تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۲۲:۱۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 49190

مراسم تقدیر از حجت الله ایوبی رییس سابق سازمان سینمایی تحت تاثیر درگذشت علی معلم در موزه سینما برگزار شد و ایوبی درخصوص فعالیت‌هایی که در دوران مسئولیت خود انجام داده است توضیح داد.

به گزارش سینماسینما، مراسم تقدیر از حجت الله ایوبی، رییس پیشین سازمان سینمایی باحضور جمعی از اهالی سینما عصر روز دوشنبه ۲۳ اسفند در موزه سینما برگزار شد.

این مراسم تحت تاثیر خبر درگذشت ناگهانی علی معلم (منتقد و تهیه‌کننده سینما) برگزار شد.

بنابر گزارش خبرگزاری «ایسنا» از میانه‌های این مراسم که خبر درگذشت ناگهانی علی معلم (تهیه کننده سینما و منتقد) در رسانه‌ها منتشر شد، تعدادی از حاضران سالن را ترک کردند و تعدادی هم که متوجه این موضوع شدند با ناراحتی و شوکه شدن از شنیدن این خبر برنامه را دنبال کردند.

خبر درگذشت علی معلم تا انتهای مراسم اعلام نشد اما در بخش آخر پس از تقدیر از حجت‌الله ایوبی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در سخنانی گفت: «متاسفم که در میانه مراسم خبر درگذشت همکار و دوست عزیزمان علی معلم را شنیدیم اما من به احترام جمعی که در این جا حاضر بود و با مسئولیت خودم، خواهش کردم از اعلام عمومی‌اش تا پایان مراسم خودداری شود.»

این مراسم بخش‌های متعددی داشت و سینماگران مختلفی درباره‌ حجت‌الله ایوبی سخن گفتند.

سپس ایوبی در سخنانی گفت: «همیشه فکر می‌کردم، وقتی برای صحبت کردن ندارم و دلم نیامده تا در جلسات و برنامه‌های مختلف وقت همکاران را بگیرم اما دوست داشتم یک دل سیر با شما صحبت کنم. ولی متشکرم از این که به این مراسم آمدید.»

او یادآور شد: «روزهای اولی که به سازمان سینمایی آمدم با انتشار کتابم «۱۹۷۲ روز در شماره شش ژان بارت» چند تن از بزرگان را دعوت کردم که درباره‌ آن صحبت کنند اما وقتی خانم بنی اعتماد صحبت می‌کردند، خیلی دلم لرزید و نگران شدم که چرا ایشان و آقای شکرخواه را که تا به حال برای هیچ مدیری نیامده و صحبت نکرده‌اند، دعوت کرده‌ام تا صحبت کنند. آنجا از خدا خواستم پیش کسانی که آبرویشان را برای من گذاشته‌اند، آبرویم را حفظ کند.»

ایوبی ادامه داد: «چند روز قبل که خانم بنی اعتماد یک پیام صوتی برایم فرستاد، فکر کردم که دعایم مستجاب شده است و الان خدا را شکر می‌کنم که همه چیز با آرامش در حال انجام است  و مجمع خانه سینما هم با آرامش برگزار شد، در حالی که دو سال قبل فشار خیلی زیادی برای برگزاری آن (مجمع عمومی خانه سینما) به من وارد شد.»

رئیس پیشین سازمان سینمایی اظهار کرد: «امروز یک صندلی جابه‌جا می‌شود و من و آقای حیدریان دو نفر نیستیم، قرار نیست اتفاق جدیدی بی‌افتد چون یک تفکر و اندیشه در سینما حاکم است و من در خدمت ایشان هم هستم.»

ایوبی با اشاره به زمانی که حکمش توسط علی جنتی به عنوان رئیس سازمان سینمایی صادر شد، گفت: «آن زمان جلسه‌ای در تالار وحدت برگزار می‌شد که قرار بود همه بخش‌های فرهنگی و هنری، نماینده‌ای برای صحبت داشته باشند اما شرایط سینما به گونه‌ای بود که هر بار نام کسی اعلام می‌شد، عده‌ای آن را تحریم می‌کردند.»

او افزود: «من در این دوران به خیلی از آرزوهایم رسیدم و نمی‌خواهم تلخی‌ها را یادآوری کنم. ما باید سینما را از زیر آوار بیرون می‌آوردیم و در حالی که خارجی‌ها معتقدند، شش ماه اول مدیریت یک نفر ماه عسل است، من و خانواده‌ام با تهدیدات عجیبی روبرو می‌شدیم و با خودم فکر می‌کردم کجا آمده‌ام. مگر می‌خواهم چه کنم؟»

او با بیان اینکه من فقط نیامده بودم که این جا شعر بخوانم، گفت: «چند سال قبل از اینکه وارد سینما شوم، مطالعاتی درباره کشورهای مختلف و رابطه میان دولت و سینما انجام می‌دادم و معتقدم مهمترین وظیفه هر مسئول این است که مناسبات دولت و هنر را درست تعریف کند چون اگر غلط تعریف شود، دولت می‌تواند هنر را نابود کند.»

ایوبی تاکید کرد: «ما باید سینما را از بن بست دولتی بودن رها کنیم و به سمت سینمای مردمی ببریم. البته مردمی کردن سینما هم خطراتی دارد چون ممکن است، سینمای هنری و تجربی در خطر بیافتد، به همین دلیل گروه هنر و تجربه را تاسیس کردیم.»

ایوبی همچنین بیان کرد: «من در این سال‌ها در تمام جلسات محرمانه و خصوصی هم تمام قد از سینماگران و سینما دفاع کردم و برای تقویت خانه سینما هم از هیچ کوششی فروگذار نکردم تا جایی که در دوران مدیریت آقای میرکریمی و بعد شاهسواری، ۲۸ موردی که قابل تفویض بود به خانه سینما واگذار کردیم. البته معتقدم نباید به خانه سینما هدیه سمی هم داد چون آن را از بین می‌برد.»

ایوبی با اشاره به اینکه همواره امید داشته بتواند مشکلات را حل کند اما جاهایی هم بوده که نتوانسته مشکل فیلمی رابرطرف کند از اهالی رسانه که در این چند سال همراهش بوده‌اند و حتی با آنها جلسات مشورتی برگزار می‌کرده قدردانی کرد.

سپس منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما با بیان اینکه از سوی رضا میرکریمی که در سفر است و دیگر هنرمندان از حجت الله ایوبی تشکر می‌کند گفت: «به محمد مهدی حیدریان هم خوش آمد می‌گویم، در این سه سال گذشته قدم‌های بزرگی برای سینما برداشته شد و حجت الله ایوبی در این باره بسیار موثر بود. با این حال می‌دانیم او هیچ گاه از سینما نمی‌رود، همانطور که محمد حیدریان هیچ گاه از سینما نرفت.»

در بخش دیگر مراسم فاطمه معتمدآریا با اشاره به اینکه سال‌هاست در سینما آهسته قدم بر می‌دارد و فقط در زمان لزوم محکم کارش را دنبال می‌کند،گفت: «من چیزهای زیادی در فرانسه از حجت الله ایوبی یاد گرفتم و خوشحالم به دورانی بر می‌گردم که عشق، شعور و دوستی وجود دارد.»

مهدی کرم پور،‌ رسول صدر عاملی و ابطحی (مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری) از دیگر هنرمندان و مدیرانی بودند که در این مراسم درباره ایوبی صحبت کردند.

محمد مهدی حیدریان رئیس جدید سازمان سینمایی هم درسخنانی با اشاره به اینکه از سال ۶۰ در کنار سینماگران بوده و سختی‌های آن را می‌داند، گفت: «امروز آمده‌ام تا از همسر آقای ایوبی تشکر کنم. چون او سختی‌های زیادی کشیده و شرایطی را فراهم کرد تا حجت ‌الله ایوبی بتواند مسئولیت خود را به درستی انجام دهد.»

او خاطر نشان کرد: «حجت الله ایوبی در سینما خواهد ماند چرا که هر کس وارد سینما شد از آن خارج نمی‌شود.»

یونس شکرخواه (روزنامه‌نگار) هم از دیگران حاضران در این مراسم با اشاره به اینکه رابطه رشته روزنامه نگاری با سینما چیست و جای سینمای ملی کجاست ؟! گفت: «من واقعاً متوجه نشدم چرا حیدریان به سینما آمد، چرا رفت و چرا دوباره آمد. حجت الله ایوبی از دوستان من است و از او می‌خواستم که سینما را به اهلش برساند. البته یک سیاست بزرگ می خواهد تا با سینماگران جدید ارتباط برقرار کنم.»

در این مراسم محمدعلی موحد مولوی شناس بزرگ ادبیات و حبیب ایل بیگی، لادن طاهری، احمد امینی، امیرحسین علم‌الهدی، رخشان بنی اعتماد، فاطمه معتمدآریا، فرشته طائرپور، علیرضا رضاداد،‌ ناصر ملک مطیعی هم حضور داشتند.

در پایان این بخش هدایایی از سوی خانه سینما، موزه سینما، بنیاد سینمای فارابی،‌ همکاران دانشگاهی ایوبی، موسسه رسانه‌های تصویری، مدرسه ملی سینما و نیز معاونان مختلف سازمان سینمایی به همراه انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به حجت الله ایوبی و همسرش اهدا شد.

خبرانلاین

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها