
صادق زیباکلام، فیلم «ماجرای نیمروز» را یک کار کاملا دولتی دانست که تنها فضای اکشن جذابی برای کودکان دارد و هیچ درک و اندیشهای به مخاطب درباره آن دوره تاریخی نمیدهد.
به گزارش سینماسینما، صادق زیبا کلام، فعال سیاسی و استاد دانشگاه کلیپی از گفتوگو خود با علی معلم درباره فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» را در اینستاگرامش منتشر کرد و انتقاداتی را نسبت به این فیلم مطرح کرد.
او در توضیح این موضوع نوشت: «در بهمن سال گذشته و در جریان برگزاری سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر، بنده به دیدن فیلم «ماجرای نیمروز» دعوت شدم. دعوتکنندگان توضیح دادند که قرار است بعد از اکران فیلم با تهیهکننده آن گفتوگویی داشته باشم. به بنده توضیح دادند که فیلم پیرامون حوادث مربوط به ترورهای سازمان مجاهدین خلق در خرداد ۶۰ است. از آنجاکه موضوع به کار من مربوط میشد و مدتی قبل از آن بنده فیلم «سیانور» را دیده بودم و سپس پیرامون آن با تهیهکننده و کارگردان آن آقای بهروز شعیبی گفتوگوی مفصلی کردیم که در «روزنامه ایران» در بهمن چاپ شد. لذا تهیهکنندگان «ماجرای نیمروز» میخواستند مشابه همان برنامه را داشته باشند.
بنده فیلم را دیدم و به نظرم یک کار کاملاً دولتی آمد. به ابعاد هنری، سینمایی آن نمیپردازم چون اهلیتی در این حوزه ندارم. به نظرم فیلم بدون سوژه و بدون داستانی منسجم بود که صرفاً توسط یکسری سکانسهای بیارتباط با یکدیگر سرهم شده بود؛ و البته سرشار از اکشنهایی که برای پسربچههای ۱۳،۱۰ ساله میتوانست هیجانانگیز باشد. قطعاً «ماجرای نیمروز» واجد ارزشهای هنری برجستهای بوده که بهترین فیلم جشنواره فجر شناخته شد و کلی سیمرغ بلورین به آن تعلق گرفت. اینکه بنده آن ارزشها راندیدم قطعاً بازمیگردد به کمعمق بودن دانش سینماییام.
آنچه به بنده بیشتر ارتباط پیدا میکرد جنبههای تاریخی «ماجرای نیمروز» بود. در اینجا دیگر محکمتر میتوانم اظهارنظر بنمایم. فیلمهایی که بر اساس رویدادهای تاریخی، سیاسی ساخته میشوند علیالقاعده قراراست که به مخاطب آگاهی پیرامون موضوع منتقل نمایند. ماجرای نیمروز کوچکترین علم و آگاهی نه از مجاهدین به بیننده انتقال میدهد، نه از انگیزه، اسباب و علل و چرایی درگیر شدن آنها با رهبری انقلاب، نه از پیشینه اجتماعی آنها، نه از عقبه تاریخیشان، نه از مناسبات میان آنها با سایر انقلابیون در سالهای قبل از انقلاب و نه هیچ آگاهی و معلومات دیگری. البته باز جای شکرش باقی است که حسب معمول که هر امر ناخوشایندی که از فردای انقلاب در ایران اتفاق افتاده به آمریکا، صهیونیستها و سفارت انگلستان نسبت داده میشود، در این فیلم حداقل پای استکبار جهانی بهمیان نیامده است.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- بیستمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر برگزار شد؛ اهدای تقدیرنامه عالی یونسکو به نصیریان
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ماجرای نیمروز» با صدای سجاد افشاریان
- تابناک :مرد پشت صحنه «ماجرای نیمروز» و «شبی که ماه کامل شد» کیست؟
- بازگشت سیاسی تختی/ گفتوگوی احمد غلامی و صادق زیباکلام درباره سیاست در فیلم «غلامرضا تختی»
- رویای محمود رضوی برای سهگانه «ماجرای نیمروز» بر باد رفت
- تجلیل از علی رفیعی به پاس یک عمر فعالیت هنری در جشن حافظ
- سلبریتی؛ کار واقعی، کار نمادین
- مهدویان به سراغ ژانر محبوبش میرود/ «ماجرای نیمروز۲» ساخته میشود
- سرقت از خانه «علی معلم»
- گزارش تصویری از پنجمین روز سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر
- حاتمیکیا و مهدویان با «بادیگارد» و «ماجرای نیمروز» آخر هفته در تلویزیون
- «ماجرای نیمروز» را پنجشنبه از شبکه چهار ببینید
- تدارک تلویزیون برای نوروز/ نمایش ۱۳۳ فیلم سینمایی در تعطیلات
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





