یکی آییننامه صدور پروانه ساخت فیلم و دیگری آییننامه صدور پروانه نمایش فیلم سینمایی و بیش از سه دهه از عمر آنها میگذرد. در آییننامه صدور پروانه ساخت، شرایط عمومی راجع به صدور پروانه ساخت ذکر شده است. هر تقاضا در شورایی مرکب از مدیران و شخصیتهای فرهنگی و سینمایی رسیدگی شده و تصمیم اکثریت اعضای این شورا معتبر و لازمالاجراست. در آییننامه صدور پروانه نمایش نیز، همین رژیم حقوقی حاکم است. برای اینکه یک فیلم سینمایی بتواند در سینماهای کشور به نمایش عمومی درآید، باید شورای پروانه نمایش برای آن پروانه صادر کند. این شورا نیز مرکب از کارشناسان و متخصصان حرفهای سینماست که یا عضو دولت یا فعال صنفی یا نهاد صنفیاند. این شورا پس از بازبینی هر فیلم متقاضی نمایش، ممکن است آن را عینا تایید کرده و برای آن پروانه نمایش صادر کند یا حسب مورد و بر اساس ضوابط مندرج در آییننامه از تهیهکننده بخواهد برای صدور پروانه نمایش اصلاحاتی در فیلم انجام دهد. فعلا در اینجا درستی و نادرستی این مقررات از حیث میزان رعایت حق آزادی بیان مورد بحث نیست. همچنین قصد ورود به جزییات این مقررات را هم نداریم. نکته مهم این است که تنها مرجع قانونی برای صدور پروانه نمایش یک فیلم، صرفا شورای پروانه نمایش است ولاغیر. طبق مقررات موجود، قانونا هیچ مقام اداری، اعم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا معاون سینمایی نمیتواند در مورد اینکه به یک فیلم پروانه نمایش داده شود یا نه، یا اینکه یک فیلم باید برای دریافت پروانه نمایش اصلاح شود یا نه، شخصا و راسا تصمیم بگیرد. چنین تصمیمی فقط در صلاحیت شورای پروانه نمایش است. قدرت و اعتبار تصمیمات شورای پروانه نمایش چنان است که اگر بعد از صدور پروانه نمایش رسما از نمایش عمومی فیلم جلوگیری شود، باید خسارات وارده پرداخت شود. آنچه تا اینجا گفته شد، سخن تازهای نیست. تمامی سینماگران و منتقدان سینمایی و روزنامهنگاران فرهنگ و هنر و حتی علاقهمندان حرفهای سینما از این رژیم حقوقی آگاهند و سالهای طولانی آن را تجربه کردهاند. با این اوصاف آقای سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که بنا به قاعده باید مانند دیگران از این مقررات قدیمی و ساده آگاهی داشته باشد و حتما دارد، در واکنش به فیلم فروشنده اصغر فرهادی سخن از «احتمال اصلاح» آن به میان آورد. چنین سخنی چه در مورد این فیلم یا هر فیلم دیگر را تا زمان ارایه فیلم به شورای پروانه نمایش، هیچ مقامی، حتی اعضای همان شورا نمیتوانند مطرح کنند. زیرا تصمیم به صدور پروانه نمایش یا پیشنهاد اصلاح، فقط در صلاحیت شورای پروانه نمایش است و رای اکثریت اعضای این شورا ملاک و مناط اعتبار تواند بود. تا زمانی که این شورا در مورد فیلمی، تصمیمی نگرفته باشد، سخن گفتن از احتمال اصلاح یک فیلم، خصوصا توسط یک مقام اجرایی در دستگاه ذیربط، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از حیث شئون حقوقی معتبر نیست. چنین بیانی میتواند بر حقوق قانونی یک اثر سینمایی تاثیر منفی داشته باشد و اوضاع متلاطم نظم حقوقی حوزه سینما و حقوق اهل این حوزه را متلاطمتر سازد. صواب آن است که فقط مرجع قانونی، یعنی شورای پروانه نمایش است که باید بعد از ارایه اثر و تقاضای ذینفع در مورد آن تصمیم بگیرد.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره بلگراد
- اصغر فرهادی: دیگر قصد فیلمسازی در ایران را ندارم
- جایگاه اول برای «اسپایدرمن»؛ ۱۰۰ فیلم برتر سونی پیکچرز به مناسبت صدسالگیاش/ «جدایی» پنجم شد
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- برگزاری هماندیشی انجمن صنفی ویاودی / شتابِ قانونگریزِ دیجیتال و تلاش برای انتظامبخشی به پلتفرمها
- اصغر فرهادی به آلپ میرود
- «شهر زیبا»ی فرهادی به آمریکای شمالی رسید
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
- رئیس آکادمی سینمای اسپانیا: فرهادی کارگردانی کاملا متفاوت، سنجیده، نوگرا و در عین حال کلاسیک است
- آکادمی فیلم اسپانیا از اصغر فرهادی تجلیل میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود