تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۶/۰۹ - ۱۷:۳۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 160633

سینماسینما، محمد حقیقت: اگرچه هفتادوهشتمین دوره جشنواره ونیز از فردا رسما در جزیره لیدو آغاز به کار می‌کند، اما عده ای از منتقدین از امروز سه شنبه ۳۱ ماه آگوست به جشنواره رسیده اند.

تعدادی فیلم هم به شکل پیش نمایش به نمایش در می آید ازجمله فیلمی درباره کووید ۱۹ با عنوان «سینما و کووید ۱۹» در سانسی ویژه ساعت شش ونیم بعداز ظهر به نمایش در می آید و در ساعت نه شب هم یک فیلم کلاسیک ایتالیایی از نینو مونفردی با نام «مرسی دریافت شد» نمایش داده خواهد شد. اما از فردا چهارشنبه اول سپتامبر، از ساعت چهار بعدازظهر برای منتقدین، بخش افق ها، با فیلم فرانسوی «قول ها» با بازی ایزابل هوپر آغاز به کار می‌کند. در مراسم رسمی افتتاحیه جشنواره فیلم «مادران موازی» ساخته پدرو آلمادوار از اسپانیا، بخش مسابقه کار خود را شروع خواهد کرد.

جشنواره ونیز جزو معدود جشنواره های جهان بود که در سال گذشته علیرغم همه مشکلات ناشی از کرونا توانست به شکل فیزیکی برگزار شود. اگرچه جمعیت چندانی در آن حضور نیافته بودند. باتوجه به اینکه همچون جشنواره کن امسال، همه علاقه‌مندان شرکت در جشنواره باید از قبلا بلیط های خود را از طریق سایت جشنواره رزرو کنند و پس از دریافت آن، با داشتن کارت واکسن به سالن‌ها راه یابند، به نظر می آید امسال جمعیت بسیاری به ونیز خواهند رفت چون از یک روز مانده به شروع جشنواره، بسیاری از سانس ها پر شده است و چه بسا نتوان همه فیلم‌های مورد علاقه را دید! در مورد حضور سینمای ایران تنها یک فیلم «زالاوا» اثر اول ارسلان امیری که دربخش هفته منتقدین پذیرفته شده، وجود دارد اما جدا از این، دو فیلمساز زن ایرانی که در آمریکا فعال هستند فیلم‌هایشان در برنامه امسال ونیز قرار دارند. در بخش مسابقه «مونالیزا و ماه خونین» سومین فیلم آنا لیلی امیرپور با سوژه ویژه ای که دارد می‌تواند نظرها را به خود جلب کند. وی قبلا هم با فیلم «دسته بد» در سال ۲۰۱۶ در بخش مسابقه همین فستیوال شرکت کرده بود. این فیلم آخری، داستانش در نیواورلئان آمریکا می‌گذرد و حکایت زن جوانی است که از یک بیمارستان روانی فرارکرده. او که قادر به انجام کارهای ویژه ای است، با دردسرهایی روبرو می‌شود.

فیلم دیگر «سرزمین رویاها» ساخته مشترک خانم شیرین نشاط و شجاع آذری است که این هم باید اثری ویژه باشد که به آمریکای امروز و مسئله مهاجران از دید خاص می‌پردازد. فیلمنامه این فیلم که ایزابلا روسلینی هم بازی کرده و حال و هوای کمی رویاگونه و ‌خارج از معمول دارد،  با همکاری ژان کلود کریر نوشته شده است. این اثر در بخش افق‌ها – متمم  که غیر مسابقه ای است قرار دارد.

امسال آقای آلبرتو باربرا مدیر جشنواره این بخش را به بخش مسابقه ای افق‌ها، اضافه کرده که تقریبا معادل کن پرمیر است که تییری فرمو به جشنواره کن امسال اضافه کرده بود.

دیگر حضور ایران در ونیز امسال، داوری شهرام مکری در بخش افق هاست.  این فیلمساز صاحب سبک و بسیار مستعد، قبلا در همین بخش فیلم فوق‌العاده «ماهی وگربه» را داشت که موفق به دریافت جایزه نیز شد و سال گذشته نیز فیلم «جنایت بی دقت» در بخش افق‌ها توجه ها را جلب کرده بود. اما دربخش مسابقه باید منتظر کشف فیلم‌های کارگردانان کمتر شناخته شده از یک سو و فیلمشهای مهم ازسوی کارگردانان شناخته شده مثل جین کامپیون، پائولو سورنتینو، و غیره باشیم.

چه کسی موفق می‌شود شیرطلا را شکار کند و به سوی اسکار سال آینده بشتابد، خواهیم دید. جدا از نمایش فیلم‌ها، جلساتی درذطی جشنواره ونیز برپا خواهد شد از جمله پنل بین اللملی روی وضعیت افغانستان و سینما و هنرمندان آنذکه قرار است خانم صحرا کریمی فیلمساز زن افغانی در چهارم سپتامبر در آن شرکت کند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها