۱٫ “ابد و یک روز” عالیست. قصه فوق العاده، بازی های چشمگیر و درخشان، کارگردانی هوشمندانه. بازی ها جملگی خوب است اما پیمان معادی و نوید محمدزاده بی نظیرند. پریناز ایزدیاز هم فراتر از انتظار است. فیلم گرچه همچون بسیاری فیلم های دیگر به نمایش نکبت و پلشتی در زندگی برخی خانواده های طبقه فرودست می پردازد اما پرداخت درست و نزدیک شدن به اندازه به شخصیت ها، آنها را قابل باور می کند. روستایی که با ساخت فیلم کوتاه به سینمای بلند راه یافته، یک پدیده است. نماینده ای از نسل تازه سینماگران ایرانی. ۴ ستاره از ۵
۲٫ فیلم فرزاد موتمن، “آخرین بار کی سحر را دیدی” یک فیلم پلیسی قابل قبول در اندازه های سینمای ایران است. نکته انحرافی درست طراحی شده، گره افکنی تقریبا به موقع اتفاق می افتد و از نیمه فیلم ماجرایی تازه به فیلم اضافه می شود که همان ماجرای اصلی است. نشانه گذاری ها برای برداشت نهایی هم قابل فهم است و به کار می آید. فصل گره گشایی طبق معمول و مطابق الگوی پوارو، در کلام اتفاق می افتد و با نصیحت گل درشت پلیس به مجرم تمام می شود.
ریتم فیلم برای یک قیلم پلیسی کند است و به نظر می رسد اطلاعات می توانست بهتر توزیع شود و سرعت رخ دادن اتفاقات بیشتر شود. ۲٫۵ ستاره از ۵
۳٫ “نفس” بعد از فیلم متوسط و مظلوم “شیار ۱۴۳” برای نرگس آبیار گامی به جلوست. از آن جهت مظلوم که فرصت طلبان با مقدس کردن آن فیلم، اجازه نقد شدن به آن ندادند و آن را از نقد و رخ نمودن اشکالاتش محروم کردند.
نفس اما در ساختار و شیوه روایت متفاوت از فیلم قبلی است. فیلم آم قدر به کودکی یک کودک نزدیک می شود که در سینمای ایران بی سابقه است. واقع نمایی موفق با جزییات زیاد و دقت بسیار، فضا سازی درست و استفاده به جا و موثر از انیمیشن از جمله امتیازات “نفس” به شمار می آید.
اما نکته مهم آن است که با این قصه و شکل روایت، فیلم منحنی مشخصی برای رسیدن به یک پایان بندی درست طی نمی کند. همه چیز در یک خط صاف در جریان است و نقل مقطعی از خاطرات یک کودک که با منطق تاریخی جلو می رود، مایان ناپذیر جلوه می کند. شاید فیلم “نفس” با منطق داستانی فعلی جز با این پایان بندی -به گمان من تحمیلی- هرگز پایان نمی یافت. ۳ ستاره از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- «شبگرد» فرزاد موتمن اکران میشود
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد