تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۸ - ۱۴:۰۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 75196

سینماسینما، علی پاکزاد – مریم زندی عکاس سرشناس گفت:«زحمات زیادی برای جمع آوری و چاپ عکسهای انقلاب صورت گرفت. نزدیک ۲۷ سال عکسهای من در آرشیو باقی ماندند تا اینکه چاپ شدند.»

به گزارش سینماسینما، فیلم «دیدن و بودن» ساخته علی شیلاندری مستندی درباره عکاسی به نام مریم زندی است. این مستند در جشنواره سینما حقیقت به نمایش گذاشته شد. این فیلم در سه بخش کاندیدای دریافت جایزه شد و در بخش فیلمبرداری جایزه بهترین فیلمبرداری را از جشنواره سینماحقیقت دریافت کرد.

مریم زندی درباره جمع آوری عکسهای سال ۵۸ و نمایش آن در فیلم گفت: «همان طور که در فیلم «دیدن و بودن» به کارگردانی علی شیلاندری دیدیم، زحمات زیادی برای جمع آوری و چاپ عکسهای انقلاب صورت گرفت. نزدیک ۲۷ سال عکسهای من در آرشیو باقی ماندند تا اینکه چاپ شدند. قصد نداشتم با این عکسها انقلاب را روایت کنم. بلکه سعی داشتم عکسها به صورت هنرمندانه و عکاسانه به تصویر کشیده شود. تمایل داشتم که این عکسها از لحاظ تاریخی از زمان خودش فاصله گرفته باشد. البته در ابتدا قرار بود که این کتاب توسط نشر نظر انتشار پیدا کند که این اتفاق صورت نگرفت. عکسهای من از زمان شلوغی های خیابان تا زمان رای به جمهوری اسلامی ثبت شده است. تقریبا از مهر و آبان ۵۷ این عکسها گرفته شده  تا اوایل سال ۵۸ که به جمهوری اسلامی رای داده شد. عملا زمانی که عکسها را انتخاب کردیم متوجه شدیم که این عکسها نمی تواند از آن وقایع جدا باشد زیرا ما قصد نداشتیم که روایت تاریخ را انجام دهیم. »

او ادامه داد: «از ابتدای کارم تا به امروز با  تنگ نظری ها و جامعه مردانه در تقابل بوده ام و سعی کرده ام فقط و فقط به عکاسی فکر کنم. به حدی کارم را دوست دارم که همواره به این فکر می کردم کتابم چاپ شود و بتوانم عکسهایم را به مردم نشان دهم. ما در این مدت بیش از اینکه با حسودی عکاسان دیگر مشکل داشته باشیم درگیری مان با وزارت ارشاد بود. زمانی که کتاب آماده شد و به ارشاد بردیم انتظار داشتیم که به ما کمک کنند و در انتشار کتاب همراه ما باشند اما این اتفاق صورت نگرفت. نزدیک به شش سال کتاب ما در ارشاد منتظر ماند و نزدیک به سی عکس را معتقد بودند که باید حذف شود. اما هیچ کدام از این حرفهایی که دوستان زده بودند را نپذیرفتم؛ در این شش سال بسیاری از رسانه های بین المللی و داخلی به موضوع  کتاب پرداختند. متاسفانه در همین برهه مشکلات دیگری برای من در انجمن عکاسان رخ داد که وزارت کشور دستور داده بود من از این انجمن خارج شوم و حضور نداشته باشم. اما نامه ای را به آقای روحانی نوشتم و به این ترتیب موضوع کتاب و مسائل دیگر حل شد و توانستیم این کتاب را به چاپ برسانیم.»

زندی درباره زمان نمایش مستند «دیدن و بودن» گفت: «زمانی ساخت فیلم از سوی کارگردان کار یعنی آقای شیلاندری شروع شد نمی دانستیم که ارشاد قرار است به ما مجوز انتشار کتاب را بدهد. اگر فیلم زودتر تمام می شد و ارشاد مجوز انتشار را نمی داد قطعا فیلم ما بر مبنای این بود که ما اجازه انتشار نداشته ایم و چندین سال را پیگیر این موضوع بوده ایم. اما این فیلم شش سال به طول انجامید و رسید به زمانی که ما مجوز گرفتیم. بعضی از صحنه های فیلم در ارشاد و وزارت کشور گرفته شده است که هیچ مجوزی برای آن نداشتیم. حتی یک بار مقابل نهاد ریاست جمهوری آقای شیلاندری را متوقف کردند و اجازه فیلمبرداری به او ندادند.»

مریم زندی درباره ارتباط و مسائلی که با سیف الله صمدیان داشته است گفت:«اتفاقا بر عکس اینکه بسیاری معتقد بودند که رابطه من با آقای صمدیان خوب نبوده و مشکلاتی داشته ایم این گونه نبوده است. اتفاقا تنها کسانی که در انجمن عکاسان من را یاری کردند و پشتیبان من بودند آقای صمدیان و نیکزاد بودند. این دو عزیز تا پای استعفا نیز پیش رفتند. نتیجه این که من با آقای صمدیان هیچگاه مشکلی نداشته ام. البته برخوردی که با آقای صمدیان در آن جلسه انجمن عکاسان شکل گرفت که در فیلم نیز آن را دیدیم ، موضوعی بود که به هیچ عنوان شخصی نبود بلکه در روند یک جریان بود و من در آن زمان بسیار عصبی بودم. آقای صمدیان مسئول برگزاری مراسم آن شب بود و می بایست تذکری را می دادند تا مراسم با نظم بهتری برگزار شود.»

زندی درباره کارگردان فیلم علی شیلاندری گفت: «خوشبختانه فیلم توانست جایزه بهترین فیلمبرداری را از جشنواره سینماحقیقت دریافت کند. ما در سه بخش نیز کاندیدای جایزه بودیم. می توانستیم در بخش های دیگر نیز جایزه دریافت کنیم اما این اتفاق صورت نگرفت. فیلم علی شیلاندری مورد توجه بسیاری قرار گرفت. این فیلم سال ۹۰ شروع شد. آقای شیلاندری رئیس انجمن عکاسان اصفهان بودند. اصفهان که بودیم با هم آشنا شدیم و با هم صحبت هایی را درباره ساخت فیلم انجام دادیم. همان زمان به جمع بندی رسیدیم . آقای شیلاندری مایل بودند که فیلمی درباره من بسازند؛ کمی صحبت کردیم و به توافق رسیدیم.»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها