مسعود کیمیایی در شب تقدیر از برگزیدگان جشنواره «کارگاه آزاد فیلم» به هنرجویان خود و فیلمسازان توصیه کرد که فیلم کمدی مبتذل نسازند.
به گزارش سینماسینما ،اختتامیه هفتمین جشنواره کارگاه آزاد فیلم که اولین دوره سراسری خود را پشت سر گذاشت، شامگاه چهارشنبه ۱۳ اسفند با معرفی برگزیدگان و تجلیل از فریماه فرجامی، بهروز افخمی و چند فعال فرهنگی و دستاندرکاران رسانهها برگزار شد.
در این مراسم مسعود کیمیایی که مدیریت کارگاه آزاد فیلم را بر عهده دارد، در سخنانی با تاکید بر اینکه فیلم کمدی نسازید، اظهار کرد: تنها چیزی که آرزو و آینده من است، آیندهای که چیزی از آن نمانده، این است که کارگاه آزاد فیلم با هنرجویان خوبش فیلم خوب و اجتماعی بسازد.
این فیلمساز خطاب به حاضران گفت: فیلم اجتماعی بسازید. فیلم کمدی نسازید. برای خندیدن وقت بسیار است. هر کمکی که هست، کارگاه آزاد فیلم تا جایی که دستش میرسد، به شما میکند. این مدرسه، مدرسهی شماست. فیلم بسازید.
در ادامه این مراسم که به تقدیر از فریماه فرجامی و بهروز افخمی اختصاص داشت، اعلام شد که فریماه فرجامی احوال خوشی نداشت و نتوانست در این مراسم حضور پیدا کند و در ادامه با اهدای لوح تقدیر، از بهروز افخمی قدردانی شد.
مسعود کیمیایی پس از اعطای لوح تقدیر افخمی که با دستخط خودش آن را نوشته بود، درباره این فیلمساز گفت: افخمی را خیلی دوست دارم؛ چون شجاع و جسور است و مهمتر اینکه هر کاری که دلش بخواهد، میکند.
کارگردان «قیصر» و «گوزنها» در ادامه با اشاره به حرفهای قبلی خود گفت: گفته خودم را تصحیح میکنم، گفتم فیلم کمدی نسازید اما وقتی فیلم داریوش مهرجویی را یادم آمد فهمیدم میشود فیلم کمدی خوب ساخت، پس کمدی بسازید اما کمدی مبتذل نسازید.
بهروز افخمی نیز پس از دریافت لوح تقدیرش گفت: این بهترین هدیهای است که تا به حال گرفتهام؛ زیرا من در نوجوانی که فیلمهای کیمیایی را میدیدم، هرگز به خواب هم نمیدیدم که روزی مسعود کیمیایی برایم بزرگداشت بگیرد. همینطور به خواب هم نمیدیدم که با نعمت حقیقی همکاری کنم و او برایم فیلمبرداری کند اما هر چیز را که آرزو کنیم، برایمان اتفاق میافتد.
در بخش دیگری از این مراسم، از حامد ابراهیمپور – شاعر و مدرس سینما – و علیرضا بهرامی – شاعر و مستندساز – که در آثار و فعالیتهایشان ارجاعات و توجههایی به فیلمهای مسعود کیمیایی داشتهاند، با حضور مسعود کیمیایی، بهروز افخمی و جواد طوسی بر صحنه، تقدیر شد.
عباس کریمی عباسی که قبل از تجلیل از بهرامی و ابراهیمپور پشت تریبون قرار گرفت، بهعنوان مدیر روابط عمومی و ارتباط با رسانههای هفتمین جشنواره کارگاه آزاد فیلم، گفت: علیرضا بهرامی علاوه بر فعالیت ادبی و رسانهای، ۱۲ سال پیش فیلم مشترکی ساخته است با نام “هشتصدقدم در لالهزار”، با حضور و روایت آقای کیمیایی، حامد ابراهیمپور هم در ۱۲ کتاب شعری که منتشر کرده، علاوه بر ایجاد پیوند بین ادبیات و سینمای ایران و جهان، ارجاعهای مشخصی به آثار و شخصیتهای سینمایی داشته است.
در این مراسم همچنین حسین حیدریپور – دبیر جشنواره – در سخنانی گفت: هفتمین دوره جشنواره کارگاه آزاد فیلم که از سال ۸۵ کار خود را با همت مسعود کیمیایی به طور کاملا مستقل آغاز کرده است، میزبان ۳۰۰ اثر داخلی و ۱۴۰ اثر خارجی بود که از این میان ۹۷ فیلم در بخش مسابقه شرکت داشتند. این جشنواره بدون یک ریال دولتی برگزار شده و امیدواریم بهزودی صاحب دبیرخانه دائمی شود؛ تا هر ساله برگزارش کنیم.
در ادامه این مراسم، برگزیدگان بخشهای مختلف این جشنواره توسط سامان سالور به شرح زیر اعلام شدند:
بخش مستند:
جایزه بهترین دستاورد فنی: عماد حسینی برای فیلم خانیآباد
جایزه بهترین تحقیق پژوهش: سید حمید میرحسینی برای حرکت در سکوت (دیپلم افتخار) و سید علی شیدایی برای فیلم لاله شو (تندیس) .
بهترین کارگردانی:
حبیب باوی ساجد برای لالایی جنگ
جایزه بهترین فیلم:
محمد سنگوری برای برادران زمین
در بخش جایزه صلح تندیس و دیپلم افتخار جشنواره به سالم صلواتی برای ساخت فیلم بادبادکهای بیباد اهدا شد.
در بخش بین الملل فیلمهای سورتمه از کشور ایتالیا و دره نهنگها از ایسلند شایسته تقدیر دانسته شدند.
بخش داستانی:
جایزه دستاورد فنی: سودابه کامرانی برای فیلم انعکاس سیاه (دیپلم افتخار) و امین اشرفی برای فیلم مهرآباد جنوبی (تندیس)
جایزه بهترین فیلمنامه:
حمیدرضا بابابیگی برای جیبهای بارانیات را بگرد
جایزه بهترین بازیگر زن:
کتانه افشار نژاد برای فیلم گاهی نیستی (دیپلم افتخار) و ژیلا شاهی برای بازی در فیلم باغ بیبرگی (تندیس)
جایزه بهترین بازیگر مرد به حامد شیخی برای بازی در دو فیلم سراب و فرزندان اعدام
جایزه بهترین کارگردانی:
رضا فهیمی برای کودکان ابری و شهرزاد دادگر برای ۵۰۰ مثقال طلا (هر دو دیپلم افتخار) و بابک قائمی برای فیلم جیبهای بارانیات را بگرد (تندیس)
جایزه ویژه هیات داوران نیز به دو فیلم زیستن مرغ مقلد و فیلم من قدیمی هستم اهدا شد.
برگزیدگان، لوح و تندیسهای خود را از مسعود کیمیایی، بهروز افخمی و فرزاد مؤتمن دریافت کردند.
در بخش تقدیر از اهالی رسانه نیز از روزنامهنگاران و خبرنگارانی که در انتشار اخبار این جشنواره فعال بودند، با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد. در بخش رسانهها، خبرگزاری مهر و روزنامه «هنرمند» تقدیر شدند.
در پایان این مراسم نیز اعلام شد که از چند فیلمساز (بابک قائمی، شهرزاد دادگر، عادل تبریزی و ایران انتظاری) با در اختیار گذاشتن تجهیزات تولید برای ساخت فیلم بعدیشان قدردانی خواهد شد.
به گزارش ایسنا، در این مراسم که با تاخیر حدود دو ساعته برگزار شد، سینماگران و مدیران دیگری چون حسین مسافر آستانه، منصور لشکری قوچانی، سعید داخ و ساسان سالور حضور داشتند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی







