تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۱/۰۷ - ۱۱:۵۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 42114

کیوان   کثیریانکیوان کثیریان

این روزها عده ای معدود دارند به یک اظهار نظر رادیکال و انفجاری دامن می زنند با این مضمون که؛ «اصغر فرهادی به دلیل توقف صدور ویزا از سوی امریکا به ایرانیان با خارج کردن معترضانه فیلم فروشنده از اسکار نشان دهد توهین به هم وطنانش را تاب نمی آورد و می خواهد صدای اعتراض آنها را از این طریق به گوش جهانیان برساند. ارزش نمادین این اقدام بیشتر از اعتبار گرفتن جایزه احتمالی است.»

موافقان این نظر حتما یادشان هست که در دهه ۶۰ در اوج دشمنی دو کشور، تیم های ورزشی ایران با امریکا برخوردی خصمانه داشتند تا جایی که محمدحسن محبی که فینال کشتی قهرمانی جهان را به امریکایی باخته بود، هنگام نواخته شدن سرود ملی امریکا به اعتراض از سکو پایین آمد و صحنه را ترک کرد. مدالش را پس گرفتند و ایران تا مرز محرومیت پیش رفت.
بعدها مسئولان ورزشی و غیر ورزشی دیدند این حرکات نسنجیده، گل به خودی است و بعدترها هیچکس مسئولیت حرکت محبی را نپذیرفت، حتی کسانی که به او امر کرده بودند. پس در ادامه، تمام ورزشکارانی که در چنین‌موقعیتی فرار گرفتند، سرجایشان ایستادند و قاعده بازی را مراعات کردند.

پیشنهاد این دوستان به اصغر فرهادی اولین و سردستی ترین پیشنهادی است که ممکن است به ذهن یک آدم عصبانی برسد. طبعا اگر اینان مربی فوتبال بودند با اولین ناداوری تیمشان را از زمین بیرون می کشیدند. اقدامی نسنجیده که جز از سر عصبیت و خشم و بی منطقی آنی رخ نمی دهد.
دوستان عزیز! کمی تامل کنیم بد نیست. بیرون کشیدن فیلم و اعتراض فرهادی به تصمیم ترامپ، تاثیر مشخصش چیست؟ الان فکر می کنید اعتراض احتمالی فرهادی، چنان موجی ایجاد می کند که امریکا را به لرزه در می آورد و مشت محکمی بر دهان ترامپ می زند؟ ساده لوحی است اگر بگوییم بله.
طبعا ترامپ در میان هنرمندان امریکایی، مخالفان بسیار دارد که نمونه های ابراز مخالفت های علنی آنان را در رویدادهای سینمایی ماه های اخیر دیدیم. بعید می دانم مراسم اسکار امسال هم از این قاعده مستثنی باشد.

اما اتفاق بهتر چیست؟ آیا اگر ما در قلب امریکا با نماینده مان حاضر باشیم و نام کشورمان در آن نقطه دنیا با یک محصول فرهنگی به زبان بیاید بهتر نیست؟ آیا این تقابل بهتری با سیاست های غیر منطقی ترامپ نیست؟ آیا اینکه ما با یک محصول فرهنگی برجسته، که توانسته بین ۵ فیلم غیر انگلیسی زبان برتر دنیا باشد کشور خودمان را یادآوری کنیم، بهتر نیست؟ آیا این حمایت بهتری از هموطنان نیست؟ آیا اینکه به رغم دستور ترامپ، یک ایرانی با فیلمش درمیان بزرگان سینمای امریکا حضور دارد، اتفاق مهم تری نیست؟ در آن صورت آیا خود به خود سیاست های ترامپ دچار خدشه و لرزه نمی شود؟
اگر حرکات اعتراضی بی منطق و بی تاثیر را ترجیح می دهیم، پس تفاوتمان با ترامپ چیست؟ آیا جنس این پیشنهاد از جنس تفکر و دستور ترامپ نیست؟ همه می دانند که این حرکت اعتراضی به فرض آنکه انجام شود، کاملا مصرف داخلی دارد. مثلا شاید تندروهای رادیکالی مثل صاحبان این پیشنهاد را راضی کند. وگرنه بعید می دانم این اقدام برای امثال برخی روزنامه ها و سایت های همیشه دلواپس، جذاب باشد. آنها از دل همان حرکت اعتراضی چیزی بیرون میکشند که به فرهادی بتازند یا او را منتسب به جایی و چیزی کنند‌. مثلا اینکه او چون می دانسته که جایزه نمی برد، خواسته که از چنین فضایی سوءاستفاده کند و از این نمد برای خود کلاهی ببافد!

و اما بهترین اتفاق چیست؟ به هرحال برخی شانس فروشنده را برای دریافت اسکار زیاد نمی دانند ولی من فکر می کنم این فیلم اتفاقا شانس بالایی دارد. ولی در بدترین حالت، در میان‌پنج کاندیدا، همان بیست درصد شانس فرهادی می تواند بهانه خوبی باشد برای آنکه فکر کنیم اگر این اتفاق بیفتد چه موقعیت بی نظیری است. موقعیتی طلایی برای آنکه یک بار دیگر فرهادی، صلح طلبی و تمدن و فرهنگ ایرانی را به رخ بکشد و از یک تریبون به شدت پرمخاطب جهانی، ایران را در قلب فرهنگی امریکا سربلند کند.
من به خاطر همان شانس حداقل بیست درصد، ترجیح می دهم فرهادی را در میان بزرگان سینمای جهان، حاضر ببینم.

منبع: خبرآنلاین ۷ بهمن ۹۵

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظرات شما

  1. نيره داورى
    ۷, بهمن, ۱۳۹۵ ۴:۲۱ ب٫ظ

    اصلا با این پیشنهاد موافق نیستم.
    حتما جایزه اش را دریافت کند. تا یک ملت خوشحال بشود.

  2. ناشناس
    ۷, بهمن, ۱۳۹۵ ۶:۳۵ ب٫ظ

    بادرودسپاس ازهنرمندان سرزمینم افتخارآفرینی ایشان راهرگز باچنین پیشنهاد های مغرضانه ای تمام این سالها ماملت بخت برگشته رابهقهقراه برده مخالفم آرزوی پیروزی دارم

  3. جلیل
    ۷, بهمن, ۱۳۹۵ ۷:۲۰ ب٫ظ

    بااین پیشنهاد موافقم اسکار یک جایزه سیاسی است هرچند احتمال دادن جایزه مجدد به فرهادی خیلی کم است به ویژه که اسکار امسال از مهمانان جدید کاخ سفید خط خواهد گرفت

  4. محمود
    ۷, بهمن, ۱۳۹۵ ۱۱:۴۷ ب٫ظ

    این پیشنهاد دامی است که ریسمان آن در دست حاسدان واشخاصی است که تا دیروز تمامی تلاش خودرا بکاربردند که “فروشنده ” به عنوان نماینده شایسته سینمای ایران به اسکارنرود و کارگردان شایسته و فرهیخته سینمای ایران را به رگبار انواع برچسب و اتهام سیاسی و وطن فروشی و نقدهای سطحی نگر و عوام فریب (” نگران سینما”هستیم) بستند تا اورا زمین گیر کنند . اگردر عرصه سینمای جهان حاضر نشویم و از حقوق صاحب اثر دفاع نشود ، مصداق آنستکه که، اگر مصدق تحت تاثیرساز های مخالفانش برای دفاع از حقوق ملت ایران در عرصه جهانی ظاهر نمی شد امروز روزی را بنام ” ملی کردن صنعت نفت ایران” نداشتیم که در تاریخ معاصر خود به آن افتخار کنیم .

  5. آریا مهربان
    ۸, بهمن, ۱۳۹۵ ۱:۰۴ ق٫ظ

    این قبیل پشنهاد های «رادیکال» از سوی دلواپسهاست همانها که در زمان ساخته شدن فیلم درباره الی قدرت اجرایی را در دست داشتند و آدم اینها در مقام معاونت سینمایی وزارت ارشاد، می خواست جلوی ادامه کار ساخته شدن در باره الی را بگیرد تنها به این دلیل که فرهادی در یک سخنرانی اظهار امیدواری کرده بود که یکی دو سینما گری که در ایران یا خارج ایران هستند دوباره امکان فیلم ساختن را پیدا بکنند. اینها برای جایزه اسکاری که احتمال داده می شد به درباره الی داده شود(که داده شد) براق شده بودند که فرهادی باید به عنوان اعتراض به عملکرد آمریکا در کجا و کجا، جایزه را نپذیرد و در این مورد مارلوبراندو را مثال می زدند که به خاطر بد رفتای آمریکا با سرخپوستان این کار را کرده بود. به هرحال این توصیه آنها به آقای فرهادی هم مثل مواضعشان در ضدیت با برجام است که حتی رهبر نظام به هرحال موافقت خودش را با پذیرفته شدن آن البته با یاد آوری هایی اعلام کرده بود. نظر نویسنده این مقاله در مورد رفتن فرهادی برای شرکت در مراسم اسکار درست است،، خصوصا که اعتراض را به هر حال ترانه علیدوستی کرده است.

نظر شما


آخرین ها