشیده است. همه چیر را کنار هم می گذاریم تا این تابلو کامل شود.»
او درباره گسترش بخشهای مختلف جشنواره گفت: «قطعا تغییرات زیادی خواهیم داشت. این چیزی که امروز شما دیدید مانند یک جوانه است که باید رشد کند. این درخت بزرگی خواهد شد همه ما زیر آن خواهیم نشست. بخش دارالفنون گسترش خواهد یافت. کارگاههای آموزشی به شکل دیگری خواهد شد. جشنواره باید به گونهای باشد که در آن یک هفته به همه شوک وارد کند. این المانهایی است که ما را متفاوت خواهد کرد. به نظر من رتبه جشنواره به معنای «الف» یا «ب» آن زیاد مهم نیست. اینکه میگویم اهمیت ندارد از این منظر است که ذهنمان را درگیر نکنیم. ما باید اول خودمان به خودمان رتبه دهیم. باید حال خودمان خوب باشد چون ما تلاشمان را میکنیم. نماینده فیاپف که به تهران آمده بود به ما گفت که شما از جشنواره جهانی و رتبه «الف» چیزی کم ندارید. خودمان میدانیم رتبه «الف» هستیم. خودمان میدانیم که چه عملکردی داشتهایم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- مدیر روابط عمومی جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





