علی پاکزاد_ پناه، دختر بازیگر جوان، شاهرخ استخری، است. شاهرخ استخری فیلمنامهای آماده دارد و طرحهایی برای ساخت در حوزه کودک. به گزارش سینماسینما، این بازیگر جوان کمترین کار برای سینمای کودک را حضور در فیلمهای با مضمون کودک و نوجوان میداند.
-سیامین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان شروع شده است. شاید ارتباط شما با سینمای کودک و بچهها بیش از گذشته باشد، به این دلیل که بهتازگی صاحب فرزند شدهاید و دغدغه کودکان را بیش از قبل حس میکنید. نظرتان درباره ارتباط کودک و سینما چیست؟
عقیده دارم سینمای کودک به اندازهای که باید، در خدمت کودکان و نوجوانان نیست. آن چیزی که از دوران کودکی خودم به یاد دارم، این است که فیلمهایی که در آن زمان میدیدم، از هر لحاظ با امروز متفاوت بود. یادم است که به سینما میرفتم و فیلمهایی را میدیدم که فقط و فقط برای ما اکران میشد. بهخوبی سریال «آرزوهای کوچک» یا «سفر جادویی» را به یاد دارم. از دیدن آنها لذت میبردم. هنوز که هنوز است، آن ماشین لباسشویی را که در زمان سفر میکرد، به یاد دارم. امروز درست است که سینمای ما رونق گرفته، اما این استقبال در مورد سینمای کودک اتفاق نیفتاده است. بهشدت از وضعیت موجود تاسف میخورم.
-آیا دغدغهای برای انجام کار در حوزه کودک دارید؟
قطعا این دغدغه را دارم. اگر روزی قصد داشته باشم فیلم بسازم، یکی از اولویتهای من ساخت فیلم در حوزه کودک است. اکنون فیلمنامهای ثبتشده در خانه سینما دارم و طرحهایی را در نظر دارم که میتواند برای سینمای کودک مناسب باشد. قبل از اینکه فرزندم به دنیا بیاید هم به سینمای کودک علاقه داشتم. دست کسانی را که برای سینمای کودک زحمت کشیدهاند، میبوسم.
-بعد از به دنیا آمدن فرزندتان پناه، چقدر این دغدغه در شما تقویت شد؟ تا چه حد سینمای کودک را در تربیت و شکلگیری کودکان و بهخصوص پناه تاثیرگذار میدانید؟
حضور پناه در زندگی من همراه بود با یکسری نکات ویژه. پناه یک چیزهایی میبیند و یاد میگیرد که برای من حائز اهمیت است. فیلمهایی را که اخیرا در هالیوود اکران شده است، با پناه مینشینیم و نگاه میکنیم. برای مثال محصولات کمپانی دریم ورکس و والتدیسنی را با هم مشاهده میکنیم. اما اگر الان از من سوال کنید که ۱۰ تا از فیلمهای کودک در چند سال اخیر را نام ببر، قطعا چیزی به یاد ندارم. اصلا نمیدانم در ۱۰ سال اخیر سینمای کودک چه محصولاتی داشته است.
-با این تفاسیر، حاضر هستید در سینمای کودک بازی کنید؟ اگر پیشنهادی داشته باشید، میپذیرید؟
بازی کردن در سینمای کودک حداقل کاری است که میتوانم در این حوزه انجام دهم. متاسفانه فضای اقتصادی مناسبی در سینمای کودک وجود ندارد. بسیاری از کارگردانان و تهیهکنندگانی که در این حوزه فعالیت میکنند، به نوعی قید همه چیز را زدهاند. ما نه بضاعت کافی داریم که فیلم پرهزینه بسازیم و نه مردم اعتماد دارند که بروند و چنین فیلمهایی ببینند. ولی من با جان و دل برای سینمای کودک بازی میکنم. اگر قابلیت کافی را داشته باشم، حتما حضور پیدا میکنم.
-قبول دارید که بازیگران و عوامل دیگر سینما به سینمای کودک بیتوجه هستند؟
بله، قبول دارم. البته سینمای ما اکنون وضعیت خوبی دارد و مخاطبان با سینماها آشتی کردهاند. من مخالفم که دولت برای سینمای کودک متحمل هزینههای سنگینی شود. یعنی یک پول عظیمی را در اختیار چند نفر قرار دهند و از آنها درخواست کنند که در این حوزه فیلم بسازند. ما نمیتوانیم این کار را انجام دهیم. اگر انجام شود، سینمای کودک از بین میرود. سینما باید روی اقتصاد خودش حساب کند. پول تزریقی، سینمای کودک را ارتقا نمیدهد، بلکه باعث به وجود آمدن رانت میشود و متوجه نمیشویم که این پولها چه میشود. همین جشنواره کودک بیش از هر چیز دیگری میتواند کمک کند. بازیگران بزرگ ما باید در ژانر کودک کار کنند و در این عرصه حضور پیدا کنند. اگر به سینمای کودک پول نمیدهیم که البته کار درستی هم هست، اما در پخش و اکران به این حوزه کمک کنیم. برای مثال فیلم آقای ایرج محمدی اکنون اکران است. باید تلویزیون به این فیلم کمک کند. آقای آرمان زرینپور اثری را به نام «شهر عسلی» ساخته بودند. من این مجموعه را تهیه کردم و برای پناه بردم و با هم نگاه کردیم. خیلی هم لذت بردیم. اما اگر الان سوال کنید، کسانی که این اثر را میشناسند، قطعا معدود خواهند بود.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
آخرین ها
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه