۱ . چند روزی است دارم به این فکر می کنم که اگر سیدمحمدحسینی همچنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، آیا دلواپسان به این سادگی به خواست هایشان می رسیدند؟ ایا حسینی به این سادگی به خواسته های آنان تن می داد؟ به گمانم خیر. وزیر محترم ارشاد دولت یازدهم، اعتدال را در این یافته که روزهای زوج باب دل آنها که به دولت اعتدال رای داده اند سخن بگوید و روزهای فرد به دلخواه هواداران دولت پیشین حرف بزند و عمل کند. لابد معتقد است برایند این دو رفتار اسمش می شود اعتدال!
اما نتیجه این مشی و منطق آن است که دلواپسان پایشان پا روی پا انداخته اند، نه چک می زنند و نه چانه و بدون کمترین هزینه و زحمت و مسوولیت، به اهداف فرهنگی مورد نظرشان – که قطعا مورد نظر مردم نیست و با وعده های دولت روحانی هم همخوانی ندارد- دست می یابند. در این دوسال عملا این اتفاق افتاده است. واقعا در این دوسال معلوم نشد آقای جنتی با ماست یا با اونا!
۲ . شورای عالی سینما کجاست؟ چه می کند؟ در این دوسال جلسه ای داشته یا نه؟ اساسا جایگاهش در تصمیم گیری ها و مناسبات کلان سینمایی امروز ما کجاست؟ مگر نه اینکه رییس شورای عالی سینما رییس جمهور است، پس چرا تاکنون این شورا با حضور رییسش جلسه ای نداشته؟ این شورا که متشکل از افراد موثر سینماست ایا نمی توانست در بحران هایی که هر روز توسط دلواپسان در سینما به وجود می آید، مدیریت سینما را یاری کند؟ آیا اصولا مدیریت سینما و حتی وزیر و رییس جمهور تمایلی به وجود این شورا دارند؟ اگر دارند چرا از ظرفیت های قانونی آن استفاده ای نمی کنند؟ چرا لااقل از اعضای آن در حد همفکری برای گذر از نشیب های سینما بهره نمی برند؟ ماجرای شورای عالی سینما کمی عجیب است. نیست؟
۳ . ایرج کریمی، آقای باشخصیت و باسواد سینمای ایران درگذشت. منتقدی بی حاشیه که جایگزین ندارد و فیلمسازی متفاوت که بی شک سینمای ایران جای خالی او را حس خواهد کرد. او روز جمعه در طبقه دوم مزار پرتو مهتدی مترجم و منتقد سینما-با رضایت خانواده مهتدی- دفن شد.
قطعه هنرمندان مدتی است پر شده و خاکسپاری هنرمندان مدتی است با مشکل مواجه است. اگر خانواده برخی هنرمندان درگذشته پیشین رضایت دهند، درگذشتگان جدید در طبقه دوم مزار آنان به خاک سپرده می شوند وگرنه مشکل به وجود می آید. اختصاص دادن فضای سبز کنار قطعه هنرمندان از سوی شهرداری می تواند این مشکل را لااقل تا ده پانزده سال حل کند. دوپاره کردن این قطعه و اختصاص مکانی دیگر دور از محل فعلی نیز به گمانم شایسته نیست. شاید این تصمیم مناسب از سوی شهردار تهران و شورای شهر، بتواند خیال نگران هنرمندان را آرام کند و این توقع زیادی نیست. کاش مسوولین همانقدر که در سخنان شان نسبت به هنرمندان اظهار ارادت می کنند، در عمل نیز اینگونه رفتار کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
- رویداد «کرگدن خوانی» تمدید شد
- رویداد «کرگدن خوانی» / گزارش تصویری
- کرگدنها به خانه هنرمندان میآیند
- بررسی تصویر زن در سینما در یک مناظره؛ زن ایرانی قربانی نگاه سیاستزده در سینما/ نگاه ملی فریب است؟
- بازنده این بازی متأسفانه اصغر فرهادی بود
- سینمای اشغال شده
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- چرا ساختن سریال «موسی» برای جمهوری اسلامی اینقدر مهم است؟!/ درباره پروژه هزاران میلیاردی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند