۱٫ “کفش هایم کو؟” بی تردید از فیلم پنجاه قدم آخر، جلوتر است. نظم و تمرکز بیشتری دارد و تلاش می کند داستان منسجمی را تعریف کند. فیلم حول رضا کیانیان می چرخد که نقش یک بیمار آلزایمری بی تاب و آشفته را بازی می کند. تلاش برای نشان دادن وضعیت یک بیمار و حال و روز خانواده اش در مواجهه با او از سوی پوراحمد فی نفسه قابل احترام است ولی فیلم انرژی لازم برای تبدیل به یک اثر درخشان را ندارد و با خرده داستان های بی اثر و گاه غیر لازم که اتفاقا پرداخت درستی هم ندارند، تلاش هایش را زایل می کند. کیانیان تلاش فراوانی برای اجرای درست نقش دارد ولی پوراحمد در مجموع نتوانسته لحظات تاثیرگذاری از این موقعیت دشوار، خلق کند و بیشتر مسحور آن نکته جذاب شده که؛ آخرین چیزی که یک بیمار آلزایمری فراموش می کند، شعر و موسیقی است.
“کفش هایم کو؟” فیلم بدی نیست ولی کارنامه فیلمسازانی چون پوراحمد، نقاط اوج دیگری دارد که خواسته یا ناخواسته توقع را از آنها بالاتر نگه می دارد.۲ ستاره از ۵٫
۲”گیتا” به لطف بازی خوب مریلا زارعی، به یک فیلم اول قابل قبول برای کارگردانش بدل شده است. فیلم در حد نمایش خامدستانه یک موقعیت باقی می ماند و همه چیز در خدمت آن است که مقدمات رسیدن به سکانس پایانی- مواجهه دو مادر- فراهم شود. جز کاراکتر مریلا زارعی و تا حدی سارا بهرامی سایر شخصیت ها، تخت و کم جان از آب درآمده اند و تنها مادر است که می شود به او نزدیک شد و احساس همدلی کرد. بازی حسی مریلا زارعی که لحظه را می شناسد و خوب درمی آورد و بازی سارا بهرامی که حالا دیگر می تواند بازیگر قابل اعتنایی در سینما هم باشد، موجب شده سکانس پایانی “گیتا” تاثیرگذار باشد و فیلم را بالا بکشد. ۲ ستاره از ۵
۳٫ به گمانم هیات انتخاب باید بابت انتخاب فیلم هایی چون “آب نبات چوبی” پاسخگو باشد. فیلمی تا این حد ضعیف و آماتوری در بخش مسابقه جشنواره فجر چه می کند؟ فیلمساز حتی از تعریف کردن ساده یک داستان معمولی و تکراری عاجز است. چنین “چیز” هایی که هنوز به سینما تبدیل نشده اند، جز ضایع کردن وقت و ذهن مخاطب چه ثمری دارند؟ بازیگرانی که بدترین کارهای کارنامه شان را رقم زده اند و یک بازی خیلی بد دیگر از سحر قریشی که افق های تازه ای را در بد بازی کردن در سینمای ایران باز کرده است. باید از حضور رضا عطاران در چنین فیلمی ابراز تعجب کرد. حیف از او.
جمله اولی که روی پرده می آید جالب ترین نکته فیلم است: “به استحضار می رساند برای دو بازیگر خانم فیلم از کلاه گیس استفاده شده است”. همین ادب و صداقت کمیاب، نیم ستاره می ارزد! نیم ستاره از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور