قطع پخش تبلیغات تلویزیونی یک فیلم، نبود روال مشخص در پخش تیزر تبلیغاتی فیلمهای سینمایی، حمایت بیشتر از برخی فیلمها، تاثیر بیشتر فضای مجازی بر دیده شدن یک فیلم، درخواست حمایت بیشتر از تنها فیلم کودک و نوجوان نوروزی سینماها در ایام نوروز و … دغدغههای نوروزی دستاندرکاران سینماست.
به گزارش سینماسینما، در نوروز سال۹۷ بر پرده سینمای ایران ۷ فیلم سینمایی به نمایش گذاشته شد که از این بین ۳ فیلم در ژانر کمدی، ۳ فیلم در ژانر اجتماعی و یک انیمیشن سینمایی برای گروه سنی کودکان و نوجوانان حضور دارند.
آثاری که در جدول اکران نوروزی سینماها قرار گرفتند، از ۲۳ اسفند ماه روی پرده سینماها رفتند و نمایش خود را آغاز کردند اما به گفته برخی تهیه کنندگان و پخش کنندگان سینمایی، هر ساله فیلمهای سینمایی نوروزی مقداری زمان میبرد تا جا بیافتند و بین مردم شناخته شوند و در نهایت بتوانند مخاطب خود را جذب کنند، در این راه پخش تیزرهای تلویزیونی، تبلیغات مجازی، محیطی و شهری در دیده شدن و آگاه سازی مردم بسیار موثر است.
در این گزارش طی گفتوگویی با برخی از پخش کنندگان و تهیه کنندگان فیلمهای نوروزی، از ارزیابی وضعیت گیشه نوروزی سینما و همچنین پخش تیزرهای تلویزیونی این فیلمها پرسیده ایم که در ادامه می خوانید:
همایون امکانیان _پخش نیکان فیلم_ که پخش فیلم سینمایی «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی و تهیه کنندگی محمد حسین قاسمی را بر عهده دارد با تاکید بر اینکه تبلیغات مجازی برای فیلمها تاثیر زیادی بر جذب مخاطب دارد، بیان کرد: فیلمها در ایام تعطیلات نوروز باید جا بیافتند. اکنون بیشترین چیزی که باعث جذب مخاطب و اطلاع رسانی مناسب میشود، تبلیغات مجازی است و ما هم برای تبلیغات مجازی این فیلم انرژی زیادی گذاشتیم به نحوی که هربار به صفحات مجازی سر بزنید از این فیلم تیزرها و عکسهای جدیدی برای مخاطب رونمایی میشود تا جذابیت آن بیشتر باشد.
او اضافه کرد: باتوجه به اینکه هرم جمعیتی کشور ما جوان است، تبلیغات مجازی از تبلیغات تلویزیونی تاثیر بیشتری خواهد داشت و هدف اصلی فیلمهای سینمایی که جذب جوانان به سینما است از طریق فضای مجازی بهتر عمل میکند. در سینما نمونههایی از فیلمهایی داشتیم که اصلا تیزرهای تلویزیونی نداشتند و فقط با تبلیغات مجازی توانستند فروش خوبی داشته باشند و در نهایت تبلیغات شهری و محیطی و بنرها زمینهای است برای تبلیغات مجازی و ازاین طریق مسیر آگاهسازی، اطلاع رسانی و جذب مخاطب تکمیل میشود.
امکانیان با بیان اینکه در پایان فروردینماه این امکان ایجاد میشود که میزان فروش را با سال گذشته مقایسه کنیم، گفت: فروش گیشه سینما تاکنون مناسب بوده است ولی برای نتیجه گیری نهایی باید تا پایان ماه صبر کنیم تا ببینیم میزان فروشها چطور بوده است و برای اینکه فیلمی بتواند با هزینه ساخت متوسط یک و نیم تا ۲ میلیارد تومان از طریق فروش به حداقل سود برسد باید بالای شش میلیارد تومان فروش کند و در غیر این صورت اکران فیلم هیچ توجیه اقتصادی ندارد.
سپس فیاض پارسیان که پخش فیلم سینمایی «لاتاری» به کارگردانی محمد حسین مهدویان و تهیه کنندگی سید محمود رضوی را به عهده دارد با اشاره به اینکه “در ایام نوروز معمولا مردم بیشتر راغب هستند که فیلمهای کمدی ببیند” اظهار کرد: ما پیش از اکران این نگرانی را داشتیم که «لاتاری»یک فیلم اجتماعی است و شاید نتواند در ایام نوروز به خوبی دیده شود مخصوصا که بیشتر سینماداران در شهرستانها فیلمهای کمدی را برای نمایش ترجیح میدهند اما با این حال برای اکران فیلم «لاتاری» خیلی از سینماداران خودشان تقاضا کردند که این فیلم را در سینماهایشان نمایش دهند.
او با تاکید بر اینکه “تبلیغات تلویزیونی این فیلم دیر شروع شد و روال مشخصی هم در تبلیغات تلویزیونی فیلمها وجود ندارد” گفت: این اتفاقات باعث شده است که بعضی از مردم هنوز نمیدانند که این فیلم در سینماها اکران شده است در صورتی که حدود ۲۰۰ تیزر تبلیغاتی تلوزیونی داریم و بنا بر روالی که وجود دارد معمولا ۶۰ یا ۷۰ زیر نویس هم خواهیم داشت.
علی سرتیپی _ مدیرعامل موسسه پخش فیلمیران _ درباره اکران فیلم سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و تهیه کنندگی محمد خزایی و همچنین شرایط فروش و استقبال از این فیلم توضیح داد:و با توجه به اینکه فیلم کمدی نیست در حال شناخته شدن و جا باز کردن است و امسال هم افزایش فروش و هم گاهی افزایش مخاطب داشتیم و قطعا امسال فروردین بهتری نسبت به سال گذشته خواهیم داشت. صدا و سیما هم همکاری خوبی با ما کرده است و پخش برنامههای پر بیننده در تلویزیون به دیده شدن تیزرهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی هم کمک خوبی کرده است.
سعید خانی _ مدیر عامل دفتر پخش خانه فیلم _ و همچنین تهیه کننده فیلم سینمایی «لونه زنبور» به کارگردانی برزو نیک نژاد با اشاره به اینکه فروش چند روز پایانی هفته اول تعطیلات نوروزی نسبت به فروش هفته قبل تقریبا سه برابر شده است درباره شرایط تبلیغات تلویزیونی این فیلم، گفت: مجموعا ۴۵۰ تیزر تبلیغاتی به این فیلم اختصاص پیدا کرده است چون مسئولین صداوسیما معتقد بودند که این فیلم خانوادگی است و از ما به خوبی حمایت کردند اما الان بحث ما بیشتر سانس گرفتن در سینماها است و از آنجایی که فیلمهای دولتی بیشتر در این زمینه حمایت میشوند ما باید تلاش کنیم تا بتوانیم سانسهای بیشتری به این فیلم اختصاص پیدا کند.
حبیب اسماعیلی تهیه کننده و پخش کننده فیلم سینمایی «خرگیوش» به کارگردانی مانی باغبانی که فیلمی درژانر کمدی است، ضمن اعتراض به نحوه تبلیغات تلویزیونی فیلمهای سینمایی گفت: به این فیلم حدود ۳۱ تیزر تلویزیونی اختصاص داده شده بود و فقط هم سه یا چهار تیزر آن در یک روز پخش شد و بعد از آن بدون هیچ دلیلی تبلیغات تلوزیونی این فیلم را قطع کردند. «خرگیوش» با توجه به اینکه نه در جشنوارهای حضور داشته و نه از قبل برای آن تبلیغ شده، به نسبت دیگر فیلمهای اکران شده گمنامتر بود اما با این حال فروش نسبتا خوبی داشته است.
او همچنین درباره هزینه بالای ساخت فیلمهای سینمایی گفت: در سالهای گذشته هزینه ساخت فیلمها و همچنین دستمزدها پایینتر بود و ولی اکنون هزینه ساخت یک فیلم کمتر از ۱ و نیم میلیارد نمیشود. اکنون هم افزایش قیمت بلیتها و همچنین احداث پردیسهای سینمایی جدید باعث بالا رفتن میزان فروش و میلیاردی شدن فیلمها میشود در صورتی که افزایش مخاطبی نداشتیم.
غلامرضا فرجی _مدیر پخش و بازاریابی موسسه “بهمن سبز” _ که پخش انیمیشن سینمایی «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان و تهیهکنندگی حامد جعفری را بر عهده دارد از لزوم حمایت از این انیمیشن گفت و اضافه کرد: تبلیغات تلویزیونی به صورت منسجم برای مخاطب نشده است درحالیکه جذب مخاطب به سینما مستلزم این است که تبلیغات تلویزیونی و محیطی و مجازی بیشتر شود. ما که هنوز به آنچه خواسته ما بوده نرسیدهایم و با توجه به اینکه اکران انیمیشن متفاوت از فیلمهای سینمایی است و فضای ویژهای میطلبد باید از آن حمایت بیشتری شود و اگر تلویزیون بتواند به آن بیشتر بپردازد در نهایت به صنعت سینمای کشور کمک خواهد کرد. معمول است که بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نوبت به فیلمهای سینمایی تیزر اختصاص داده میشود اما قطعا زمان پخش تیزرها هم مهم است.
در پایان احمد مختاری از دفتر پخش «هدایت فیلم» با اشاره به میزان فروش فیلم سینمایی «فراری» به کارگردانی علیرضا داود نژاد و تهیه کنندگی جهانگیر کوثری که به نسب دیگر فیلمهای اکران شده در نوروز امسال پایینتر بوده است گفت: این فیلم سینمایی تا ۷ فروردین هیچ تیزر تلویزیونی نداشته است و قرار بود پخش تبلیغات آن از ۷ فروردین ماه آغاز شود بنابر این شاید یکی از دلایل کم بودن استقبال از این فیلم با وجود آنکه در جشنواره فیلم فجر موفقیتهایی را کسب کرد، همین باشد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد اروپاییها از بازی آمریکاییها در نقش آنها/ تصاحب فرهنگ
- مایکل مان یک فیلم آسیایی را برای اقتباس انتخاب کرد
- تجربه وحشتناک آدام درایور/ یک اشتباه مساوی با مرگ است
- «فراری» به نمایش در آمد/ آدام درایور با چشمان گریان در «ونیز»
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- مایکل چپمن، فیلمبردار «راننده تاکسی» درگذشت
- معرفی فیلمهای سینمایی آخر هفته تلویزیون
- حسن عباسی:به وقت شام در مقابل هزارپا ساخته شد/فقط فیلمهای دفاع مقدس موثرند
- محمدحسینمهدویان: دیگر فیلم سیاسی نمیسازم/ باید سینمای موردعلاقهام را نجات دهم
- پخش «به وقت شام» برای نخستین بار از تلویزیون
- نگاهی به فیلم «فراری» ساخته علیرضا داوود نژاد / چه خبر از آن بیرون
- رامبد جوان فرشته میشود و رابرت ردفورد خبرنگار/ آخر هفته با تلویزیون
- ادعای روزنامه جوان: فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» با امضای ترامپ به اسکار رفت/ چرا «به وقت شام»را نفرستادید؟
- حاتمی کیا در نشست خبری «به وقت شام» : از برخورد حاج قاسم سلیمانی با فیلمم میترسیدم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش