سینماسینما، سام بهشتی – ساختار مهمترین رٌکن در ستون اصلی یک نمایش است، عمدهترین مشکلات در حوزه آثار نمایشی این است که این عنصر مهم اغلب نادیده گرفته می شود و کمتر کارگردانی پیدا می شود که در شیوه روایت قصه از ساختار منسجم و اصولی بهره بگیرد، در کنار متن و قصه که نویسنده آن را به نگارش در آورده، هنر کارگردان در این است که بتواند با طراحی میزانسن های اصولی بهره گرفتن از دکور که در خدمت روایت قصه اش باشد، کار خود را پیش ببرد و این قاعده در اغلب آثاری که در تماشاخانه های این شهر روی صحنه می رود رعایت نمی شود.
به گزارش سینماسینما، سمانه زندی نژاد کارگردان جوان حوزه تئاتر در اثر تازه اش به سراغ متنی از فلوریان زلر، نمایش نامه نویس فرانسوی رفته و با جدیت تمام یکی از نمایش نامه های سخت این نویسنده را انتخاب کرده است، نمایشنامه نویسی که در ایران کمتر شناخته شده و اتمسفر مردانه در آثارش حرف اول می زند و این که یک کارگردان زن بخواهد، قصه #اگر_بمیری را روایت کند، ترکیب اعجاب انگیری خواهد شد و این ماجرا را تماشایی تر خواهد کرد، هوشمندی کارگردان در انتخاب بازیگرانی است که با مختصات کاراکترهای نمایش همخوانی عجیبی دارد، این نمایشنامه زلر جهانی زنانه دارد و بار دراماتیک را هیجان انگیز تر می کند، ما قرار است خیانتِ حاصل از عشقی را ببینیم که ناخواسته پیش آمده و شخصیت مرد گرفتار عشقی ناخواسته و تمیز شده که به به شدت برآیندی از حال و روز جامعه است و حرف روز است و این که یک نویسنده مرد این حالات را بخواهد ترسیم کند و کارگردان زن بخواهد به سبک سیاق خود این قصه را روایت کند، این نمایش را دیدنی می کند، کار سختی پیش رو کارگردان برای شیوه روایت قصه اش وجود دارد و روی لبه تیغ راه خواهد رفت، برای این قصه ملتهب اگر قهرمان قصه اش را درست انتخاب نمی کرد، شخصیت اصلی آن به کاریکاتوری ناخواسته تبدیل می شد، اما با درایت و هوشمندی و انتخاب درست بازیگران اش از این کلیشه رهایی پیدا می کند و قصه اش را جوندار و قرص محکم و با چفت و بست های منطقی و اصولی بیان می کند.
#الهام_کردا ایفاگر نقش اصلی این متن سخت است و نقش زنی را ایفا می کند که مورد خیانتی عاشقانه قرار گرفته و با فراز و فرودهایی که در نقش اش وجود دارد، یکه تازی می کند و نبض شخصیت را در دستان اش می گیرد و هدایت می کند، بدون هیچ تعارفی می توان گفت که نقش او به لحاظ تکنیکی به شدت دشوار است و او در مقام بازیگر به جد از عهده نقش بیرون آمده، او این روزها به یکی از بازیگران صاحب سبک در حوزه تئاتر تبدیل شده و نقشی که به او سپرده می شود را با توجه به تجربیات و توانایی هایی اش خرد می کند و از نو می سازد و به جای این که بازی کند، نقش را زندگی می کند، کاری که اغلب بازیگران ما نمی کنند و همانند کارمندی که وظیفه دارد، روی صحنه حاضر می شوند و دیالوگ ها را می گویند و می روند، همین وجه تمایز است که بازیگری همانند او را از دیگران جدا می کند.
در کنار او، رضا بهبودی به عنوان پارنترش، بار دیگر حضوری متفاوت و درخشانی روی صحنه دارد، بازیگری که به واسطه سال ها حضور بر صحنه تئاتر، می داند که باید چه کند که اسیر کلیشه نشود، طی دوماه گذشته او در هر نقشی که به او سپرده شده در حوزه تئاتر با توجه به مقتضات کاراکترها، از تکنیک های مختلفی در بازیگری بهره گرفته است.
در نمایش #اگر_بمیری، دکور شخصیت عجیبی دارد و هم پای نقش هایی که بازیگران ایفا می کنند، دکور تاثیر بسزایی در شیوه روایت دارد و دکور هوشمندانه ای که طراحی شده است، مخاطب را میخ کوب می کند.
حضور #ستاره_پسیانی هم به عنوان بازیگر در این اثر به شدت متفاوت است، حضوری کم اما به شدت جدی، نقشی که شناسنامه دارد و پسیانی بر اساس توانایی هایش، آن را مال خود کرده است.
این نمایش اولین اثری بود که از سمانه زندی نژاد به تماشا نشستم و خوشحالم که هنوز کارگردانانی در این جغرافیا وجود دارند که هنر تئاتر را برای خودش می خواهند و در پی حواشی آن نیستند و اثری منسجم و تکنیکی و پر از لحظه های ناب را روی صحنه می برند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- «دیدارو» در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد؛ تماشای تئاتر به شیوه واقعیت مجازی به حقیقت پیوست
- بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به تعویق افتاد
- رقابت ۷ نمایش خیابانی کودک و نوجوان در جشنواره بیست و هفتم
- نگاهی به نمایش «شاعر» / در ستایش دل آگاهی و نکوهشِ کژرفتاری
- آثار حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر اعلام شد
- درک درستِ یک متن دشوار/ نگاهی به نمایش «هیچ کس جیمی نمیشه»
- جهل و جبر/ نگاهی به نمایش «اون و اراذل کوچه پشتی یا از پیراهن دموکراسی خون میچکد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد





