تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۰/۰۲ - ۰۷:۵۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 75384

سینماسینما، علی پاکزاد – مسعود امینی تیرانی رئیس انجمن فیلم کوتاه ایران گفت: «فیلم‌هایی که در جشن مستقل فیلم کوتاه انتخاب می‌شود از یک مکانیزم صنفی بهره می‌برند و این میان نزدیک به ۸۰ نفر رای می‌دهند. خود فیلمسازان هم در این انتخابات دخیل هستند و بین ۳۰۰ عنوان ۵ فیلم را به عنوان نامزد انتخاب می‌کنند. جشنواره فیلم کوتاه هم از بین همان اندازه فیلم توسط یک هیات داوری انتخابات برگزار می کنند. آنها هم ۵ فیلم را معرفی می کنند.

به گزارش سینماسینما، جشنواره سی و ششم میزبان چهار فیلم کوتاه خواهد بود. رئیس انجمن فیلم کوتاه ایران نیز معتقد است هیچ جشنواره سینمایی نمی‌تواند بدون حضور بخشی یا عضوی از خانواده‌اش برگزار شود.

امینی تیرانی درباه جشنواره سی و ششم گفت: «اینکه چهار فیلم کوتاه در جشنواره سی و ششم حضور دارند، اتفاق بسیار خوبی است. فیلم‌های بسیار خوبی هستند. این چهار فیلم جزو فیلم‌های مطلوبی است که امسال تولید شده است. به هر حال در ژآنرهای متفاوتی‌اند و می‌توانند نمایندگان خوبی از طرف فیلمسازان کوتاه باشند.»

او ادامه داد: «زمانی که ما راجع به سینما صحبت می‌کنیم. یعنی درباره سینما و تمام چیزهایی که اطراف آن وجود دارد سخن می‌گوییم. نه زمان مهم است و نوع فیلمسازی،  سینما سینما است. سینما دارای شکل و گونه‌های متفاوت است. طبیعی است که فیلم کوتاه نیز جزوی از سینما باشد. با این توجه که فیلم کوتاه بیشترین نزدیکی را به فیلم داستانی بلند دارد. وقتی درباره یک فستیوال فیلم صحبت می کنیم قطعا فیلم کوتاه نیز عضوی از این فستیوال خواهد بود. فیلم کوتاه بخشی از جریان سینما است و مخاطبان بسیاری هم دارد.»

امینی تیرانی درباره جایگاه فیلم کوتاه در جشنواره فجر گفت:«ماحصل یک سال سینمای ایران تولیدات بسیار گوناگونی است که یکی از آنها فیلم کوتاه است. همان طور که از بین نود فیلم بلند ده عدد از آنها انتخاب می شود سازو کار سینمای فیلم کوتاه هم همین است ؛در یک سال اخیر تعداد زیادی فیلم کوتاه ساخته شده است که این میان ۴ فیلم به جشنواره فجر راه پیدا کرده است. هر بخشی نماینده حوزه خود است. طبیعی است که ارتباط فیلم بلند داستانی در مقایسه با فیلم کوتاه یا مستند با مخاطب قابل مقایسه نباشد . اما به هر حال نمی توانیم به شکل زبانی فیلم کوتاه را از سینما حذف کنیم. نمی توانیم در جشنواره ای که مهمترین اتفاق سینمایی ما لقب می گیرد این گونه های مهم را فراموش کنیم.»

رئیس انجمن فیلمسازان کوتاه درباره سازو کار انتخاب فیلم های کوتاه برای جشنواره گفت: «انجمن سینمای کوتاه و دبیر جشنواره درباره انتخاب فیلم ها گفت و گو های فراوانی داشته اند به این نتیجه رسیدیم که از بین نامزد های بهترین فیلم‌های جشن مستقل فیلم کوتاه و جشنواره فیلم کوتاه تهران انتخاب های درستی داشته باشیم. فیلم‌هایی که در جشن مستقل فیلم کوتاه انتخاب می‌شود از یک مکانیزم صنفی بهره می‌برند و این میان نزدیک به ۸۰ نفر رای می دهند. خود فیلمسازان هم در این انتخابات دخیل هستند و بین ۳۰۰ عنوان ۵ فیلم را به عنوان نامزد انتخاب می کنند. جشنواره فیلم کوتاه هم از بین همان تعداد فیلم براساس انتخاب هیاتی آثار را گزینش می‌کنند. آنها هم ۵ فیلم را معرفی می کنند. از بین نامزدهای بهترین فیلم کوتاه  تجربی و داستانی ما فیلم هایی که زمانشان زیر ۱۵ دقیقه بوده است را به صورت مستقیم به جشنواره معرفی کرده ایم. زمان ۱۵ دقیقه در اینجا الویت دارد که توسط خود فستیوال قانون شده است. هر فستیوالی در هر جای دنیا قانون خاص خود را دارد. به هر حال با گفت و گو های فراوان به این نتیجه رسیدیم که ۱۵ دقیقه زمان مناسبی است.»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها