کیوان کثیریان" />کیوان کثیریان
جشنواره فجر امسال قرار است چطور برگزار شود؟ آیا قرار است تغییر و تحولات عمده ای را به خود ببیند؟ آیا قرار است به استانداردهای یک جشنواره قابل قبول ملی دست یابد؟ با چه ابزارهایی قرار است این اتفاق رخ دهد؟ در حال حاضر چه نشانه هایی در این باره وجود دارد؟
جشنواره های مهم دنیا دبیر و مسوولان تقریبا ثابت دارند و در تمام طول سال بی وقفه کار می کنند تا حدود ده روز یک جشنواره کم نقص و پربار برگزار کنند. در ایران هربار که جشنوار به انتها می رسد، مسوولیت دبیر هم پایان می گیرد تا حکم تازه برای دبیر جدید صادر شود. دبیر جدید هم سعی می کند جشنواره را با کمترین ریسک برگزار کند تا همه را راضی نگه دارد بلکه یک بار دیگر برای سال آینده حکم بگیرد.
کمتر دبیری جرات و شجاعت تغییرات عمده و سازنده در روند جشنواره را به خود داده است. “در” جشنواره هربار با درصد کوچکی تغییر، همواره بر یک پاشنه چرخیده است.
دبیر سی و چهارمین جشنواره از اردیبهشت ماه حکم گرفته است؛ یعنی هفت ماه پیش. آیا محمد حیدری برای این هفت ماه گزارش کار دارد؟ مدیران اصلی زیرمجموعه او کمتر از یکماه پیش معرفی شدند؛ این به آن معنی است که کار اجرایی جشنواره، حداکثر یکماه است آغاز شده است. چرا؟ محمد حیدری در مدت ششماه پس از انتصابش، درگیر انجام چه اقداماتی بوده است؟
حیدری در آغازین روزهای مسوولیتش، خبر از تغییراتی عمده در جشنواره داده بود؛ معرفی زودهنگام مدیران، انتشار زودهنگام فراخوان جشنواره، روی آوردن به مدیران جدید و غیر تکراری، کاهش قابل توجه تعداد سیمرغ ها، حتی تغییر کاخ جشنواره و سینمای رسانه و ….
اما به تدریج معلوم شد که دبیر جدید جشنواره، برای اظهارنظرهای اولیه باید تا بیشتر شدن شناختش از فضای سینمای ایران و جشنواره فجر صبر می کرد. شناختی که بعید است هنوز هم محقق شده باشد.
حیدری وعده نشست خبری بعد از ماه رمضان را داده بود(یعنی آخر تیر) که بارها به تعویقش انداخت و همچنان برگزارش نکرده، فراخوان هم که بسیار دیرتر از وعده اولیه منتشر شد، اعلام دیرهنگام اسامی مدیران نیز نشان داد هیچ خبر تازه ای در راه نیست، انتصاب دو بازیگر به عنوان مشاور هم به نظر انتخاب هایی جدی به نظر نمی رسند و مشخص نیست قرار است برای جشنواره چه سودی داشته باشند و چه نقشی ایفا کنند، کاخ جشنواره و سینمای رسانه ها هم کماکان همان است که بود و همچنان باید مهمانان ویژه و نهادها و هنرمندان و خبرنگاران همه یکجا فیلم ببینند، تعداد جایزه ها هم تغییری نکرده و همچنان جایزه های پرشمار تخصصی و فنی را داورانی غیر تخصصی می دهند و خواهند داد؛ جوایزی که تابحال بیشترین گلایه ها را میان اهالی سینما برانگیخته است.
در مجموع به نظر می آید حیدری با اینکه وقت کافی برای برنامه ریزی داشته ولی نخواسته یا نتوانسته از آن استفاده مفیدی کند. مشخص است که او قرار نیست تحولی در شکل و اجرای جشنواره پدید آورد و بنا دارد تا همان مسیر پیشینیان را -شاید- منظم تر طی کند. بعید است او چندان فضای کار را بشناسد و بخواهد با بتواند تحولی در شکل کار این جشنواره سی و چهار ساله به وجود آورد.
اینکه دبیر جشنواره فجر با اینستاگرام آشنا باشد و از ظرفیت های فضای مجازی بهره بگیرد، البته اتفاق خوبی است ولی فراموش نکنیم که این اتفاق مدت ها پیش باید رخ می داد و سال هاست که مسوولان در تمام رده ها در همه دنیا از این قابلیت ها استفاده می کنند. این ها اساسا جزو لوازم پایه ای و بدیهی مدیریت به حساب می آید و متاسفانه ما در این زمینه عقب مانده بودیم و هستیم. پانزده ثانیه حرف زدن دبیر جشنواره در اینستاگرام البته اتفاق خوبی است ولی ذوق زدگی از این اتفاق، بیشتر نشانه توقع بسیار پایین ما از به روز بودن مدیرانمان است، آنقدر به وجود مدیران سنتی عادت کرده ایم که حالا باید از چنین اتفاق ساده ای به هیجان بیاییم. به گمانم نخستین گام آن است که اهالی رسانه توقع خود را بالاتر از این حرف ها ببرند و مطالبات شان را صریح و شفاف مطرح کنند تا مدیران را به ارتقای ملموس و مشهود کیفیت کار خود وادار کنند. این مطالبات حداقلی، بی شک مدیران جشنواره فجر را به تحرک وانخواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





